ZZOVP2112 Obecná a vývojová psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
11k+22s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii obecné a vývojové psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy obecné a vývojové psychologie
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky obecné a vývojové psychologie
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti obecné a vývojové psychologie
- uplatňovat opatření v rámci psychohygieny
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci zdravotnického pracovníka. Metody nejčastěji používané v psychologii
  • 2. Užití psychologické terminologie v praxi. Psychické procesy (čití, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Aktivační psychické procesy (city, motivy, potřeby, volní jednání, frustrace, deprivace, hodnotová orientace)
  • 3. Základy psychologie osobnosti. Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální). Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti). Osobnost zdravotnického pracovníka (základní předpoklady úspěšné činnosti)
  • 4. Základy vývojové psychologie. Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období, období batolete, období předškolního věku, období školního věku, pubertální období, adolescence, období dospělosti, období stáří a jeho společenská problematika
  • 5. Psychologie nemocného. Autoplastický obraz nemoci. Strach a úzkost.
  • 6. Psychologie zdravotnického pracovníka. Vztah mezi lékařem a nemocným. Vztah mezi nemocným a zdravotnického pracovníka. Vzájemné vztahy mezi zdravotnickými pracovníky. Psychologická problematika umírání a smrti
  • 7. Zdravotnické a domácí prostředí. Prostředí v roli léčebného činitele. Vztahy mezi nemocnými. Hospitalismus. Návštěvy, příbuzní a jejich psychologický efekt pro nemocného
  • 8. Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Psychosomatické a somatopsychické vztahy, jejich odraz v ošetřovatelství
  • 9. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného
Literatura
    povinná literatura
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
    doporučená literatura
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Stručná anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Jeho cílem je orientovat studenty v základní psychologické terminologii v normě i patologii, rozšířit dovednost jeho adekvátní deskripce psychických jevů, korigovat již osvojené nevhodné náhledy na psychiku. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZOVP2112