Teorie_osetrovatelstvi
14.2 Charakteristika manažera
14.2 Charakteristika manažera
Pojem manažer je odvozen z anglického slova manager, což znamená řídit, vést, vládnout, ovládat, mít vedoucí funkci, být ve vedoucím postavení. Manažéři jsou do svých funkcí jmenováni, voleni nebo vybráni konkurzem.
Podle stupně řízení, na kterém manažeři pracují, existují:
a) vrcholoví (top) manažeři
b) manažeři střední úrovně
c) manažeři první úrovně
Tabulka 1 Klasifikace managementu a manažerů v ošetřovatelství
úroveň managementu |
manažer v ošetřovatelství |
vrcholná |
ředitel, náměstek, vedoucí sestra, hlavní sestra |
střední |
vrchní sestra |
nejnižší |
staniční sestra |
Zdroj: Autor
Na všech řídících funkcích plní manažer čtyři základní role:
1) interpersonální roli, která se zakládá na mezilidských kontaktech,
2) informační roli, která spočívá v účasti manažera při tvorbě, sběru, přenosu, třídění a využívání informací,
3) rozhodovací roli, jejíž podstatou je výběr jednoho z řešení situace, přenos (delegování) na realizátora a kontrola
plnění rozhodnutí,
4) administrativní roli, jejíž těžiště je v práci s příslušnými doklady a dokumentací.