PAPSL1054 Psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Čt 19. 9. až Út 26. 11. St 12:45–14:15 Učebna 1, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAPSL1054/cv: Po 16. 9. až Ne 1. 12. každou lichou středu 14:30–16:00 Učebna 1, Duškova, L. Emrová
PAPSL1054/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Emrová
Předpoklady
Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi
Osnova
  • 1. Úvod do studia psychologie
  • Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii.
  • Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince.
  • Vztah k jiným vědním disciplínám.
  • 2. Nové pohledy v psychologii
  • 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti.
  • Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor.
  • Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty.
  • 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
  • Psychosomatická koncepce -pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou.
  • Průběh vjemu, smyslové vjemy.
  • Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér.
  • 5. Lidské vědomí
  • Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím. Hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí.
  • Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností.
  • 6. Základy psychologie osobnosti
  • Teoretické předpoklady osoby a osobnosti.
  • Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů.
  • Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadi je Malachova.
  • 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
  • Adaptace, akomodace, asimilace.
  • Psychické vlastnosti.
  • Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti.
  • Bioenergetika osobnosti.
  • 8. Vývojová psychologie
  • Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální).
  • Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze.
  • Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím.
  • Nové psychosociální pohledy vpsychologii.
  • 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
  • Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebepřijetí pro výkon dané profese.
  • 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
  • Psychická rizika a stresová odolnost v práci porodní asistentky.
  • Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními.
  • 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
  • Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti.
  • Emoce v pohledu holistických přístupů.
  • Pozitivní a negativní pocity.
  • 5. Asertivita v práci porodní asistentky
  • Znalost a nácvik asertivních technik.
  • Nácvik terapeutického rozhovoru.
  • 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
  • Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod.
  • Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje.
Literatura
    povinná literatura
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
    doporučená literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Předmět zahrnuje poznatky psychologických vědních disciplín – obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, psychologie zdraví a sociální psychologie. Zvláštní důraz je kladen na duševní zdraví žen a rodin včetně prevence negativních jevů ve společnosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAPSL1054