Komunitní péče
12.3 Řízení péče ve školách
12.3 Řízení péče ve školách
- Školní sestra vystupuje jako manažerka a řídí aktivity ve školách.
- Školní sestra spolupracuje s rodiči při vyhledávání příčin problémů dítěte.
- Školní sestra informuje o zdravotních problémech a prognóze, specifické léčbě a péči, která je požadována i v průběhu vyučování.
- Školní sestra identifikuje situace, které by se mohly vyskytnout při vyučování a ovlivnit onemocnění.
Program Zdraví ve školách
Společným cílem týmu pracovníků školní zdravotní péče je vytvoření specifického programu zdraví pro žáky a studenty.
Při řízení školského programu zdraví je nutné využívat operativní přístup. Realizace školského programu zdraví má několik fází: 1. Plánování, 2. Organizování, 3. Realizace, 4. Vyhodnocení – kontrola kvality programu.
Na realizaci školního programu zdraví se podílí tým pracovníků složený ze školních sester, pedagogů, rodičů, žáků, administrativních pracovníků, lídrů komunity. Zpočátku je sestaven program, vytvoří se strategie a plánují se činnosti k dosažení cíle. V průběhu programu je nutné průběžně hodnotit krátkodobé cíle. Na závěr se zhodnotí, zda bylo dosaženo cíle programu. Pokud nebylo dosaženo cíle, identifikuje se příčina neúspěchu a znovu se naplánují činnosti. (Hanzlíková, 2007, s. 194-195)
Škola podporující zdraví
Evropská síť škol podporujících zdraví vznikla v r. 1990. Je garantována Světovou zdravotnickou organizací, Radou Evropy a Komisí Evropské unie. V programu je nyní (r. 2012) přijato 43 zemí. ČR byla přijata mezi prvními zeměmi a v letech 1992/1993 byly do projektu Škol podporujících zdraví přijato 94 škol, z nichž 11 plnilo úkol jako školy pilotní. Od r. 1994 se síť Škol podporujících zdraví začala rozšiřovat i o mateřské školy. (Škola podporující zdraví, 2012)
Program pomáhá mateřským, základním a středním školám stanovit si dlouhodobou a vyváženou koncepci a metody řízení kvalitativní proměny s cílem dosažení zdravého způsobu života a vzdělávání. (Zahradníčková, 2008)
Hlavní myšlenky Škol podporujících zdraví:
- holistické pojetí zdraví na úrovni biologické, psychické, sociální, duchovní, environmentální
- jde o dlouhodobý program pro každou školu
- záměrem je podpora zdraví v podmínkách školy
- základní podmínka kvality školy – bezpečné a podnětné sociální prostředí:
1. posilování motivace a zvyšování neuropsychických předpokladů žáků i učitelů plněním úkolů,
2. navozuje pozitivní myšlení, snižuje aktuální stresu a úzkostné stavy,
3. působí formativně na žáky i učitele (vzorce chování),
4. zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků, rodičů a učitelů vně školy.
1. posilování motivace a zvyšování neuropsychických předpokladů žáků i učitelů plněním úkolů,
2. navozuje pozitivní myšlení, snižuje aktuální stresu a úzkostné stavy,
3. působí formativně na žáky i učitele (vzorce chování),
4. zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků, rodičů a učitelů vně školy.
- cíl – odpovědnost ke zdraví a životní kompetence – vychovat v žácích úctu ke zdraví a naučit je, aby zodpovědnost ke zdraví svému i druhých patřila mezi celoživotní priority (Škola podporující zdraví, 2012)
Zásady mateřské školy podporující zdraví:
- v předškolním věku si dítě osvojuje návyky nejtrvaleji
- návyky si dítě vytváří spontánně přímou zkušeností tím, že vidí příklady zdravého chování a žije ve zdravých životních podmínkách
- nejvýznamnější aktéři – rodiče, pedagogové (Zahradníčková, 2008)
Předpoklady pro mateřskou školu podporující zdraví: učitelka podporující zdraví, věkově smíšené třídy, rytmický řád života a dne, tělesná pohoda a volný pohyb, zdravá výživa, spontánní hra, podnětné věcné prostředí, bezpečné sociální prostředí, participativní a týmové řízení, partnerský vztah s rodiči, spolupráce mateřské školy se základní školou, začlenění mateřské školy do života obce (Škola podporující zdraví, 2012)
Zásady základní a střední školy podporující zdraví:
Pohoda prostředí (1. pilíř) – pohoda věcného, sociálního a organizačního prostředí
Zdravé učení (2. pilíř) – smysluplnost, možnost výběru a přiměřenost, spoluúčast a spolupráce, motivující hodnocení
Otevřené partnerství (3. pilíř) – škola – model demokratického společenství, škola – kulturní a vzdělávací středisko obce (Škola podporující zdraví, 2012)
Životní kompetence člověka podporujícího zdraví:
1. Chápe holistické pojetí zdraví, rozumí pojmům podpory zdraví a prevence nemocí.
2. Zdraví je prioritní hodnotou.
3. Zvládne řešit problémy a řeší je.
4. Přijímá odpovědnost za vlastní chování a způsob života.
5. Posiluje duševní odolnost.
6. Ovládá dovednost komunikace a spolupráce.
7. Podílí se na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech.
Znaky zdravé školy:
- zbavení školy stresu a strachu,
- vytváří klidné a příjemné prostředí pro práci i relaxaci,
- upřednostňuje dovednosti a návyky před memorováním,
- vnímá chyby jako stupeň učení,
- vytváří zdravý názor na život,
- učení práci i odpočinku,
- vyznačuje se zdravými postoji v jednání. (Zahradníčková, 2008)