Komunikace

20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)

20 Význam neverbální komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
 
 
  
Člověk jako sociální bytost je v sociální interakci zcela závislý na komunikaci s ostatními příslušníky svého druhu. Toto však platí dvojnásob ve chvílích, kdy je člověk nemocný, čili bez-mocný a tedy odkázán na pomoc druhých. Tak sociální komunikace tvoří jistou teoretickou základnu komunikace v ošetřovatelské péči.
 
Ve zdravotnictví je komunikace výměnou informací, které se týkají zdraví a péče mezi pacientem a zdravotnickým personálem. Komunikace je nedílnou součástí ošetřovatelské i lékařské péče, neboť nejde jen o sdílení a interpretaci určitých informací, ale také o rozvíjení vzájemného vztahu mezi pacientem (klientem) a zdravotnickým personálem. Dovednost správně komunikovat s pacientem by měla být součástí profesionálního vybavení každé sestry. Pro komunikaci v ošetřovatelství jsou charakteristické vlastnosti jako nevyhnutelnost, nezvratnost a neopakovatelnost.
Informace, získané při komunikaci, sestra využívá v péči o pacienty, čímž může příznivě ovlivnit především psychickou stránku pacienta v době jeho nemoci.
 
Literatura:
VENGLÁŘOVÁ, G.; MARHOVÁ, G. 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006.144 s. ISBN 978-80-247-1262-8.
VYMĚTAL, Š. 2009. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9.
ZACHAROVÁ, E. 2010. Specifika komunikace sestry a pacienta v klinické praxi. In Sestra. 20 (7-8), 28-29. ISSN 1210-0404.