Komunikace

20.3 Empatický rozhovor jako základní dovednost sestry

20.3 Empatický rozhovor jako základní dovednost sestry
 
  
Ošetřovatelství současného období se stále více zaměřuje na péči o celého jedince, o jeho momentální i potencionální zdravotní problémy, vykonávání medicínských opatření a ošetřovatelských úkonů. Přístup k pacientovi je podmíněn čtyřmi obecnými principy medicíny a ošetřovatelství. Je to především autonomie pacienta (klienta), což je respektování pacienta v oblasti tělesné, duševní, sociální, ale také duchovní, včetně respektování jeho osobních názorů. Dále se jedná o prospěšnost, neškodnost a spravedlnost (nedělat rozdíly mezi pacienty).
V současné době je také nezbytné brát zřetel na práva pacientů, která jsou legislativně stanovená, a jejich nedodržení je sankciováno. Zatímco dodržování etických norem není legislativně stanoveno, pouze založeno na principu mravního vědomí, svědomí a veřejného mínění.
 
Komunikaci ovlivňuje mnoho faktorů
Mezi důležité faktory patří věk, společensko-ekonomické postavení, také kultura jedince. Dále množství použitých slov, hlasová intonace, tempo a rytmus řeči. Slovní sdělení má tak velmi významnou informační hodnotu. Sestra dbá při komunikaci s pacientem na výběr slov – vybírá obratně, pečlivě, cíleně, neboť slova mají pro pacienta nemalý význam a podílí se na duševní pohodě, či nepohodě, jež je neoddělitelně provázána s jeho zdravotním stavem.
Z uvedeného je zřejmé, že schopnost zdravotnického pracovníka vést erudovaně, citlivě a empaticky rozhovor s pacientem, musí být jeho základní dovedností. Správné vedení profesionálního rozhovoru vyžaduje ze strany sestry uplatňování základních psychologických a etických zásad v přístupu k pacientovi.
Při komunikaci s pacientem je tedy základní dovedností zdravotníka navodit během rozhovoru prostředí důvěry, pochopení a soucitu, které by ho zbavovalo nejistoty, strachu a obav (ZACHAROVÁ, 2010).