VSOIP2362 Ošetřovatelská intenzivní péče

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
8k+16s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zdeněk Jindříšek (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
získat vědomosti a profesionální dovednosti v oboru v takovém rozsahu, aby studenti byli schopni poskytovat neodkladnou první pomoc a uměli pracovat metodou ošetřovatelského procesu v intenzivní péči.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat hygienický režim jednotek ARO a JIP
- používat přístrojovou techniku na ARO a JIP
- charakterizovat etické otázky resuscitační péče
- rozpoznat klinické příznaky jednotlivých akutních a kritických stavů
- pracovat s ošetřovatelskou dokumentací na ARO a JIP
- uplatňovat ošetřovatelský proces u pacientů na ARO a JIP
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Centrální nervový systém
  • 2. Dýchací systém
  • 3. Acidobazická rovnováha
  • 4. Kardiovaskulární systém
  • 5. Gastrointestinální trakt
  • 6. Močový systém
  • 7. Monitoring v intenzivní péči
  • 8. Skórovací systémy v intenzivní péči
  • 9. Výživa
  • 10. Infuzní terapie
  • 11. Převody krve a krevních derivátů
  • 12. Problematika infekcí
  • 13. Hyperbarická oxygenoterapie
  • 14. Syndrom vyhoření
Literatura
    povinná literatura
  • DRÁBKOVÁ, J a HÁJKOVÁ. Následná intenzivní péče. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 978-80-204-3148-6. info
  • BARTŮNĚK, P, D JURÁSKOVÁ J HECZKOVÁ a D NALOS. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1. info
  • STREITOVÁ, D a ZOUBKOVÁ. Septické stavy v intenzivní péči: ošetřovatelská péče. Praha: Sestra (Grada), 2015. ISBN 978-80-247-5215-0. info
    doporučená literatura
  • JAROŠOVÁ, I. Nebojte se přežít: příběhy pacientů z oddělení následné intenzivní péče. Praha: Maxdorf, 2016. ISBN 978-80-7345-521-7. info
  • HERDMAN, T a S KAMITSURU ED. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • MÁLEK, J. Praktická anesteziologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5632-5. info
  • KOTÍK, L. Předoperační vyšetření dospělých. Druhé vydání. Praha: Mladá fronta, 2016. ISBN 978-80-204-4248-2. info
  • STREITOVÁ, D a ZOUBKOVÁ. Septické stavy v intenzivní péči: ošetřovatelská péče. Praha: Sestra (Grada), 2015. ISBN 978-80-247-5215-0. info
  • ŠEVČÍK, P., M. MATĚJOVIČ, V. ČERNÝ, K. CVACHOVEC a I. CHYTRA. Intenzivní medicína. 3. přeprac a rozšíř. vyd. Praha: Galén,, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0. info
  • KLEMENTA, B, O KLEMENTOVÁ a P MARCIÁN. Resuscitace. 2., rozš. vyd. Olomouc: Epava, 2014. ISBN 978-80-86297-47-7. info
  • VOBRUBA, V, M FEDORA a J ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví,, 2013. ISBN 978-80-87023-11-2. info
  • ZOUBKOVÁ, R. Ošetřovatelství v klinických oborech intenzivní péče: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-307-1. info
  • KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Předmět studenty seznamuje se základy intenzivní péče, zvláštnostmi ošetřovatelského procesu u akutních stavů. Volně navazuje na výuku předmětu interny, chirurgie, pediatrie, gynekologie. Důraz je kladen na specifika intenzivní péče. V rámci předmětu se studenti seznámí s organizačním zajištěním intenzivní péče, etickými problémy, zásadami intenzivního ošetřování na JIP a ARO zejména v souvislosti s ošetřováním nemocných a raněných se selháváním základních životních funkcí (dýchání, krevní oběh, vědomí, vnitřní prostředí, polytraumatismus).

Studijní pomůcky: HORÁK, L. Neodkladná péče v akutních a kritických stavech. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Cvičné kazuistiky, v informačním studijním systému. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). Cvičné kazuistiky, v informačním studijním systému SharePoint. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.