VŠZDRAV:ZZKOM12414 Komunikace a krizová komunikac - Informace o předmětu
ZZKOM12414 Komunikace a krizová komunikace 4
Vysoká škola zdravotnickáléto 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící) - Garance
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZZKOM12414/cv: Po 21. 3. 10:30–12:55 Učebna 2, Duškova, St 23. 3. 8:50–11:15 Učebna 2, Duškova, J. Pekara
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(78)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Cílem je naučit studenty přistupovat k pacientům profesionálně a s respektem, naučit zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Dále prohloubit schopnost empatie a naslouchání a seznámit s pojmem krize a násilí na pracovišti; možnostmi obecné obrany proti jednotlivým formám útoků a naučit analyzovat „konfliktní“ situace a zvolit správnou formu prevence či obrany proti konfliktu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- rozpoznat fáze konfliktů v komunikaci a orientuje se v této problematice
- analyzovat komunikační chyby
- aplikovat základní verbální techniky směřující ke zklidnění pacienta
- definovat pojem krize, násilí, příčiny a faktory podporující nevhodné chování klientů a personálu
- použít asertivní techniky k odvrácení různých forem útoku
- zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných situacích
- vyvodit obecné závěry problematiky násilí na pracovišti konkrétního konfliktu - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
- 2. Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání – noetice
- 3. Psychologické hledisko poznání
- 4. Vnímání skutečnosti a průběh vjemu, postup zpracování informací
- 5. Komunikace jako sdělování informace
- 6. Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
- 7. Schopnost člověka přijímat nové informace
- 8. Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
- 9. Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
- 10. Faktory ovlivňující komunikaci, osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel. Emoce a jejich účinek na komunikaci
- 11. Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
- 12. Verbální komunikace
- 13. Kritéria úspěšné komunikace, zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních.
- 14. Sociální komunikace
- 15. Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
- 16. Význam verbální komunikace pro zdravotnického pracovníka a klienta.
- 17. Profesionální komunikace, komunikace a subordinace ve zdravotnickém týmu
- 18. Learyho model – rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla
- 19. Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
- 20. Bioenergetická komunikace
- 21. Komunikace se symboly
- 22. Teoretická východiska násilí, metody měření násilných incidentů
- 23. Fáze konfliktu, jeho vývoj a deeskalace
- 24. Mobbing, bossing
- 25. Teorie patologického chování
- 26. Zdravotnické pracoviště jako riziko
- 27. Komunikace s agresivním pacientem, příbuzným, krizová komunikace
- 28. Viktimologie
- 29. Fyzické techniky omezení
- 30. Právo a legislativa násilí
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Základní dialektika v komunikaci
- 2. Nácvik verbálních dovedností
- 3. Nácvik asertivního chování, asertivní desatero
- 4. Nácvik efektivní komunikace
- 5. Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři
- 6. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- 7. nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
- 8. Sdělování činy, kognitivní složka komunikace
- 9. Devalvace a elevace v komunikaci
- 10. Empatie v komunikaci
- 11. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
- 12. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
- 13. Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci
- 14. Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu
- 15. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
- 16. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
- 17. Kritéria úspěšné komunikace
- 18. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
- 19. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
- 20. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
- 21. Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres
- 22. Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů
- 23. Analýza individuálních a skupinových konfliktů (focus group) Nácvik verbálních deeskalačních technik (modelové situace)
- Literatura
- povinná literatura
- TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
- PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
- doporučená literatura
- HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- DOUGHERTY, M. J. Sebeobrana Boj beze zbraně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4676-0. info
- ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2. info
- JONES, G. a A. MOORHOUSE. Jak získat psychickou odolnost. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3022-6. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- NÖLLKE, M. Trénink slovní sebeobrany. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3517-7. info
- MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 % Zápočtový test (5x + min. 70% úspěšnost) Zkouška
- Informace učitele
- Předmět tvoři zaklad profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Zaměřen je také na posilování sociálního dialogu zdravotnických záchranářů včetně oblasti krize a násilí na pracovišti, především pak na jeho prevenci. Výuka je konstruována tak, aby student nejen dokázal identifikovat základní příčiny krizí, násilí na pracovišti, ale aby se v dané problematice dokázal ovládat a bránit. Důraz výuky v oblasti prevence tohoto fenoménu je kladen v osobním postavení jednotlivce i celé skupiny. Součástí předmětu je vedení k profesionálnímu chování zdravotnického personálu, které se v konečném důsledku stává nejúčinnější formou prevence násilí a reakcí na krizové situace v komunikaci.
Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/ZZKOM12414