Teorie_osetrovatelstvi

6.5 Metody výchovy ke zdraví

6.5 Metody výchovy ke zdraví
 
  
Zásady
- výchova je soustavná, systematická, komplexní, důkladně promyšlená,
- cílená vzhledem k věku, vzdělání, problémům,
- aktualizovat nejnovější poznatky z vědy a výzkumu,
- respektovat životní prostředí jedince,
- dostatečná motivace o péči a zodpovědnost ke zdraví,
- dobré podmínky k realizaci zdravého způsobu života.
 
Metody výchovy zdraví jsou cíleny na:
1) jednotlivce – zdravé, nemocné, ohrožené,
2) skupiny obyvatelstva – s ohledem na věk, dg., problematiku žen, rizikové pracovní prostředí,
3) komunitu – typy škol, společné stravování…,
4) celou populaci – celostátní, regionální, místní problémy.
 
Metody výchovy jsou přizpůsobeny podle specifických cílů:
- upoutání pozornosti na problém – velkoplošná reklama, plakáty, televizní spoty, upomínkové předměty,
- sdělení základních informací a rad – letáky, kalendáře, brožury, články v novinách,
- sdělení obsažnějších informací – televizní a rozhlasové pořady, monotématické brožury, knihy, přednášky, besedy,
  zprávy do počítačových sítí,
- motivace ke změně chování – soubory doporučených postupů, receptáře, výstavy.
 
Peer výchova:
je aktivní zapojení do výchovy lidí s předem připravenými vrstevníky (cílová populace se s ním může ztotožnit), významnou roli hraje věk, blízké sociální zázemí.
 

Výchovné cíle:

a) kognitivní - spojené s předáváním informací, vysvětlováním a přesvědčováním se o tom, zda pacient informaci porozuměl, mají rozšířit jeho vědomosti,

b) afektivní - týkají se postojů, hodnot, názorů a životního přesvědčení, spojeny se silnými emocemi, zaměřují
se na vytváření nebo změnu postojů, přesvědčení, hodnot, názorů,

c) behaviorální  - týkají se pacientových dovedností a činností.
 

Cíle zdravotní výchovy:
- zdravotní uvědomění – zdravotních problémů,
- vědomosti,
- uvědomění si sebe sama – pocity,
- změna postoje,
- rozhodování – o zdraví do budoucna,
- změna chování,
- sociální změna – materiální prostředí.