Filozofie

8.4.2 Kategorizace ošetřovatelských konceptuálních modelů

Ošetřovatelské konceptuální modely je možné klasifikovat na základě různých kritérií. Nejčastěji se vyskytuje jejich kategorizování na základě typu všeobecnějšího – filozofického, světonázorově-teoretického a všeobecně vědeckého pozadí. Existuje širší a užší kategorizace ošetřovatelských konceptuálních modelů.
 
Teorie je komplex názorů, představ a myšlenek zaměřených na vysvětlení nějakého jevu. Je odvozená z koncepčního modelu. Jevy posuzuje specifičtějším způsobem než koncepční model. Skládá se z koncepcí a předpokladů.
Koncepce teorií jsou konkrétnější a podrobnější než koncepce koncepčních modelů. Musí být definované konstruktivně a operačně (je možné empirické testování).
Předpoklady teorií popisují koncepce teorie, jsou specifičtější a dělí se na:
- nerelační předpoklady – výroky, které popisují nebo definují koncepce teorie, mohou být:
- existenční – konstatují existenci koncepce;
- definiční – definují koncepci;
- operační – specifikují, jak je možné koncepci měřit a testovat.
Relační předpoklady – propojují dvě nebo více koncepcí, mohou vyjadřovat souvislost mezi koncepcemi, vliv jedné koncepce na druhou.
Hypotéza – předpokládá, že existuje spojení mezi dvěma nebo více koncepcemi, v empiricky testovatelné formě.
Teorie je pro ošetřovatelství jedinečná a je odvozená z koncepčních modelů, vyvíjí se prostřednictvím výzkumu, přebírá poznatky i z jiných vědeckých disciplín.
 
Typy teorií:
a) popisné;
b) vysvětlující;
c) prediktivní (předpovídající).
 
Rozsah teorií:
- velké;
- střední;
- částečné.
 
Kategorizace koncepčních modelů a teorií ošetřovatelství
Širší kategorizace
Vývojové modely zdůrazňují proces růstu, vývoje a dozrávání, předpokládají, že lidé mají vnitřní potřebu pro změnu. Svoje centrální kategorie pojímají zejména z hlediska psychologie, ale i filozoficko-světonázorových přesvědčení založených na pojmech dynamiky a změny. Jedná se o pojmy, jako je změna, růst, vývoj, dospívání, schopnosti. Zařazujeme sem modely Oremové, Roperové a Wiedenbachové.
Modely systémů: Jejich hlavním znakem je systém (osoba, jejímiž částmi jsou orgány těla) a jeho prostředí (rodina). Podle Palenčára (2007) mají svůj teoreticko-kategoriální původ ve všeobecně vědní teorii systémů, resp. teorii otevřených systémů a částečně i v některých speciálních vědách (biologie, fyzika). Opírají se zejména o pojmy systém (otevřený a uzavřený), prostředí, zpětná vazba, dynamická rovnováha, adaptace apod. K modelům systémů patří modely Johnsonové, Royové, Kingové a Neumanové.
Modely potřeb se zaměřují na posuzování pacienta z pohledu potřeb a z pohledu funkce sestry. Pokud pacient neumí své potřeby uspokojit sám, je nezbytná ošetřovatelská péče poskytovaná sestrou. Mezi tyto modely patří modely Hendersonové a Abdellahové.
Modely výsledků jsou zaměřené na výsledky ošetřovatelské péče a jejich hodnocení. Mezi tyto modely patří modely Neumanové a Kingové.
Humanistické modely vycházejí z principů humanismu a respektování práv pacientů. Jejich charakteristickými rysy jsou empatie, soucit, úcta k člověku, akceptace autonomie a svobody jedince, existence, důstojnost, práva pacientů. Většina z nich se opírá zejména o filozofii existencialismu a fenomenologie. K humanistickým modelům patří modely Nightingalové, Hendersonové, Oremové, Parseové.
Modely energetických polí zohledňují koncepci energie v kontextu jedince a prostředí. Podle Archalousové (2003) patří mezi jejich charakteristické rysy energie, holistická bytost jako otevřený systém, vyváženost, rovnováha a rytmus. K těmto modelům patří modely Rogersové, Levinové a Fitzpatrickové.
Modely intervence zdůrazňují ošetřovatelský zákrok, jejich jádrem jsou odborná rozhodnutí a intervence sestry, pacient je objektem ošetřování a ne jen účastníkem ošetřovatelské péče. Mezi tyto modely patří modely Gordonové, Kingové a Abdellahové.
Modely substituce se soustřeďují na poskytování náhrady po dobu schopností pacienta, které ztratil anebo je nemůže aktivizovat. Patří sem model Oremové a Peplauové.
Modely konzervace zdůrazňují zachování příznivých aspektů situace pacienta, které jsou ohrožené chorobou anebo existujícími či potenciálními problémy. Patří sem model Roperové a Levinové.
Modely podpory se soustřeďují na pomoc pacientovi při jeho vyrovnávání se s poškozením zdraví. Patří sem model Wiedenbachové, Levinové a Hendersonové.
Modely posílení se zaměřují na zlepšení kvality života pacienta po poškození zdraví prostřednictvím posilňování všeho, co je onemocněním oslabené. Patří sem modely Johnsonové a Roperové.
 
Užší kategorizace, označovaná také jako klasické třídění
Humanistické modely (Nightingalové, Hendersonové, Abdellahové, Hallové, Oremové, Adamové, Roperové, Watsonové, Leiningerové, Parseové a Bennerové).
Modely interpersonálních vztahů zdůrazňují sociální úkony a vztahy mezi lidmi, především zjištění problémů v mezilidských vztazích. Jsou založené na kategoriích, které mají původ v sociologii, na filozoficko-světonázorových přesvědčeních, jedná se o pojmy jako komunikace, role, sociální chování, sociální vztahy, představa o sobě samém. Patří sem modely Peplauové, Orlandové, Wiedenbachové, Travelbeeové, Riehlové, Bernardové, Mercerové a Gordonové.
Systémové modely (modely Johnsonové, Kingové, Neumanové a Royové).
Modely energetických polí (modely Levinové, Rogersové, Newmanové a Fitzpatrickové).
 
Rozdíl mezi koncepčními modely a teoriemi
          Koncepční model
                    Teorie
a) je abstraktní, zevšeobecněný systém
    koncepcí a tvrzení
a) zabývá se konkrétnějšími a specifičtějšími
    koncepcemi, předpoklady
b) je všeobecnou směrnicí, kterou je třeba
    dále specifikovat
b) pomáhá specifikovat koncepční model
c) poskytuje abstraktní a obecný pohled
    na metaparadigma
c) je konkrétnější, s omezeným rozsahem jevů
                                                                         Účel
d) vyčlenění poznatkové bázi
d) popis, vysvětlení nebo předvídání
    nebo předvídání specifických jevů
 
                                                   Počet kroků před testováním
1. formulování koncepčního modelu
2. odvození teorie
3. ke koncepci teorie přiřadit operační
    definice a odvodit hypotézy
1. vyslovení teorie
2. definovat koncepce a teorie
    a z předpokladů formulovat hypotézy
Model ulehčuje pochopení teorie
Teorie je empiricky testovatelná