VŠZDRAV:PAKOM8155 Komunikace 1 - Informace o předmětu
PAKOM8155 Komunikace 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2018
- Rozsah
- 1/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Etika, Filozofie, Psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
- Výstupy z učení
- - definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci - Osnova
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
- Komunikace - matrice lidského života.
- Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání - noetice.
- 2. Psychologické hledisko poznání
- Vnímání skutečnosti a průběh vjemu.
- Postup zpracování informací.
- Duševní procesy v komunikaci, kognitivní, citové a volitivní procesy.
- 3. Komunikace jako sdělování informace
- Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
- Schopnost člověka přijímat nové informace.
- 4. Komunikace - úspěch - dávání
- Komunikovat znamená dávat (Communicare est multum dare) a spolupodílet se na něčem (participare).
- Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
- Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
- 5. Faktory ovlivňující komunikaci
- Osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel.
- Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
- Rozdíl mezi energií a informací v komunikaci.
- 6. Verbální komunikace
- Kritéria úspěšné komunikace - jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování.
- Zásady dialogu ve vztazích - osobních, společenských a profesionálních.
- Anatomie setkání - zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod.
- 7. Sociální komunikace
- Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
- Význam verbální komunikace pro sestru a klienta.
- Profesionální komunikace, Learyho model - rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla.
- 8. Neverbální komunikace
- Principy a aspekty nonverbality, nástroje vnitřního rozhovoru, princip sebeuvědomění
- Emoce a jejich účinek na komunikaci.
- Neverbální signály těla v komunikaci - symboly, ilustrátory, regulátory, adaptéry.
- 9. Další faktory nonverbální komunikace
- Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření - výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika.
- Komunikace ve vnitřním prostoru - vztažnosti k vlastnímu „Já“, vztažnost k zevnímu světu, role Ega.
- Vnitřní rozhovor a psychologický čas.
- 10. Bioenergetická komunikace
- Komunikace levého a pravého mozku, projevy nerovnováhy v práci mozkových hemisfér
- Komunikace ve změněném stavu vědomí (rozšířeném, zúženém vědomí).
- Komunikace člověka s dostatkem a nedostatkem energie, mobilizace energie
- 11. Komunikace se symboly
- Informace, energie, informace v symbolech.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Základní dialektika v komunikaci
- Pozorovatel, pozorování, pozorovaný.
- 2. Nácvik verbálních dovedností
- Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
- Nácvik efektivní komunikace
- Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři.
- 3. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- 4. Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
- 5. Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel
- Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu.
- 6. Kritéria úspěšné verbální komunikace
- Sdělování činy, kognitivní složka komunikace.
- 7. Devalvace a elevace v komunikaci
- Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů.
- 8. Empatie v komunikaci
- Empatie jako stav srdce a vytoužený stav mysli.
- 9. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
- 10. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
- Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci.
- Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu.
- 11. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
- 12. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
- 13. Kritéria úspěšné komunikace
- Co spoluvytváří úspěšnou komunikaci, řeč těla, kariéra a komunikace.
- 14. Praktické cvičení vedení rozhovoru s nastávající matkou, rodičkou
- 15. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor.
- 16. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci.
- Bazální stimulace.
- 17. Zvláštnosti komunikace s nastávajícími rodiči, s matkou, s otcem
- 18. Paradigmata a principy v životě determinují lidskou komunikaci
- 19. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
- Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres.
- 20. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami
- 21. Komunikace a subordinace mezi lékaři a sestrami
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
- POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelstvía nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5. info
- doporučená literatura
- BÁRTLOVÁ, S., I. CHLOUBOVÁ a M. TREŠLOVÁ. Vztah Sestra - Lékař. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-526-6. info
- FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
- MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
- PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Informace učitele
- Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 1. ročník (LS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i nonverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobu jednání studentek. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2018/PAKOM8155