Rehabilitacni_osetrovatelstvi

21.2 Kognitivní rehabilitace

21.2 Kognitivní rehabilitace
 
  
Kognitivní trénink se skládá z různých cvičení, která pomáhají zlepšit nebo zachovat fungování jednotlivých poznávacích (kognitivních) funkcí.
Vhodné aktivity v rámci kognitivního tréninku:
- pravidelně číst s pokusem o zopakování a výklad toho, co jsem právě četl,
- učit se něčemu novému – např. cizímu jazyku,
- cvičit všechny druhy paměti, zejména krátkodobou, ale i dlouhodobou, sluchovou a zrakovou paměť,
- trénovat početní schopnosti s řešením slovních úloh,
- psát,
- udržovat mezilidské kontakty, adekvátni komunikaci s okolím, podporovat kulturní a společenské aktivity,
- večer před ulehnutím zhodnotit a zrekapitulovat události dne,
- luštit hádanky, křižovky, sudoku,
- hrát vědomostní soutěže, společenské hry – pexeso, šachy, dáma, scrablle apod.; tyto hry je možné hrát společně s rodinou, přáteli nebo vnoučaty.
 
Cvičení paměti je doporučováno zejména u zdravých seniorů. Cvičení jsou specifická a často mají soutěživý charakter (rychlost, správnost, přesnost). Tím se zásadně liší od kognitivní rehabilitace, která se používá u lidí s kognitivními poruchami. Pacientům pomáhá terapeut, který oceňuje dosažené výsledky a vhodnou formou opravuje chyby. Vhodnými technikami jsou skládání puzzle, slovní hry, doplňování říkadel a rčení, pexeso.
Česká alzheimerovská společnost vyvinula některé pomůcky, které jsou pro kognitivni rehabilitaci vhodné. Jde jednak o pracovní sešit „Cvičte si svůj mozek“, který byl vydán za podpory firmy Pfizer. Krabice „Sada pro kognitivní trénink“ byla vyrobena za podpory firmy Ludbeck. Kognitivní rehabilitaci je doporučeno provádět po kinezioterapii, nejlépe formou hry ve skupině 5-10 lidí.
Je vyžadován velice citlivý přístup terapeuta, který musí rychle reagovat na potřeby skupiny a jednotlivců. Není možné je stresovat úkoly, které jsou nad jejich schopnosti. U seniorů nesmíme vyvolat pocit, že selhali. Nevhodný je přístup vyvolávání jako ve škole.
 
Mezi techniky kognitivní rehabilitace řadíme i senzorickou stimulaci (hmatovou, čichovou, zrakovou, chuťovou, sluchovou).