Management

4.3 Auditní činnost v ošetřovatelství

4.3 Auditní činnost v ošetřovatelství
 
  
Audit je proces, během kterého se posuzuje skutečný stav určené oblasti na základě objektivně hodnotitelných kritérií.
Audity rozeznáváme interní, které jsou prováděny interními auditory, tedy vyškolenými zaměstnanci daného zdravotnického zařízení a externí, které jsou realizovány nezávislými organizacemi (např. v rámci akreditačního řízení) nebo kontrolními orgány.
 
Cílem ošetřovatelských auditů je posoudit úroveň ošetřovatelské péče a na základě zjištěných skutečností zvýšit její kvalitu. Jde především o identifikování systémových a procesních chyb či nepřesností, které mohou vést k chybám během poskytování ošetřovatelské péče. Nejde o hodnocení práce jednotlivých sester, proto by i při konkrétním pochybení v jejich činnosti neměly být nijak postihované. Audit také vyhodnocuje relevantnost daného standardu.
 
V ošetřovatelství se využívá několik typů auditů. Mezi nejběžnější patří audity implementace ošetřovatelských standardů, kde se hodnotí dodržování určitého standardu v praxi.
Ke komplexnímu posuzování ošetřovatelské dokumentace od příjmu až po propuštění pacienta se využívá retrospekce, při které se zpětně hodnotí uzavřená dokumentace.
K hodnocení strategie péče v rámci určitého nastaveného procesu a jeho možných alternativ (např. mapy péče) se využívá algoritmový audit.
Výsledkový audit nebo také audit výsledků péče analyzuje dopady a dosažení naplánovaných cílů včetně stanovených kritérií. (ŠKRLA, ŠKRLOVÁ, 2003)
 
Během ošetřovatelského auditu se používá celá řada metod k zachycení objektivních zjištění, ale také subjektivních hodnocení, které jsou pro danou oblast relevantní (např. hodnocení pacientů na poskytovanou službu apod.). Mezi auditorské metody patří pohled do dokumentace či jiných relevantních formulářů (v papírové nebo elektronické formě) a porovnávání náležitostí dle příslušného standardu, pozorování postupů a práce sester, vybavení apod., dotazování sester, dalšího zdravotnického personálu a pacientů. V některých případech je třeba přistoupit k zjišťování dosažení cíle (měření např. koncentrace roztoku, délky určitého výkonu apod.) Tato metoda se nejčastěji využívá během algoritmového nebo výsledkového auditu).
 
Dle Škrlových (2003, s. 40) se „ošetřovatelský audit řídí následujícími základními principy:
- audit je partnerský postup;
- předmět auditu je vždy předem oznámen;
- nelze jej delegovat a realizovat bez potřebného „know-how“;
- je prováděn týmově s manažerkou programu kontinuálního zvyšování kvality;
- zahrnuje porovnání skutečné ošetřovatelské praxe s přijatými standardy;
- vyhodnocuje, zda současná ošetřovatelská praxe efektivně využívá dostupných zdrojů;
- cílem je najít „slabá místa“ a odchylky od směrnic nebo standardů za účelem zlepšení;
- na opatřeních k nápravě pracuje tým sester oddělení, kde byl audit proveden;
- výsledkem auditu jsou fakta uznaná těmi, jichž se audit týká;
- výsledky nejsou zveřejňovány, informováno je pouze oddělení, kde audit pro­běhl;
- kopie formuláře o výsledku auditu, vypracování plánu náprav a dokumentace jejich realizace je předána manažerce programu kontinuálního zvyšování kvality a hlavní sestře.“
 
V níže uvedené tabulce je ukázka záznamového archu auditu ke standardu „Vedení ošetřovatelské dokumentace“. Každé zdravotnické zařízení si vytváří materiály pro provádění ošetřovatelských auditů samostatně podle svých potřeb.
 
