Teorie_osetrovatelstvi

6.9 Úloha a činnosti sestry v primární prevenci

6.9 Úloha a činnosti sestry v primární prevenci
 
  
Okruhy činností:
- podpora a upevňování zdraví, zdravotní výchova, vyhodnocení zdraví, prevence nemoci,
- péče o K/P s akutními chorobami a úrazy,
- léčba a ošetření chronicky nemocných a rekonvalescentů,
- péče o tělesně postižené, staré, těžce nemocné a umírající.
 
Role sestry jako pedagoga:
- usměrňuje pacienta tak, aby byli schopni převzít zodpovědnost za své zdraví,
- radí jim, jak mají využívat systém zdravotnických služeb v zájmu udržení a podpory zdraví nebo v případě nemoci,
- umět pedagogicky působit,
- poskytování informací přímo nebo prostřednictvím vhodných zdrojů, návodů.
 
Edukace klientů:
- širší proces výchovy a vzdělání, protože si klade za cíl nabytí určitých poznatků a dosáhnutí změny v chápání
  a přebudování hodnotových, postojových, citových hodnot,
- cílem edukace je zapojení klienta do preventivního nebo léčebného režimu,
- edukace je výhodnější postup než nákladná léčba spojená s hospitalizací,
- sestra musí v edukaci nechat velký prostor pro aktivitu a samovzdělávání klienta.
 
Metody, formy a prostředky zdravotně-výchovné činnosti sestry:
- realizace celé výchovy musí obsahovat motivaci pacienta.
 
Rozhovor:
- plánovaná komunikace mezi sestrou a pacientem s cílem sebrat informace potřebné k identifikaci problému
  a potřeb,
- otázky výstižné, přiměřený hlasový projev, očekávat nepřiměřené chování,
- otázky mohou být otevřené i uzavřené.

Vysvětlování, objasňování:
- doplnit instrukce,
- vyhýbat se odborné terminologii,
- sestry nesmí napomínat, poučovat, rozkazovat - opačná reakce.

Přesvědčování:
- účinnější než vysvětlování,
- argumenty nevtíravě a opatrně naznačit,
- nevyvracet pacientovi názory, dát prostor na úsudek.

Přednáška:
- nejpoužívanější, ústní oznamování informací,
- doplnit názornými pomůckami, audio záznamem.

Beseda:
- slouží k posouzení konkrétních otázek, zapojení posluchačů.

Hraní sociálních rolí:
- umožňuje prověřit si zručnosti, sociální chování a empatii,
- využívá se u pacienta, kde chceme dosáhnout žádoucího chování.

Kazuistika:
- slouží k ilustraci řešení úloh.

Magnetofonové záznamy:
- rozhlas, telefonické poradenství.

Letáky, brožury, časopisy, zdravotnické noviny, knihy:
- nejvíce ovlivňují názory pacienta.

Plakát, nástěnky, video, televize, výstavy, modely, makety.

Svépomocné skupiny:
- sdružení lidí se stejnými zájmy, postižením,
- ve skupině jsou charakteristické dlouhodobé sociální kontakty.


Individuální, skupinová zdravotní výchova.
 
Jak můžete v rámci praxe umožnit lidem účast na péči o zdraví:
- vzájemný respekt,
- ptejte se na názory,
- podpořte pacienta, že najdete správné řešení,
- povzbuzujte pacienty, aby věřili svým zkušenostem a názorům, pomůže jim to zbavit se závislosti na zdravotním
  systému a získají schopnost sebepéče,
- ptejte se pacientů na jejich prožitky,
- vtáhněte malou skupinku lidí do činnosti, ti pak budou získávat ostatní prostřednictvím rodiny, přátel,
- reagujte kladně na potřeby a požadavky lidí,
- vytvořte sociální sítě tím, že budete kontaktovat lidi se stejnými problémy,
- pokuste se ustanovit svépomocné skupiny,
- pracujte ve skupině se všemi členy, spíše než individuálně.