PAPSL1112 Psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Čt 19. 9. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 26. 9. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 3. 10. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 10. 10. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 17. 10. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 24. 10. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 31. 10. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 7. 11. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 14. 11. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 21. 11. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova, Čt 28. 11. 13:50–15:25 Učebna 13, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAPSL1112/cvA: Čt 19. 9. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 3. 10. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 17. 10. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 31. 10. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 14. 11. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 28. 11. 15:30–16:15 Učebna 13, Duškova, L. Emrová
PAPSL1112/cvB: Čt 26. 9. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 10. 10. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 24. 10. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 7. 11. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 21. 11. 15:30–17:05 Učebna 13, Duškova, Čt 28. 11. 15:30–16:15 Učebna 13, Duškova, L. Emrová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
umožnit proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, a poskytnout základy psychologické terminologie. Cílem předmětu je prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období. Předmět umožňuje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v těchto oblastech: sociální komunikace, poznávání a ovlivňování lidí, sebepoznání a vlastní osobnostní rozvoj.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní i sociální
- sociálně psychologické aspekty vztahu zdravotník – pacient
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí
  • 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané),
  • 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii,
  • psychoterapeutické nástroje v praxi PA (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování)
  • 4. Psychologické metody a jejich využití ve zdravotnické praxi. Pozorování, rozhovor, testy, dotazníky.
  • 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psycho-soma, praktické aspekty psychosomatiky
  • 6. Základy psychologie osobnosti, funkce lidské psychiky, vlastnosti osobnosti. Struktura a dynamika osobnosti. Emoce – zdravé a patologické. Lidské vědomí, vztah vědomí, podvědomí, změněné stavy vědomí
  • 7. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří (prenatální, novorozenecké období, teorie attachmentu, význam bondingu), proměna rodičky – vývojové fáze dospělosti
  • 8. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem, rozdíl mezi klientem a pacientem, léčitelská funkce vztahu, modely vztahu, sociálně psychologické aspekty vztahu (konformita, přenesená odpovědnost). Přenos a protipřenos.
  • 9. Socializace – status, pozice, role, konflikty rolí, role zdravotníka, role pacienta.
  • 10. Sociální percepce a komunikace (vliv prvního dojmu, chyby při vnímání druhých a jejich eliminace)

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
  • 2. Práce s emocemi
  • 3. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem – předávání informací, cvičení na empatické porozumění, nácvik aktivního naslouchání
  • 4. Sociální percepce, úhel pohledu, chyby při posuzování druhých, stereotypy…cíl uvědomit si úskalí mezilidského vnímání, eliminace chyb a unáhlených závěrů, snaha o objektivizaci
  • 5. Experimenty související s konformitou a dalšími skupinovými jevy a jejich dopad na každodenní praxi (vliv moci, prostředí, role, zříkání se odpovědnosti ve prospěch skupiny…)
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
    doporučená literatura
  • SMÉKAL, V. Psychologie duchovního života. Brno: Cesta, 2017. ISBN 978-80-7295-221-2. info
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • TAKÁCS, L, D SOBOTKOVÁ L ŠULOVÁ a KOL. Psychologie v perinatální péči. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5127-6. info
  • HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál, 2011. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/PAPSL1112