První pomoc
18.1 Etiologie
18.1 Etiologie
Těžká traumata, ke kterým polytrauma patří, jsou trvale na prvním místě mortality ve věku 1-45 let. V době míru ve vyspělých zemích patří mezi příčiny hlavně životní styl. V 40 % vedou dopravní nehody především mladých a zdravých řidičů a spolujezdců v osobních vozech. Přibližně 50 % těchto nehod má svou příčinu v požití alkoholu. Po nehodách následují úrazy při endorfino-adrenalinových sportech mládeže i osob středního věku a úrazy při hobby činnostech se týkají celého věkového spektra. Následují polytraumata vzniklá při katastrofách způsobených člověkem nebo přírodou. V posledních desetiletích stoupá i počet teroristických násilných činů proti jednotlivcům i skupině obyvatel.
Specifické úrazové mechanizmy:
Pády z výšky a skoky z výšky
V případech pádů, sebevražedných skoků z větší výšky je důležitá informace o:
- výšce, z níž pád nastal, o směru pádu;
- úhlu – šikmosti, sklonu místa dopadu vůči směru pádu;
- charakteru povrchu místa dopadu – o jeho kluzkosti, riziku tření, možnosti vzniku tetování, o tvrdosti povrchu v místě dopadu, o oblečení;
- o větvích stromu, o křoví, o drátech elektrického vedení, o síti natažených šňůr na prádlo v dráze pádu, které doplňují molitanový – trampolínový efekt.
Dopravní nehodovost a dopravní úrazy:
- osobní vozy;
- motokáry;
- terénní vozy;
- motocykly;
- jízdní kola;
- katapultování z letadla;
- sražení chodců.
Adrenalino-endorfinové sporty: lety ultralehkými letadly, rogalem, paragliding, horolezectví, skoky do vody z velké výšky, skoky na pružném laně (bunde-jumping), vodní lyžování, terénní jízdy typu „off-road“.
Panika: je specifický fenomén akutní bezohledné davové psychózy. Lidé mají pocit ohrožení života s omezenou možností úniku z uzavřeného prostředí. Je doprovázena polytraumaty při skocích z hořících tribun, při ušlapání na schodech a v úzkých východech, při natlačení na zábrany. Při pošlapání se kombinuje nejčastěji poranění měkkých tkání, poranění hrudníku a břicha.
Důležité netraumatické momenty:
- vliv alkoholu, dopingu, drog;
- podchlazení;
- dlouhé vyprošťování;
- přidružené chronické choroby, obezita, kachexie;
- syndrom z předchozího vyčerpání somatických rezerv;
- pokročilý věk;
- dětský věk do 3 let;
- pokročilé těhotenství.
Podle Úrazového registru České republiky bylo zaznamenáno v letech 2009 a 2010 celkem 4266 polytraumat. Z tohoto počtu bylo 76 % mužů a 24 % žen, průměrný věk byl 47 let. Podle mechanizmu úrazu bylo 52 % dopravních nehod, 38 % pády, 7 % kontakt s předmětem nebo živým tvorem, 2 % napadení nebo úmyslné sebepoškození, 1 % ostatní. Úmrtím skončilo 13 % sledovaných polytraumat.
Nejčastější jsou končetinová poranění, další jsou kraniocerebrální poranění, následuje poranění hrudníku, poranění břicha. Dále poranění páteře a pánve. Nejčastější kombinací je společné poranění kraniocerebrální a končetinové.
Mechanizmus úrazu |
Možné-pravděpodobné poranění | |
Dopravní nehody | ||
rozbité přední sklo |
kryté kraniocerebrální poranění, orofaciální poranění, zlomeniny obličejového skeletu, zlomeniny lebky, zlomeniny krční páteře; lze očekávat střižné trauma v oblasti kmene | |
zlomený volant |
decelerační trauma hrudníku včetně kontuze myokardu, ruptura nebo disekující aneurysma aorty, kontuze plic, zlomenina sterna, vlající hrudník, hemo-pneumotorax; trauma nadbřišku s poraněním jater a sleziny, ruptura bránice, dislokace kolon a žaludku do pleurální dutiny; tupé duodenopankreatické trauma | |
trauma při nárazu
na palubní desku |
dislokace kyčle, zlomeniny krčku nebo diafýzy femuru, zlomenina acetabula | |
volné upnutí bezpečnostního
pásu |
zlomenina ve středním úseku L-páteře, poranění dutých orgánů břišní dutiny | |
tříbodový samonabíjecí
bezpečnostní pás |
zlomenina žeber, klíční kosti, sterna, kontuze srdce, plic, jater – podle pravého nebo levého sedadla a upnutí | |
trauma při nárazu air-bagu |
komoce, kontuze srdce, direkce aorty, trauma sklerotické aortální chlopně, porucha sluchu | |
převrácení vozu,
zaklínění a stlačení
dolní poloviny těla pod vozidlem |
stlačení a zhmoždění, décollement, zlomeniny pánve a dolních končetin, kompartmentový syndrom | |
náraz vzadu jedoucím vozidlem |
hyperextenzní trauma krční páteře včetně zlomenin a centrálního míšního syndromu | |
Pády z výšky | ||
pád na záda |
těžké trauma skeletu | |
pád na břicho |
decelerační trauma hrudníku a břicha | |
pád na hlavu |
kryté kraniocerebrální poranění, trauma krční páteře, popř. míchy | |
pád ve svislé poloze |
zlomenina patní kosti, zlomenina Th-L páteře, odlomení trnových výběžků, zlomenina kostí pánve, těžké tříštivé zlomeniny stehenní kosti, bérce a hlezna | |
Sražení dospělého chodce vozem | ||
nízká rychlost (blatníkové trauma) |
zlomenina tibie, poranění kolenních vazů | |
vysoká rychlost |
polytrauma | |
Vybraná penetrující poranění | ||
periorbitální |
intrakraniální penetrace | |
přední plocha krku |
retrofaryngeální hematom, poranění struktur dýchacích cest a jícnu, tracheoezofageální píštěl | |
střed sterna |
poranění srdce a velkých cév | |
hýždě |
poranění rekta, penetrace do peritoneální dutiny | |
střelné poranění
vysokoenergetickou střelou |
těžké trauma periferně od vstřelu, roztříštění kosti | |
Specifická traumata | ||
strangulace |
zhmoždění hrtanu, zlomenina jazylky, direkce intimy karotid | |
lokalizované poranění
epigastria nebo pravého
horního kvadrantu břicha
(cyklistické řidítkové trauma) |
intramurální hematom duodena, kontuze pankreasu | |
zasypání se zaklíněním |
traumatická asfyxie – Parthesův syndrom |
Tabulka 11 Úrazové mechanizmy a předpokládaná poranění
Zdroj: volně převzaté Drábková, J.: Polytrauma v intenzivní medicíně, 2002