Kazuistiky

31.9.6 Konflikt rodičovských rolí (00064)

31.9.6 Konflikt rodičovských rolí (00064)
 
 
Konflikt rodičovských rolí (00064)
Doména 7: Vztahy mezi rolemi
Třída 3: Plnění rolí
Definice: Rodič ve své roli zažívá zmatky a konflikt při reakci na krizi.
 
Určující znaky:
- úzkost
- obavy o rodinu (např. její fungování, komunikaci, zdraví)
- obava z vnímané ztráty kontroly nad rozhodováním ohledně svého dítěte
Související faktory:
- domácí péče o dítě se zvláštními potřebami
- narušení života rodiny režimem domácí péče (např. léčbou, pečovateli, nedostatkem odpočinku)
- strach z invazivních vstupů
 
Priorita: střední
Cíl dlouhodobý: Rodiče mají veškeré informace o ošetřovatelské péči pacientky a možných komplikací, cítí se plně informováni - do konce hospitalizace.
Cíl krátkodobý: Rodiče mají dostatek informací o aktuálním stavu pacientky a programu dne - denně.
 
Očekávané výsledky:
- Rodiče jsou informováni o aktuálním stavu a vývoji zdravotního stavu pacientky ošetřujícím lékařem - do 12 hodin.
- Rodiče mají kontakt na oddělení - do 12 hodin.
- Rodiče mají možnost diskuze s nelékařským zdravotnickým týmem - vždy.
- Rodiče mají k dispozici různé edukační pomůcky a letáky - do 2 hodin.
- Rodiče mají možnost časové rezervy při rozhodování o stavu pacientky a dalších potřebných intervencí - denně.
 
Intervence: 3. 2. 2013
1) Promluv s rodiči a zjisti, jak vnímají situaci a čeho se obávají, do 2 hodin – všeobecná sestra.
2) Posuď interakci mezi rodiči a pacientkou, při každém kontaktu – všeobecná sestra.
3) Rozpoznej silné stránky a zranitelnost pacientky, vždy – všeobecná sestra.
4) Pouč rodiče o růstu a vývoji dítěte, do 6 hodin – všeobecná sestra.
5) Veď rodiče k realistickým očekáváním, vždy – všeobecná sestra.
6) Zapojuj rodiče do takových činností, které mohou úspěšně zvládnout, dle možností a provozu oddělení – všeobecná sestra.
7) Omez na minimum počet členů ošetřovatelského týmu, s nimiž rodiče musí být v kontaktu, aby se zlepšila jejich důvěra, do 2 hodin – všeobecná sestra.
8) Navrhni rodičům, aby si vedli deník, jaké dělá pacientka pokroky, do 24 hodin – všeobecná sestra.
 
Realizace: 3. 2. 2013
- Během dne mapován pohled rodičů na stav dítěte, hodnotí situaci mírně optimisticky. Matka je více úzkostná při rozhovoru pláče, podrobně vše zaznamenáno do ošetřovatelské a lékařské dokumentace.
- Individuálně sledována zranitelnost pacientky a její silné stránky, zaznamenáno do ošetřovatelské dokumentace.
- Při návštěvě matka informována o růstu a vývoji pacientky, přijímá optimisticky získané informace a edukační materiál, který si doma v klidu přečte. Se všeobecnou sestrou dohodnuto, že se poté zeptá na věci, které jsou pro ní méně srozumitelné.
- V 16:00 matka zapojena do koupele pacientky a chválena za její postoj, zaznamenáno do ošetřovatelské dokumentace.
- Ke konci návštěvy matce ukázáno, jak vést deník o pokrocích pacientky, zaznamenáno do ošetřovatelské dokumentace.
 
Hodnocení: 3. 2. 2013
Cíle splněny částečně.
Rodiče zatím mají dostatek informací o aktuálním stavu pacientky a programu dne. Projevují velký zájem o aktivní zapojení do péče. Předány edukační materiály a domluvena další možná edukace. Pochválena matka za spolupráci při koupeli, slíbila, že si zakoupí sešit na vedení deníku o pokrocích dítěte. Je nutné nadále pokračovat v naplánovaných intervencích 1, 2, 3, 5, 6, 7 a 8.