Komunikace
-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-
26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
Slovo paradigma pochází z řečtiny a znamená model, teorii, vnímání něčeho, výklad, předpoklad nebo rámec vztahů. Obrazně řečeno, je to způsob, jakým „vidíme“ svět ve smyslu chápání, porozumění a interpretace. Teoretické paradigma je znalost. Každý z nás má v hlavě několik paradigmat. Tyto jsou rozděleny do dvou hlavních kategorií:
1. Paradigma toho, jaké věci jsou - to jsou - tzv. r e á l i e
2. Paradigma toho, jaké by měly věci být - to jsou - h o d n o t y
Paradigma můžeme pro názornost nazvat mapou. Co v tom případě můžeme od této mapy očekávat? Co znamená vlastně tato mapa? Mapa není nikdy přesná kopie přírody, ale aspekt místa. Není-li mapa správná, ale my vynaložíme úsilí a píli, zabýváme se svým chováním, popřípadě úsilí zdvojnásobíme, tak se rychleji dostaneme na místo určení, které nemusí být tím pravým místem. Jsme-li pozitivní, potom budeme klidnější a spokojenější, jsme-li kdekoliv (náhoda neexistuje). Základní problém není v chování, ani v postoji, ale v tom, že nemáme správnou mapu. Naše paradigma nás zavedlo jinam, než jsme chtěli.
Náš postoj a naše chování musí být v souladu s naším vnímáním. Čím více si uvědomujeme svá paradigmata (mapy) a míru, kterou nás ovlivňují, tím více můžeme za ně převzít odpovědnost.
To, co vidíme, čeho si všímáme, co prožíváme, to tvoří náš hologram života. My jsme tvůrci svého hologramu. Nikdo jiný. Proto ani nevidíme v okolí to, co v nás není. Např. do svahu s kvetoucími stromy vystupuje vnímající poeta nebo obchodník s realitami. Každý vnímá něco jiného. Svět je takový, jak jsme podmíněni ho vidět. Jiné přirovnání hovoří o úhlu pohledu: „Dva muži mřížemi vězení hleděli, jeden bláto viděl, druhý jak hvězdy padaly“. Tedy zdrojem našeho chování a myšlení je způsob, jak věci vidíme (COVEY, 1994).
Vše okolo nás – rodina, škola, přátelé, pracovní prostředí, kolegové a partneři utváří sociální paradigma a tím ovlivňují naše vlastní mapy, které nás vedou životem. Aniž si to uvědomujeme, velmi nás determinují a podmiňují. Často se stává, že naše postoje a chování nejsou v souladu s naším vnímáním a tím nejsou v souladu s vnitřním paradigmatem. Vznikají rozpory, konflikty a stresové situace.
Sladíme-li naše postoje a chování s naším vnímáním, dojde k regeneraci ve vztahu k sobě samému (tj. ve vztahu primárním) a tím i ve všech ostatních vztazích, které jsou „zrcadlem“ tohoto prioritního vztahu. Ano, ve všech (STANĚK, BRZOBOHATÁ, 2006).
Paradigma je neoddělitelné od charakteru. Bytí v lidském rozměru je „vidění“ toho, co můžeme vidět a to nám zároveň říká, jací jsme.
Každý z nás má sklon domnívat se, že je objektivní, že věci jsou takové, jaké je vidí, že svět je takový, jaký je, proto ho i takový vidí. Ale to není pravda. Nevidíme svět takový, jaký je, ale jakými jsme my, jak jsme podmíněni ho vidět. Když popisujeme slovy, co vidíme, ve skutečnosti popisujeme své vjemy, sebe a svá paradigmata. Důležité je být otevřeni vůči vjemům jiných lidí, umět jim naslouchat a získat tak mnohem širší obraz. (Jedním z předpokladů profesionality sestry je její míra empatie).
Literatura:
COVEY, S.R. 1994. Sedm návyků vůdčích osobností. Praha: Pragma, 1994. 329 s. ISBN 80-85213-41-9.
DEIKE, BEGG. 2008. Synchronicita. Brno: Emitos, 2008. 116 s. ISBN 978-80-87171-01-1.
KUHN, T. S. 1997. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. 206 s. ISBN 80-86005-54-2.
STANĚK, J. 2005. Falzifikace a falzifikátoři českých dějin. Brno: Agape, 2005. 145 s. ISBN 80-239-4413-4.
STANĚK, J., BRZOBOHATÁ, J. 2006. Svatý grál a současnost. In Phoenix. ISSN 1214-1984, 2006, roč. 4, č. 6.-
Komunikace
-
Nyní studovat1 Komunikace - matrice lidského života
-
Nyní studovat2 Nové pohledy v humanitních vědách
-
Nyní studovat3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
-
•3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
•3.2 Vibrační systémy
-
•3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
•3.4 Holistický světový názor
-
•3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
•3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
•3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
•3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
-
Nyní studovat4 Komunikace – sdílení informace
-
Nyní studovat5 Komunikace - úspěch - dávání
-
•5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
•5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
•5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
•5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
•5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
•5.6 Shrnutí tématu
-
-
Nyní studovat6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
-
Nyní studovat7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
-
Nyní studovat8 Verbální komunikace
-
Nyní studovat9 Osobní zóny v komunikaci
-
Nyní studovat10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
-
Nyní studovat11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
-
Nyní studovat12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
-
Nyní studovat13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
-
Nyní studovat14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
-
Nyní studovat15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
-
Nyní studovat16 Nonverbální komunikace
-
Nyní studovat17 Doprovodné signály těla
-
Nyní studovat18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
-
Nyní studovat19 Další faktory nonverbální komunikace
-
Nyní studovat20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
-
Nyní studovat21 Psychosomatické bloky v komunikaci
-
Nyní studovat22 Asertivita v komunikaci
-
Nyní studovat23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
-
Nyní studovat24 Témata levého a pravého mozku
-
Nyní studovat25 Komunikace a informace v symbolech
-
Nyní studovat26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
-
Nyní studovat27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
-
Nyní studovat28 Komunikační cesty srdce
-
•28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
•28.2 Komunikační cesty srdce
-
•28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
•28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
•28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
•28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
•28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
-
Nyní studovat29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
-
Nyní studovat30 Zlatá pravidla sebeúcty
-
•30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
•30.2 Úspěch jako poznání
-
•30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
•30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
•30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
•30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
•30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
•30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
•30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
-
-
Nyní studovat31 Souhrnné testovací otázky
-