Rehabilitacni_osetrovatelstvi

11.4.4 Interní a externí srovnávání - benchmarking

11.4.4 Interní a externí srovnávání - benchmarking
 
 
Benchmarking je vysoce efektivní nástroj zvyšování kvality. Je to systematický, kontinuální proces srovnání vlastní efektivnosti s organizacemi, které představují to nejlepší ve svém oboru.
 
Přínos benchmarkingu:
- identifikace operací v organizaci, které by měly být zlepšeny, odhalení silných a slabých stránek a jejich možná kvantifikace,
- poznání konkurence, určení jejich slabin a předností,
- ukazuje cestu ke zlepšení operací ve srovnání s benchmarkingovými partnery,
- iniciuje proces zlepšování prostřednictvím změn cílů organizace a dovednosti manažerů a zaměstnanců.
 
Kategorie benchmarkingu:
- interní benchmarking se vztahuje na srovnání procesů v jedné organizaci mezi různými organizačními složkami (částmi), např. mezi podřízenými, značkami, prodejními skupinami apod.,
- externí benchmarking porovnává podobné operace organizace s jinými organizacemi ve stejném oboru v tuzemsku i zahraničí,
- funkční benchmarking porovnává procesy a firmy rozdílných oborů.
 
Tato metoda může významně přispět ke zvyšování kvality zdravotní péče, k posuzování rizik a bezpečí prostředí ve zdravotnických i sociálních zařízeních.