ZZCHIT3181 Chirurgie a traumatologie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2016
Rozsah
10/12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Patologie, Fyziologie a patofyziologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, Odborná latinská terminologie, Klinická propedeutika, Integrovaný záchranný systém
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipovaný jako teoreticko-praktický. Charakterizuje klinické stavy, jejich etiologii, příznaky, diagnostiku a léčbu v břišní a hrudní chirurgii, cévní chirurgii a kardiochirurgii, urologii, neurochirurgii, ortopedii a traumatologii, plastické chirurgii a při popáleninách.

Cílem předmětu je:
  • Získat teoretické vědomosti o neodkladných chirurgických stavech
  • Naučit základům posuzování aktuálního klinického stavu v chirurgii
  • Získat základní poznatky chirurgické diagnostiky
  • Získat vědomosti o operačních postupech z hlediska prevence komplikací
  • Získat základní poznatky o způsobech léčby
  • Získat základní poznatky o předoperační a pooperační péči
  • Získat vědomosti o základních výkonech v chirurgii
Osnova
  • Diagnostické a léčebné metody v chirurgii, pooperační komplikace
  • Chirurgie pohybového aparátu, ortopedie
  • Chirurgie hlavy a nervového systému
  • Chirurgie krku
  • Chirurgie hrudníku
  • Chirurgie kardiovaskulárního systému
  • Chirurgie břicha, trávicí trubice, náhlé příhody břišní
  • Chirurgie urogenitálního traktu
  • Chirurgie mužských reprodukčních orgánů
  • Chirurgie ženských reprodukčních orgánů
  • Transplantační chirurgie
  • Život ohrožující trauma a polytrauma (strangulace, termická poranění, úraz elektrickým proudem)

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Organizace a náplň práce v chirurgické ambulanci
  • Ošetřovatelský proces u nemocného před a v pooperačním období
  • Zásady ošetřovatelské péče při konzervativní léčbě
  • Zásady ošetřovatelské péče u NPB
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami dýchacích cest
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami srdce a cév
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami jícnu a žaludku
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami tenkého a tlustého střeva.
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami jater, žlučníku a žlučových cest, slinivky břišní
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami ledvin a močových cest
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami reprodukčních orgánů
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocného s úrazy dlouhých kostí a kloubů, hlavy a páteře
  • Specifika péče o pacienta s těžkými popáleninami, poleptáním, opařením včetně dětí
Literatura
    povinná literatura
  • VODIČKA, J. Traumatologie hrudníku. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-168-1. info
  • HORÁK, L., T. SKŘIČKA, P. ŠLAUF a J. ORHALMI. Praktická proktologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3595-5. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3129-2. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3129-2. info
  • KALA, Z. a I. PEKA. Perioperační péče o pacienta v obecné chirurgii. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-518-1. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
  • DOSTALÍK, J. a P. VÁVRA. Obecná chirurgie. Ostrava: OU FZS, 2009. ISBN 978-80-7368-670-3. info
  • MICHALSKÝ, R. Chirurgie břišní stěny, trávicí trubice a nitrobřišních orgánů pro studující ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7248-465-2. info
  • MARINELLA, M.A. Často přehlédnuté diagnózy v akutní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1735-7. info
  • ŠVÁB, J. Náhlé příhody břišní. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-485-0. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 20 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami jícnu, refluxní ezofagitida, hiátové hernie, karcinom jícnu
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami žaludku a duodena, péče perioperační. Akutní a chronická gastritida, žaludeční a duodenální vředy, karcinom žaludku
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami tenkého a tlustého střeva, péče konzervativní i perioperační. Apendicitida, ileus, polypy tlustého střeva, kolorektální karcinom, M. Crohn, malasimilační syndrom, hemeroidy, kýly
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami jater, žlučníku a žlučových cest, péče konzervativní i perioperační. Ikterus, ascites, hepatomegalie, toxická poškození jater, cholecystitis, cholelitiáza, karcinom žlučníku a žlučových cest
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s chorobami slinivky břišní, péče konzervativní i perioperační. Akutní a chronická pankreatitida, karcinom pankreatu
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocných s onemocněním mozku a míchy, intrakraniální hematomy
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocného s úrazy dlouhých kostí a kloubů
  • Zásady ošetřovatelské péče o nemocného se sádrovým obvazem, s extenzí, po amputaci a s protézou
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocného s převážným postižením cév a kůže, Bürgerova choroba
  • Zásady ošetřovatelské péče u nemocného s vrozenými vadami a deformitami na horní končetině, ortopedické vady hrudníku, páteře. Vrozené vykloubení kyčlí, pes equinovarus, myelokéla
  • Zásady ošetřovatelské péče v před a pooperačním období
  • Zásady ošetřovatelské péče při konzervativní léčbě
  • Sestavení edukačního plánu u vybraného pacienta
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.