Ekonomika a pojišťovnictví

3.1 Poptávka ve zdravotnictví

Z hlediska ekonomické teorie můžeme rozlišit poptávku po zdravotnických službách:
a) v užším slova smyslu – tu představující zdravotní pojišťovny, které nasmlouvávají se zdravotnickými zařízeními obecné rámce poskytování zdravotních služeb, a to jak z hlediska objemu zdravotních služeb, tak z hlediska jejich struktury. Tím ovlivňují i rozsah a strukturu sítě poskytovatelů zdravotních služeb, protože pro zdravotnická zařízení je existenční nutností mít uzavřené smlouvy o poskytování zdravotní péče s rozhodujícími zdravotnickými pojišťovnami ve svém regionu.
 
b) v širším slova smyslu – tu představují klienti (pacienti), kteří poptávají zdravotní služby u zdravotnických zařízení buď na základě subjektivně zhoršeného zdravotního stavu, nebo na základě zájmu o preventivní prohlídku či jinou preventivní zdravotní službu.
I zdravotní pojišťovny mají své plošné programy prevence pro určité skupiny osob, a to na principu dobrovolnosti. Jedná se např. o program preventivních mamografických prohlídek pro ženy určitého věku, preventivních vyšetření prostaty pro muže určitého věku apod.