Management

4.4 Akreditace zdravotnického zařízení

4.4 Akreditace zdravotnického zařízení
 
  
Akreditace zdravotnického zařízení patří do oblasti systému hodnocení kvality a bezpečí zdravotnických služeb.
Jedná se o potvrzení pověřenou společností, že  dané zdravotnické zařízení pracuje ve shodě s nastavenými akreditačními standardy. Tyto standardy definují minimální úroveň poskytovaných zdravotních služeb z hlediska jejich kvality a bezpečnosti.
Cílem akreditace je zabezpečit kontinuální zvyšování kvality a bezpečnosti poskytované péče a souvisejících zdravotnických služeb.
 
Povinnost hodnocení kvality a bezpečí poskytované péče (v lůžkových zařízeních) je dána vyhláškou č. 102/2012 Sb., o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče. Toto hodnocení provádí interní hodnotitelský tým (auditní tým), jehož členy jsou dle výše uvedené vyhlášky: lékař se specializovanou způsobilostí, nelékařský zdravotnický pracovník způsobilý výkonu povolání bez odborného dohledu a pracovník technicko-hospodářského provozu s vysokoškolským vzděláním technického zaměření. Kromě dalších specifik, které vyhláška stanovuje, je nutné, aby všichni členové hodnotitelského týmu měli znalosti z oblasti řízení kvality.
 
Hodnotitelský tým hodnotí kvalitu a bezpečí poskytované péče na základě informací získaných:
- pohovorem se zaměstnanci
- pohovorem s pacienty
- prohlídkou pracovišť daného zdravotnického zařízení
- kontrolou dokumentace
- pozorováním postupů souvisejících se stanovenými standardy
 
Minimální hodnotící standardy a ukazatele kvality a bezpečí dané vyhláškou jsou rozděleny na 4 oblasti:
1. Minimální hodnotící standardy řízení kvality a bezpečí
- zavedení programu zvyšování kvality a bezpečí
- sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí
- sledování spokojenosti pacientů
- sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkajících se lůžkové zdravotní péče
- využívání doporučených diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů
 
2. Minimální hodnotící standardy péče o pacienty
- dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých
- stanovení interních pravidel vedení zdravotnické dokumentace
- zajištění konzultačních služeb
- bezpečné zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky
- kvalitní stravování pacientů
- zajištění léčebně rehabilitační péče
- podpora zdraví a prevence nemoci
- kontinuita zdravotní péče
- identifikace pacientů
- zajištění kardiopulmonální resuscitace
 
3. Minimální hodnotící standardy řízení lidských zdrojů
- personální zabezpečení lůžkové péče
 
4. Minimální hodnotící standardy zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance
- bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance
 
Každé zdravotnické zařízení by mělo mít ve své organizační struktuře zahrnuto oddělení řízení kvality, které je nutné pro získání akreditace (certifikátu o akreditaci), protože koordinuje a řídí celý program zvyšování kvality a bezpečí, a tedy i činnost interního auditního týmu. Toto oddělení je v procesu akreditace stěžejní a je také jednou z posuzovaných oblastí v rámci akreditačního řízení.
 
Akreditaci, tedy získání certifikátu kvality a bezpečí externím posuzovatelem, si zdravotnická zařízení žádají dle vlastního rozhodnutí, jde tedy o dobrovolný akt.
Získání akreditace nejen zvyšuje prestiž daného zdravotnického zařízení, ale především deklaruje, že dané zdravotnické zařízení poskytuje kvalitní a bezpečné služby.
 
Na mezinárodní úrovni se hodnocení kvality a bezpečí ve zdravotnictví věnuje Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua), která ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) stanovila mezinárodní akreditační principy:
- zaměření na pacienta a respektování jeho práv
- odpovědnost poskytovatele zdravotních služeb za kvalitu péče, monitorování a kontinuální zlepšování kvality péče
- optimální využívání zdrojů
- řízení rizik
- proces jasného řízení v organizaci
- strategické plánování pokrývající veškeré činnosti
- kontakt s přímými poskytovateli zdravotních služeb v příslušném regionu (MZČR, 2012)
 
V ČR je v současnosti oprávněna provádět na základě rozhodnutí MZ ČR hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotnických služeb Spojená akreditační komise, o.p.s., e-ISO, a.s. a Česká společnost pro akreditaci ve zdravotnictví, s.r.o.
 
Spojená akreditační komise, o.p.s.
Spojená akreditační komise, o.p.s. (SAK) vydává akreditační standardy:
a) pro nemocnice, které obsahují 74 standardů rozdělených do těchto oblastí:
1. řízení kvality a bezpečí
2. diagnostické péče
3. péče o pacienty
4. kontinuity zdravotní péče
5. dodržování práv pacientů
6. podmínek poskytované péče
7. managementu
8. řízení lidských zdrojů
9. sběru a zpracování informací
10. protiepidemických opatření
 
