Kazuistiky

17.8.5 Zhoršená verbální komunikace (00051)

17.8.5 Zhoršená verbální komunikace (00051)
 
 
Zhoršená verbální komunikace (00051)
Narušená verbální komunikace z důvodu poruchy vědomí a zajištění dýchacích cest TCHS kanylou projevující se neschopností verbalizovat své potřeby
Doména 5: Percepce/kognice
Třída 5: Komunikace
Definice: Snížená, zpožděná nebo neexistující schopnost přijímat, zpracovat, vysílat anebo využívat systém symbolů.
 
Určující znaky:
- Neschopnost mluvit
Související faktory:
- Alterace centrálního nervového systému
- Fyzická bariéra (tracheostomie)
 
Cíl krátkodobý: Pacient má obnovenou schopnost komunikace - do konce hospitalizace
Priorita: střední
 
Očekávané výsledky:
Pacient využívá metody komunikace, umožňující vyjádření jeho potřeb - do 48 hodin.
Pacientova verbální a neverbální komunikace je ve shodě - do 48 hodin.
U pacienta jsou využívány všechny zdroje ke zlepšení komunikace a pacient spolupracuje v rámci svých možností - do 48 hodin.
 
Ošetřovatelské intervence 5. 10. 2011:
1. Vytvoř si s pacientem vztah důvěry, pečlivě mu naslouchej a pozorně sleduj verbální i neverbální vyjádření při každém kontaktu – všeobecná sestra, lékař.
2. Udržuj oční kontakt, nejlépe v úrovni pacienta při každém kontaktu – všeobecná sestra, lékař.
3. Veď jednoduchou komunikaci s využíváním všech cest, jak získat informace (zrak, sluch, kinestetický způsob) při každém kontaktu – všeobecná sestra, lékař.
4. Jednej s pacientem klidně a vlídně, vždy mu dej dostatek času při každém kontaktu – všeobecná sestra, lékař.
5. Urči význam slov užívaných pacientem a shodu mezi komunikací a neverbálním sdělením při každém kontaktu – všeobecná sestra.
6. Nepodceňuj význam neverbální komunikace, ale pamatuj, že její výklad je nespolehlivý a může být zavádějící, pokud pacientovi nerozumíš, poraď se spolupracovníky vždy – všeobecná sestra.
7. Až do obnovení efektivní komunikace předvídej potřeby nemocného při každém kontaktu – všeobecná sestra.
8. Použij alternativní metody komunikace (tabulky s písmeny a obrázky) při každém kontaktu – všeobecná sestra.
9. Využívej prvky bazální stimulace dle stavu pacienta a standardu pracoviště – všeobecná sestra.
10. Zapoj do intervencí manželku pacienta, edukuj o metodách komunikace denně – všeobecná sestra.
11. Zjisti biografickou anamnézu – všeobecná sestra, ergoterapeutka, fyzioterapeutka.
 
Realizace 5. 10. – 6. 10. 2011:
Sestra si vytvořila s pacientem vztah důvěry, sleduje neverbální projevy.
Udržuje podle možností oční kontakt.
Využívá koncept bazální stimulace.
Sestra předvídá potřeby pacienta a následně je saturuje. Pacient to toleruje.
Jako alternativní způsob komunikace je zpočátku výbavná záporná reakce na dotaz, manipulaci, pohyb hlavou. Později je to stisk ruky. Všeobecná sestra využívá i tabulky s písmeny a obrázky, pokud pacient není nadměrně spavý.
Manželka pacienta se účastní ošetřovatelských intervencí.
 
Hodnocení (po 48 hodinách):
Pacient využívá metody komunikace, umožňující vyjádření jeho potřeb.
Verbální a neverbální komunikace je ve shodě.
Jsou využívány všechny zdroje ke zlepšení komunikace.
 
Cíl je splněný částečně pro celkové oslabení pacienta. V naplánovaných intervencí je potřebné dále pokračovat.
Pokračující intervence: 1-10
Další hodnocení po 24 hodinách.