Komunikace

10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas

10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
 
 
 
Rozhovor je dorozumívání dvou i více osob, kteří si sdělují své názory a pocity. Rozhovor jakoby utvářel most, po němž se k sobě dostávají mnohdy dva zcela odlišné světy zúčastněných. Jde o to, aby se komunikující lidé navzájem pochopili, přijali nebo si poskytli vzájemnou radu a inspiraci. Mezi začátkem a koncem rozhovoru je vymezen komunikační prostor. Ten má být natolik velký, aby se v něm účastníci cítili dobře a volně, ale ne zase tak velký, aby se v něm ztráceli.
 
O hodnotě rozhovoru rozhoduje kvalita i otázky – tím se rozumí opravdovost zájmu, potřeby a motivace tázajícího se. Ptát se člověk může na vše, ale jsou však věci, na které se mohu zeptat jen dobrého přítele, protože vím, že se mi nevysměje a neztratí o mě dobré mínění.
Chybí-li tato atmosféra naprosté důvěry, pak se v rozhovoru setkáváme s otázkami kladenými s určitou rezervou a rozhovor už nemá skutečnou hodnotu, stává se formálním. Rozhovor má mít společenskou formu. Má začít pozdravem, vzájemným představením a podáním ruky, sdělením, důvodu rozhovoru. Rozhovor doprovází empatický projev, který nesmí být navíc direktivní. Lidé se učí vést rozhovory.

Literatura:
BOROŇOVÁ, J. 2010. Kapitoly z ošetřovatelství I. Plzeň: Maurea, 2010. 196 s. ISBN 978-80-902876-4-8.
ČECHOVÁ, V., MELANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M. 1997. Speciální psychologie. 2. upr. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. 173 s. ISBN 80-7013-243-4.
LEWIS, D. 1989. Tajná řeč těla. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 2010. 226 s. ISBN 80-85605-49-X.
NAKONEČNÝ, M. 1999. Sociální psychologie, Praha: Akademia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál, 2001. 137 s. ISBN 80-7178-582-2.
STOKES, G., WHITESIDE, D. 1996. Zlepši uvědomění učení. Burbank: Magnolia Boulevard, 1996. 122 s. ISBN 0-918993-77-6.
ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. 2003. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 80-7172-841-1.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2006 Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006.144 s. ISBN 80-247-1262-8.
VYMĚTAL, Š. 2009. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9.
VANDER ZANDEN, J.W. c1987. Social psychology. 4th ed. New York: Mcgraw-Hill, c1987. ISBN 0-07-553945-4.
ZACHAROVÁ, E. 2010. Specifika komunikace sestry a pacienta v klientské praxi. In: Sestra. 2010. 20 (7-8), 28-29. ISSN 1210-0404.