ZZNEJ42192 Německý jazyk 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
0/10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Jansa, M.A. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- naučit pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky
- kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům
- umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce
Výstupy z učení
- pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se německy v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat německý jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev
Osnova

  • Obsahové zaměření cvičení:
    Konkrete Lernziele sind:
    1. die Beherrschung der unten angeführten Themen in der Fremdsprache
    2. Einblick in die Arbeit in deutschen bzw. österreichischen bzw. schweizerischen Krankenhäusern
    3. Kenntnis der notwendigen deutschen Fachterminologie und diverser Phrasen aus dem medizinischen und pflegerischen Bereich
    4. Angemessene Kommunikation in alltäglichen Situationen
    5. Verständnis gelesener und gehörter Texte und korrekte Wiedergabe deren Inhalts
    6. Einführung in die Arbeit mit fremdsprachiger Fachliteratur
    7. Selbstverständlicher und selbstständiger Gebrauch des Wörterbuchs
    8. Einübung der richtigen deutschen Aussprache

    Unterrichtsinhalte:
    1. Einführung in die Fachterminologie
    2. Gesundheitswesen
    3. Arbeitsfelder der Pflege, Pflegeberufe
    4. Der menschliche Körper Gesamtbeschreibung
    5. Bewegungssystem
    6. Das Skelett und die Knochen
    7. Die Muskulatur
    8. Atmungssystem
    9. Verdauungssystem
    10. Das Ausscheidungssystem
    11. Das Blut, das Herz und der Blutkreislauf
    12. Das endokrine System
    13. Das Nervensystem, Sinnesorgane
    14. Das Geschlechtssystem
    15. Gesundheit und Krankheit
    16. Physiologische Funktionen
    17. Erste Hilfe
    18. Arzenimittel
    19. Gynäkologie und Geburtshilfe
    20. Schwangerschaft
    21. Geburt
    22. Wochenbett
    23. Pflege des Neugeborenen
    24. Pflege des Säuglings
    25. Kommunikation mit der Frau in verschiedenen Situationen
Literatura
    povinná literatura
  • LÜDER, D. a K. MORAVCOVÁ. Německý jazyk. [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s., 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KÁŇA, A. Velký česko-německý slovník z oblasti veřejné správy. Praha: Linde, 2011. ISBN 978-80-7201-836-9. info
    doporučená literatura
  • MOKROŠOVÁ, I. a L. BAŠTOVÁ. Němčina pro lékaře. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2127-9. info
Výukové metody
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Metody hodnocení
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z německé gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.
    Rozsah individuální práce studentů je 36 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 1. ročník (ZS), 1. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
    1. Zdravý životní styl
    2. Zdravotnická zařízení
    3. Lidské tělo
    4. Popis soustav
    5. Popis orgánů
    6. Smyslové orgány
    7. Reprodukční systém muže a ženy
    8. Úrazy a první pomoc
    9. Biochemická a hematologická vyšetření, základní vyšetřovací metody
    10. Podávání medikamentů
    11. Základy sesterské komunikace
    12. Managment ve zdravotnictví, pracovní pozice, funkce managmentu
    13. První pomoc
    14. Ošetřovatelství jako vědní obor a profese sestry
    15. Komunikace s klientem/pacientem
    16. Etika v ošetřovatelství
    17. Ošetřovatelský proces
    18. Péče o potřeby pacienta
    19. Diagnostické a léčebné postupy, podávání léků a sledování jejich účinků
    20. Multikulturní ošetřovatelství
    21. Specifická ošetřovatelská péče
    22. Edukace klienta/pacienta
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020.