Komunikace
-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-
11.1 Druhy rozhovoru
11.1 Druhy rozhovoru
Holistický způsob myšlení, který stále zřetelněji propojuje všechny roviny lidského života – tedy biologickou rovinu (rovinu fyzického těla), která je ovlivněna rovinou psychickou a konečně rovinu duševně-duchovní, jako podstatnou část člověka samého, ze které vše ostatní pramení. To vše se také promítá do lidské komunikace.
Přístup k člověku – ke klientovi, pacientovi, který potřebuje pomoc v krizových chvílích svého života, je podmíněn čtyřmi základními principy medicíny i ošetřovatelství. Je to prospěšnost, neškodnost, autonomie (respektování klienta v oblasti tělesné, duševní, sociální, včetně respektování jeho názorů) a spravedlnost (žádné rozdíly mezi pacienty). Tento přístup se promítá do všech druhů rozhovorů.
Ve zdravotnické praxi se nejčastěji setkáváme s rozhovorem: terapeutickým, informačním a edukačním.
Terapeutický rozhovor
Sestra je tím člověkem, který přichází do kontaktu s pacientem nejvíce. Také do jeho bezprostřední blízkosti. Naslouchání toho, co pacient cítí a jak se cítí, je pro sestru významná informace. Sestra se setkává především s pocity, jako je strach, úzkost, tíseň, smutek, ale také s agresí, vztekem a dalšími bolestivými emocemi. Důležité je nezůstat k pocitům druhého v rozhovoru lhostejným a dovolit si je sdílet. Zároveň si uvědomujeme i pocity vlastní a můžeme je prožívat. Přijímání pocitů v rozhovoru nazýváme akceptací. Akceptovat pocity znamená dávat druhým najevo, že jim nasloucháme a vnímáme to, co prožívají. Důležité je však pocity druhých nehodnotit a zejména je nebagatelizovat. Terapeutickým aktem je právě akceptování pocitů druhého, který volně pokračuje ve sdělování informací, důležitých pro proces úzdravy. Úzdravou je myšleno tzv. „navrácení úplnosti“ ve smyslu harmonizace těla, mysli a ducha. Sdělená bolest nebo starost povede ke snížení napětí, zmírnění úzkosti a k navázání důvěry.
Informační rozhovor
Účelem tohoto rozhovoru je sdělování informace. Informace můžou sdělovat oba – sestra i pacient. Jde však o rozhovor, nikoliv o monolog. Sestra sděluje informace včetně jejich významu a ověřuje u klienta, zda dobře porozuměl. Patří sem zavedený tzv. informovaný souhlas, kdy pacient s určitým výkonem souhlasí, ale rozumí i tomu, s čím souhlasí. Důraz je kladen na jasnost, srozumitelnost, stručnost i citlivost při sdělování informací. Nezapomínejme, že často budeme sdělovat i chtít informace velmi osobní a intimní. K tomuto rozhovoru vybíráme také správný čas i správné místo.
Edukativní rozhovor
Předání správných informací vyžaduje určitou znalost i dovednost. Nejde o pouhé předání informací, nýbrž i začlenění názornosti pro dokonalé pochopení toho, co je sdělováno. V rozhovoru udáváme příklady a snažíme se zapojit co nejvíce smyslů pacienta, klienta. Naprosto nepřípustné je odbytí klienta odkazem na brožuru nebo návod. Dbejme na trpělivý přístup. Často je nezbytností opakovat informaci. Pokud možno použijme pochvalu, která silně motivuje a harmonizuje psychický stav člověka. Nezapomínejme na závěrečné shrnutí a ověření, zda došlo k porozumění mluveného slova. Nezbytnou součástí edukativního rozhovoru je motivace klienta. Správná motivace umožní daleko lépe zvládat nepříjemné situace, protože harmonizuje pocity a zklidňuje emoce. Důležité místo v rozhovoru má i empatická podpora, která dokáže správně naladit, lépe vidět problém a následně jej řešit.
-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-