VŠZDRAV:VSPOZ2111 Podpora zdraví – zdravotní gra - Informace o předmětu
VSPOZ2111 Podpora zdraví – zdravotní gramotnost
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 3k+7s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Pišová (přednášející)
MUDr. Marie Nejedlá (cvičící)
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSPOZ2111/cvA: Pá 13. 12. 9:00–11:25 Posluchárna P1, Duškova, V. Pišová
VSPOZ2111/cvB: So 2. 11. 12:10–14:35 Posluchárna P1, Duškova, M. Nejedlá
VSPOZ2111/1DVS: Pá 22. 11. 13:00–15:25 Učebna praktická, L. Hamplová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznamit se způsobem rozpoznávání zdravotních, společenských a faktorů životního prostředí, které mají zásadní vliv na onemocnění s negativním zdravotním dopadem na zdraví jedince a komunity. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat strategii péče o zdraví v celosvětovém, státním a regionálním kontextu
- definovat rizikové a protektivní faktory životního stylu
- popsat metody výchovy ke zdraví
- aplikovat metodu krátké intrervence v podpoře zdravého životního stylu
- motivovat a edukovat jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti.
- 2. Zdravotní stav obyvatel ČR – trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví.
- 3. Funkce sester ve společnosti, sestra jako pracovník zdravotní výchovy. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí.
- 4. Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví.
- 5. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví.
- 6. Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví mladých.
- 7. Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví.
- 8. Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví.
- 9. Podpora veřejného zdraví. Screeningové programy.
- Literatura
- povinná literatura
- STRATEGICKÉ DOKUMENTY EU, WHO a ČR zejména Bílá kniha Strategie EU v oblasti zdraví na období 2020–2030. Dostupné z: http://ec.europa.eu/health/strategy/white_paper/index_cs.htm
- ČELEDOVÁ, L. a R. ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
- MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ DAGMAR. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. info
- doporučená literatura
- Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- PEŠEK, R. a K. NEČESANÁ. Prevence užívání tabáku, alkoholu a jiných drog u dospívajících. MZČR - dotační program Národní program zdraví – projekty podpory zdraví, 2009. ISBN 978-80-254-5971-3. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoretický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví, prevenci nemocí a zdravotní péči. Studentům poskytuje ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování.
Studijní pomůcky:
HAMPLOVÁ, L. Zdravý životní styl. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSPOZ2111