Teorie_osetrovatelstvi
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-
1.5.1 První lékařky
1.5.1 První lékařky
První dvě Češky dosáhly aprobace již v roce 1880, ovšem mimo území Rakouska -Uherska, kde ženské studium
na vysokých školách, na rozdíl od některých jiných evropských zemí, nebylo ještě otevřeno.
na vysokých školách, na rozdíl od některých jiných evropských zemí, nebylo ještě otevřeno.
Anna Bayerová (1852-1924) a Bohuslava Kecková (1854-1911) studovaly ve Švýcarsku, kde také studium úspěšně dokončily. Ještě před nimi studium absolvovalo 21 žen. Z toho 7 z Ruska, 4 z Ameriky, 4 z Velké Británie, 2 ze Švýcarska
a po jedné z Bulharska, Polska, Srbska a Uher.
a po jedné z Bulharska, Polska, Srbska a Uher.
Vůbec první ženou, která řádně vystudovala lékařství a dosáhla promoce, byla Elisabeth Blackwellová, jež promovala
v lednu 1849 ve státě New York. Že šlo tehdy o událost naprosto výjimečnou, dokazuje, že další žena promovala až po
18 letech. Byla to N. Suslovová, a to v Curychu v r. 1867.
v lednu 1849 ve státě New York. Že šlo tehdy o událost naprosto výjimečnou, dokazuje, že další žena promovala až po
18 letech. Byla to N. Suslovová, a to v Curychu v r. 1867.
K tomu, aby diplom platil na území Rakousko-Uherska a umožňoval tak otevření vlastní praxe bylo třeba jej nostrifikovat. A to se ukázalo v tehdejší rakouské monarchii nerealizovatelným. Nepřátelský postoj k možnosti vzdělávání žen zaujímala i naprostá většina členů lékařské fakulty.
Anna Bayerová řešila situaci tím, že odešla do Bavorska, kde se jí podařilo získat povolení k provozování praxe.
V roce 1891 byl zřízen v Bosně a Hercegovině úřad státní lékařky. Tato instituce měla napomoci zlepšit zdravotní poměry zejména u muslimské části obyvatel země. Ženy-muslimky totiž odmítaly pomoc mužů-lékařů.
Na místo první úřední lékařky byla navržena právě Bayerová. Působila v Dolní Tuzle a v Sarajevu, ale brzy na ni dolehly těžkosti způsobené místními poměry, podnebím i konflikty s místními úředníky. Bayerová se po roce místa sama vzdala
z rodinných a zdravotních důvodů. Po jejím odchodu vypsala zemská vláda nový konkurz, jehož výsledkem bylo přidělení Bohuslavy Keckové do Mostaru, hlavního města Hercegoviny. Přijela sem v lednu 1893 a zůstala zde prakticky až do roku 1911, kdy zemřela.
z rodinných a zdravotních důvodů. Po jejím odchodu vypsala zemská vláda nový konkurz, jehož výsledkem bylo přidělení Bohuslavy Keckové do Mostaru, hlavního města Hercegoviny. Přijela sem v lednu 1893 a zůstala zde prakticky až do roku 1911, kdy zemřela.
První ženou, která získala diplom na pražské lékařské fakultě, byla až Anna Honzáková (1875-1940). Konzervativní postoj lékařské fakulty přetrvával i v roce 1895, kdy Honzáková začala studovat. Nelibost vyjádřil i Spolek českých mediků. Nepřátelský postoj k možnosti řádného ženského studia neprojevili pouze tři profesoři - Maydl, Janovský a Reinsberg, a to nestačilo. Honzáková proto začala studovat jako hospitantka na pražské německé univerzitě. Teprve po dvou letech mohla přestoupit na českou fakultu. 15. září 1900 byl konečně vydán výnos, kterým se připouštěly ženy k řádnému studiu lékařství. Tak mohla být Anna Honzáková 17. března 1902 po úspěšném složení všech zkoušek v aule Karolina promována jako první žena na doktora veškerého lékařství. Honzáková nastoupila na chirurgickou kliniku u profesora Maydla, ale předčasná Maydlova smrt ji donutila na vědeckou kariéru rezignovat. V roce 1905 si otevřela v Praze soukromou ordinaci, kde pak pracovala jako ženská lékařka 35 let. Mezi její pacientky patřily i E. Krásnohorská, J. Náprstková,
H. Kvapilová a mnohé další.
H. Kvapilová a mnohé další.
V letech následujících po promoci první ženy na pražské lékařské fakultě se každým rokem k řádnému studiu hlásilo
6 až 10 posluchaček. Tak tomu bylo až do roku 1910/1911, kdy jejich počet stoupl na 23. K radikálnímu zvýšení počtu žen studujících lékařství došlo v letech 1914 až 1915, zřejmě v souvislosti s počátkem 1. světové války. Tehdy tento počet přesáhl stovku a čísla se pak stále zvyšovala.
6 až 10 posluchaček. Tak tomu bylo až do roku 1910/1911, kdy jejich počet stoupl na 23. K radikálnímu zvýšení počtu žen studujících lékařství došlo v letech 1914 až 1915, zřejmě v souvislosti s počátkem 1. světové války. Tehdy tento počet přesáhl stovku a čísla se pak stále zvyšovala.
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-