VSBIC9021 Biochemie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2017
Rozsah
7/6. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbora Staňková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbora Staňková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Biofyzika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základními poznatky z oblasti biochemie. Informuje o biochemické rovnováze vnitřního prostředí organismu a jeho změnách v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch. Důležitou součástí jsou informace o metodách a technikách odběru biologického materiálu, jeho označovaní, uchovávání a odesíláni ke zpracování do laboratoří. Seznamuje studenty s jednoduchými orientačními metodami biochemických vyšetřeni.

Cílem předmětu je seznámit s významem indikace laboratorního vyšetření, s důležitostí správného odběru, uchování a transportu biologického materiálu.
Osnova
  • Preanalytická příprava biologického materiálu – odběry vzorků, příprava pacienta, označení, transport a skladování vzorků, biologické faktory ovlivňující složení vzorků. Indikace, spolehlivost a interpretace biochemických vyšetření. Referenční hodnoty – metody jejich získání, stanovení fyziologických rozmezí biochemických parametrů
  • Sacharidy – diabetologický soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus sacharidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu sacharidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • Lipidy – lipidový soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus lipidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu lipidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • Aminokyseliny, peptidy a bílkoviny-přehled a rozdělení, struktura, funkce v organismu a metabolismus. Onemocnění spojená s metabolismem aminokyselin a jejich klinické projevy. Koncentrace proteinů a patologické stavy-používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • Enzymy - struktura a funkce, klinicky významné enzymy- používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků. Hormony - laboratorní diagnostika funkce štítné žlázy
  • Jaterní soubor vyšetření. Popis, funkce a patofyziologie jater. Jaterní testy- fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • Acidobazická rovnováha - regulační mechanismy organismu, acidobazická rovnováha při patologických stavech a v těhotenství

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Bezpečnost práce s biologickým materiálem
  • Odběr biologického materiálu na biochemická vyšetření - příprava příslušné dokumentace, odběrových pomůcek, zkumavek a jejich řádné označení. Zásady správného odběru, možnosti kontaminace
  • Praktická interpretace výsledků - příklady posouzení laboratorního nálezu
  • Odběr krve na biochemické vyšetření
  • Odběr moče na biochemické vyšetření
  • Vyšetření testačními papírky – bílkovina, urobilinogen, bilirubin, ketolátky a krevní barvivo
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Biochemická rovnováha vnitřního prostředí organismu
  • Změny biochemické rovnováhy v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch
  • .
  • Odběr ostatního biologického materiálu
  • Jednoduché orientační metody biochemických vyšetření
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020.