Od 1. 1. 2014 vejdou v platnost nové Akreditační standardy pro nemocnice, které jsou rozděleny na tyto oblasti (MARX, VLČEK, 2013):
1. resortní bezpečnostní cíle
2. práva pacientů a jejich edukace
3. dostupnost a kontinuita péče
4. diagnostická péče
5. terapeutická péče
6. anesteziologická a chirurgická péče
7. objednávání, předepisování a podávání léků a léčiv
8. hygiena nemocničního prostředí a protiepidemická opatření
9. řízení a správa
10. řízení kvality a bezpečí
11. bezpečí prostředí
12. informace a komunikace
13. řízení lidských zdrojů
 
b) pro následnou a dlouhodobou péči, které obsahují 73 standardů rozdělených do těchto oblastí:
1. řízení kvality a bezpečí
2. diagnostické a léčebné péče
3. péče o klienty
4. kontinuity zdravotnických služeb
5. dodržování práv klientů
6. podmínek poskytované péče
7. managementu
8. řízení lidských zdrojů
9. sběru a zpracování informací
10. protiepidemických opatření
 
c) pro ambulantní zdravotnická zařízení (primární péče – zdravotnická zařízení praktického lékaře pro dospělé nebo praktického lékaře pro děti a dorost; zařízení domácí péče; zdravotnická zařízení ambulantní specializované péče), které obsahují 50 standardů rozdělených do těchto oblastí:
1. řízení kvality a bezpečí
2. diagnostické péče
3. péče o pacienty
4. kontinuity zdravotní péče
5. dodržování práv pacientů
6. podmínek poskytované péče
7. managementu
8. řízení lidských zdrojů
9. sběru a zpracování informací
10. protiepidemických opatření
 
e-ISO, a.s.
Společnost e-ISO postupuje podle 17 hodnotících standardů, které jsou přiřazeny k oblastem:
1. procesu řízení kvality a bezpečí
2. procesu péče o pacienty
3. procesu řízení lidských zdrojů
4. procesu zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance
 
Česká společnost pro akreditaci ve zdravotnictví, s.r.o.
Česká společnost pro akreditaci ve zdravotnictví, s.r.o. (ČSAZ) postupuje podle 20 hodnotících standardů a ukazatelů kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb lůžkové zdravotní péče, které jsou rozděleny na oblasti:
1. hodnotící standardy řízení kvality a bezpečí
2. hodnotící standardy péče o pacienty
3. hodnotící standardy řízení lidských zdrojů
4. hodnotící standardy zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance
 
 
V ČR lze také žádat o certifikát Joint Commission International (JCI).
JCI je celosvětově působící organizace, která provádí akreditace zdravotnických zařízení. Pro splnění požadavků JCI musí zdravotnické zařízení splnit přes 1000 ukazatelů zahrnutých v akreditačních standardech, souvisejících s bezpečností pacienta a kvality léčebných procesů.
Akreditace JCI je udělována na období tří let, poté se musí zdravotnické zařízení znovu o udělení akreditace ucházet.
 
Standardy JCI zahrnují následující kapitoly:
1. dostupnost a kontinuita péče
2. práva pacientů a jejich blízkých
3. diagnostická péče
4. terapeutická péče
5. anesteziologická a chirurgická péče
6. skladování, předepisování a podávání léčiv
7. edukace pacientů a jejich blízkých
8. kvalita péče a bezpečí pacientů
9. prevence a kontrola nozokomiálních a profesionálních nákaz
10. řízení a vedení
11. zajištění bezpečnosti nemocničního prostředí
12. kvalifikace a vzdělávání personálu
13. řízení informací a komunikace
 
Bezpečnostní cíle JCI:
1. správná identifikace pacienta
2. efektivní komunikace
3. zvýšení bezpečí u rizikových léků
4. prevence záměny pacienta, výkonu a lokalizace provedení
5. snížení rizika nozokomiálních infekcí
6. snížení rizika poškození pacientů pády
 
 
Dále je možné žádat National Integrated Accreditation for Healthcare Organizations (NIAHO), která udělila v roce 2011 jako první nemocnici v Evropě svou akreditaci Fakultní nemocnici v Brně.
NIAHO je program, který definuje požadavky na systém řízení kvality péče a řízení rizik. Na rozdíl od výše uvedených akreditačních řízení, je reakreditace prováděna každoročně.
NIAHO využívá v rámci akreditace certifikační normu ISO 9001. (ŠAROCH, 2009)
 
V souvislosti s akreditacemi zdravotnických zařízení se můžeme také setkat s akreditacemi Českého institutu pro akreditaci, o.p.s. (ČIA), což je národní akreditační orgán založený vládou ČR.
ČIA kromě dalších provádí akreditace zdravotnických laboratoří (dle ČSN EN ISO 15189:2007)
 
Akreditace klinických laboratoří provádí také Národní autorizační středisko pro klinické laboratoře (NASKL).
 
Zdravotnickými laboratořemi a zdravotnickými zařízeními obecně jsou využívány certifikace ISO, jako např.:
- ISO 15189 (Zdravotnické laboratoře – zvláštní požadavky na kvalitu)
- ISO 9001(Systém managementu řízení kvality)
 
Je důležité odlišit, že uvedené akreditace se zaměřují na kvalitu a bezpečnost služeb jako celku, a ne na posuzování jednotlivých metod z odborného hlediska (diagnostických, terapeutických, ošetřovatelských, laboratorních apod.).