VŠZDRAV:VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory - Informace o předmětu
VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory
Vysoká škola zdravotnickázima 2021
- Rozsah
- 6/9. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marie Froňková (přednášející)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (přednášející)
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (cvičící) - Garance
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh
- So 25. 9. 8:50–13:20 Učebna 13, Duškova, So 27. 11. 8:50–11:50 Učebna 13, Duškova, Pá 14. 1. 8:50–12:35 Učebna 11, Duškova
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(120)
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie, Teorie ošetřovatelství - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou péče o osoby vyššího věku s důrazem na odlišnou symptomatologii onemocnění a etický přístup. Znát zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří včetně specifických ošetřovatelských přístupů a komunikativních dovedností. Nacvičit aplikaci ošetřovatelského procesu s ohledem na specifiku seniorů.
- Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat detegorie stáří
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- vyjmenovat specifika edukace u seniorů
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění- Osnova
- 1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
- 2. Geriatrické syndromy. Geriatrické maladaptační syndromy
- 3. Ortostatická hypotenze Pády a úrazy
- 4. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
- 5. Přehled nejčastějších onemocnění, přidružených problémů ve stáří
- 6. Paliativní péče, hospicová péče. Eutanázie a dystanázie
Obsahové zaměření cvičení:
(probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti) - 1. Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
- 2. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu
- 3. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
- 4. Geriatrický assesment
- 5. Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
- 6. Umírající starý člověk – specifika ošetřovatelské péče 7. Specifika edukačního procesu u seniorů, edukační plán u vybraného pacienta
- Literatura
- povinná literatura
- JAHODOVÁ, I. Ošetřovatelská péče o seniory. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- HUDÁKOVÁ, A. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9. info
- POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. Hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5. info
- SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. info
- KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. info
- KALVACH, Z., Z. ZADÁK a R. JIRÁK. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4. info
- ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. info
- doporučená literatura
- JEŘÁBEK, H. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-117-6. info
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 16 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
2. Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
3. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
4. Geriatrický assesment
5. Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
6. Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
7. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
8. Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidi vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojováni, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSOPS9054