Management

2.1 Marketing služeb

2.1 Marketing služeb
 
  
Služby díky svým vlastnostem (viz kapitola 1.1 Management v ošetřovatelství) mají v oblasti marketingu svá specifika.
Pro služby je typické využívání konceptu totálního marketingového mixu (nebo jeho modifikací), kde marketing je součástí veškerých manažerských operací. 
Prolínání personálního managementu, řízení procesů a marketingu se společným zaměřením na zákazníka je důležitým krokem směřujícím k vytváření klientsky příznivého prostředí a tím i ke konkurenční výhodě.
Dalším konceptem marketingového mixu, který je vhodný pro užití v oblasti služeb je 5C (viz 2. Marketing).
Jak již bylo uvedeno, v praxi se jednotlivé koncepty marketingových mixů modifikují, popř. slučují, a to vždy s cílem dosažení co největšího efektu.
Úkolem marketingu služeb je nabízený produkt/službu co nejefektivněji prodat. To znamená, že je nutné u zákazníka vyvolat pocit potřeby dané služby nebo zákazníka přilákat k určitému poskytovateli nabízených služeb.
Vzhledem k faktu, že poskytovaná služba je současně spotřebovávána a na jejím provedení participuje kromě poskytovatele také zákazník, je jejím určujícím prvkem lidský faktor a dále její kvalita, kterou v daný okamžik opět posuzuje zákazník.
Pro marketingové strategie a hodnocení kvality poskytovaných služeb je nutné stanovit si dimenze kvality poskytované služby a indikátory plnění nastavených norem apod.
 
Z výše uvedeného vyplývá, že v marketingu služeb jsou stěžejní dvě oblasti:
1) Kvalita poskytované služby
2) Komunikace/propagace (ve zdravotnictví jde o klinicko-pacientskou komunikaci) zahrnující:
- image zařízení (dobré jméno, značka, osobnosti apod.)
- deklarování určitých postupů (např. zaměření na bezpečnost, možnost objednání na určitý čas, apod.)
- nabízení služeb (nových služeb, inovací, přístrojového vybavení, komfort apod.) (PŘÍBOVÁ, 2010)