Komunikace
-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-
11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
1. Jednoduchost
Sdělení má být stručné a jasné. Neefektivní je zdlouhavé popisování situace nebo používání terminologie, kterou posluchač nezná. Používáme běžné slovní obraty. Ve zdravotnickém zařízení je nezbytné, aby profesionálové – lékaři, sestry i jiní zdravotníci vždy ověřili, zda nemocný porozuměl sdělovanému. Proto je také důležité ověřit, jakou má posluchač schopnost porozumět. Je dobré se přizpůsobit jeho schopnosti vnímání a předcházet obavám nemocného zeptat se na cokoliv, co mu není jasné.
Sdělení má být stručné a jasné. Neefektivní je zdlouhavé popisování situace nebo používání terminologie, kterou posluchač nezná. Používáme běžné slovní obraty. Ve zdravotnickém zařízení je nezbytné, aby profesionálové – lékaři, sestry i jiní zdravotníci vždy ověřili, zda nemocný porozuměl sdělovanému. Proto je také důležité ověřit, jakou má posluchač schopnost porozumět. Je dobré se přizpůsobit jeho schopnosti vnímání a předcházet obavám nemocného zeptat se na cokoliv, co mu není jasné.
2. Stručnost
Nemocní lidé se svými obavami, starostmi, tělesnými obtížemi nebo bolestmi a nejasnými očekáváními, jsou vždy citliví na čas. Proto stručná informace působí profesionálně. Zbytečné okliky vzbuzují nedůvěru. Je nutno si však uvědomit, že není možné zaměňovat stručnost za strohost. Naslouchající to může vnímat jako neochotu mluvit. Po stručném sdělení je potřeba ponechat prostor na dotazy. Čas, ve kterém poskytujeme informaci, nemocný vnímá jako dobu, kdy je mu věnována pozornost. Stručnost je významná při písemné formě komunikace. Vyhýbáme se pokud možno zkratkám, jejich nesrozumitelnost vytváří u nemocných nejistotu a obavy.
Nemocní lidé se svými obavami, starostmi, tělesnými obtížemi nebo bolestmi a nejasnými očekáváními, jsou vždy citliví na čas. Proto stručná informace působí profesionálně. Zbytečné okliky vzbuzují nedůvěru. Je nutno si však uvědomit, že není možné zaměňovat stručnost za strohost. Naslouchající to může vnímat jako neochotu mluvit. Po stručném sdělení je potřeba ponechat prostor na dotazy. Čas, ve kterém poskytujeme informaci, nemocný vnímá jako dobu, kdy je mu věnována pozornost. Stručnost je významná při písemné formě komunikace. Vyhýbáme se pokud možno zkratkám, jejich nesrozumitelnost vytváří u nemocných nejistotu a obavy.
3. Zřetelnost
Je zcela zásadní, že při jakékoliv komunikaci je žádoucí jasně vyjádřit podstatu věci. To je nezbytným pravidlem při komunikaci s nemocným člověkem. Posluchač nebo pacient při rozhovoru také zřetelně vnímá neverbální projevy toho, kdo sděluje informaci. Problematická jsou dvojsmyslná sdělení, přílišná zobecnění nebo osobní názory.
Je zcela zásadní, že při jakékoliv komunikaci je žádoucí jasně vyjádřit podstatu věci. To je nezbytným pravidlem při komunikaci s nemocným člověkem. Posluchač nebo pacient při rozhovoru také zřetelně vnímá neverbální projevy toho, kdo sděluje informaci. Problematická jsou dvojsmyslná sdělení, přílišná zobecnění nebo osobní názory.
4. Vhodné načasování
Při přípravě rozhovoru je nezbytné zvážit všechny souvislosti. Například i to, zda je vhodný čas sdělit určité informace nebo zda je „teď vhodné“ rozhovor zahájit. Také hraje roli náš vlastní čas, zda můžeme trpělivě vyslechnout dotazy, připomínky a odpovědět na otázky. Načasovanost zdůrazňujeme zvláště u závažných témat. Podmínkou je prostor pro rozhovor, klid ke sdělení informace, trpělivost k dotazům a dostatek času na obou stranách (VENGLÁŘOVÁ, MAHROVÁ, 2006).
Při přípravě rozhovoru je nezbytné zvážit všechny souvislosti. Například i to, zda je vhodný čas sdělit určité informace nebo zda je „teď vhodné“ rozhovor zahájit. Také hraje roli náš vlastní čas, zda můžeme trpělivě vyslechnout dotazy, připomínky a odpovědět na otázky. Načasovanost zdůrazňujeme zvláště u závažných témat. Podmínkou je prostor pro rozhovor, klid ke sdělení informace, trpělivost k dotazům a dostatek času na obou stranách (VENGLÁŘOVÁ, MAHROVÁ, 2006).
5. Adaptabilita (přizpůsobivost)
Styl rozhovoru přizpůsobujeme schopnostem, možnostem a reakcím posluchače. Zvláště je naše přizpůsobení nezbytné v konverzaci s nemocným člověkem. Nemocní vzhledem k osobnímu obtížnému, fyzickému nebo psychickému stavu, často nemají zájem se přizpůsobovat. V rozhovoru s nemocným je adaptabilita profesionální dovedností zdravotníka. Stejně tak schopnost sledovat reakce a neverbální projevy nemocného i odhad, kdy je nutno ponechat čas na oddych.
Styl rozhovoru přizpůsobujeme schopnostem, možnostem a reakcím posluchače. Zvláště je naše přizpůsobení nezbytné v konverzaci s nemocným člověkem. Nemocní vzhledem k osobnímu obtížnému, fyzickému nebo psychickému stavu, často nemají zájem se přizpůsobovat. V rozhovoru s nemocným je adaptabilita profesionální dovedností zdravotníka. Stejně tak schopnost sledovat reakce a neverbální projevy nemocného i odhad, kdy je nutno ponechat čas na oddych.
Literatura:
BOROŇOVÁ, J. 2010. Kapitoly z ošetřovatelství I. Plzeň: Maurea, 2010. 196 s. ISBN 978-80-902876-4-8.
ČECHOVÁ, V., MELANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M. 1997. Speciální psychologie. 2. upr. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. 173 s. ISBN 80-7013-243-4.
LEWIS, D. 1989. Tajná řeč těla. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 2010. 226 s. ISBN 80-85605-49-X.
NAKONEČNÝ, M. 1999. Sociální psychologie, Praha: Akademia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7. (citace z Vandera Zandena – viz).
PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál, 2001. 137 s. ISBN 80-7178-582-2.
STOKES, G., WHITESIDE, D. 1996. Zlepši uvědomění učení. Burbank: Magnolia Boulevard, 1996. 122 s. ISBN 0-918993-77-6.
ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. 2003. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 80-7172-841-1.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2006 Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006.144 s. ISBN 80-247-1262-8.
VYMĚTAL, Š. 2009. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9.
VANDER ZANDEN, J.W. c1987. Social psychology. 4th ed. New York: Mcgraw-Hill, c1987. ISBN 0-07-553945-4.
ZACHAROVÁ, E. 2010. Specifika komunikace sestry a pacienta v klientské praxi. In: Sestra. 2010. 20 (7-8), 28-29. ISSN 1210-0404.
-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-