Kontrolní kritéria – vyhodnocení standardu „Vedení ošetřovatelské dokumentace“
Kód
Kontrolní kritéria
Metoda hodnocení
ano
ne
S1
Provádějí záznamy do dokumentace kompetentní osoby?
Pohledem do dokumentace
 
 
S3
Používá sestra základní formuláře určené pro zachování kontinuální péče?
Pohledem na jednotlivé formuláře
 
 
S3
Je na oddělení seznam standardizovaných zkratek?
Dotazem na oš. personál; pohledem do seznamu
 
 
S3
Je na oddělení jmenný seznam oš. týmu včetně podpisových vzorů?
Dotazem na oš. personál; pohledem do seznamu
 
 
S4
Je na oddělení standard „Vedení ošetřovatelské dokumentace“?
Pohledem do dokumentace
 
 
P1
Zahrnuje ošetřovatelská dokumentace:
-              ošetřovatelskou anamnézu?
-              fyzikální vyšetření?
-              použití různých hodnotících a měřících technik?
-              údaje o bio-psycho-sociálních, spirituálních potřebách klienta/pacienta?
Pohledem do dokumentace
 
 
P2
Je ošetřovatelská anamnéza vypracována do 24 hodin?
Pohledem do ošetřovatelské anamnézy
 
 
P2
Obsahuje každý formulář: příjmení a jméno klienta/pacienta, identifikační číslo, identifikaci zdravotnického zařízení a oddělení, pořadové číslo formuláře (list č.), telefonní kontakt do zdravotnického zařízení?
Pohledem do dokumentace
 
 
P3
Obsahuje ošetřovatelský plán tyto údaje:
-              identifikace ošetřovatelských diagnóz
 – datum jejich stanovení?
-              stanovení ošetřovatelských cílů pro každou ošetřovatelskou diagnózu?
-              určení výsledných kritérií pro každý cíl?
-              plánování ošetřovatelských intervencí – písemný plán?
-              hodnocení efektu poskytnuté péče – průběžné?
-              datum zpracování plánu?
-              záznamy realizovaných výkonů?
-              záznamy mimořádných událostí?
Pohled do ošetřovatelského plánu
 
 
P4
Lze z dokumentace jasně identifikovat sestru, která prováděla oš. péči?
Pohledem do dokumentace
 
 
P4
Obsahují důležité záznamy datum, čas a podpis sestry, která výkon provedla?
Pohledem do dokumentace
 
 
P5
Jsou zaznamenávány pozitivní/negativní reakce pacienta?
Pohledem do dokumentace
 
 
P6
Jsou záznamy do ošetřovatelské dokumentace zaznamenány propisovací tužkou?
Pohledem do dokumentace
 
 
P6
Jsou všechny údaje zaznamenané sestrou čitelné?
Pohledem do dokumentace
 
 
P6
Opravy chybného záznamu se provádějí dle protokolu?
Pohledem do dokumentace
 
 
P7
Využívají se na oddělení speciální formuláře dle charakteru oddělení?
Pohledem do speciálních formulářů
 
 
P8
Je dokumentace bezpečně uložena na předepsaném místě?
Pohledem do dokumentace
 
 
V1
Je ošetřovatelská dokumentace kompletní a obsahuje všechny záznamy?
Pohledem do dokumentace
 
 
Vysvětlivky:
S - kritéria struktury; P - kritéria procesu; V - kritéria výsledku
Kódy a jejich číslování v auditu odpovídají příslušným kritériím standardu.
Tab. 1 Záznamový arch auditu: Kontrolní kritéria - vyhodnocení standardu „Vedení ošetřovatelské dokumentace“
Zdroj: MZČR [online], 2013
 
V rámci ošetřovatelství se setkáváme také se zdravotnickými audity, které jsou zaměřeny na celkové hodnocení poskytované péče, tedy nejen ošetřovatelské, ale také lékařské a v neposlední řadě i ostatních služeb, jako je technická podpora, dodavatelské služby a veškeré procesy, které v daném zdravotnickém zařízení probíhají. Zdravotnické audity poskytují obraz o kvalitě poskytovaných služeb daného zdravotnického zařízení jako celku. Jako příklad zdravotnického auditu může být považováno do jisté míry akreditační řízení (viz 4.4 Akreditace zdravotnického zařízení)