Teorie_osetrovatelstvi
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-
7.3.2 Druhá fáze ošetřovatelského procesu – diagnostika
7.3.2 Druhá fáze ošetřovatelského procesu – diagnostika
Druhá fáze ošetřovatelského procesu – diagnostika
Ošetřovatelský proces je systematická, racionální metoda plánování, poskytování a dokumentování ošetřovatelské péče. Jeho cílem je zhodnotit pacientův zdravotní stav, skutečné nebo potenciální problémy péče o zdraví, vytýčit plány na posouzení potřeb a poskytnout konkrétní pečovatelské zásahy k uspokojení těchto potřeb.
Ošetřovatelský proces je logický, systematický přístup k celkové péči o pacienta.
Diagnostika - definice diagnózy:
- umění určit chorobu na základě jejích znaků a příznaků,
- prohlášení nebo závěr týkající se jevu,
- analýza průběhu a podstaty stavu, situace nebo problému.
Ošetřovatelská diagnóza je klinický závěr o odpovědích jednotlivce, rodiny nebo komunity na skutečné nebo potenciální zdravotní problémy nebo životní proces.
Ošetřovatelské diagnózy poskytují základ pro výběr ošetřovatelských zásahů na dosažení výsledků,
za které je sestra odpovědná.
za které je sestra odpovědná.
Srovnání ošetřovatelské a lékařské diagnózy:
Ošetřovatelská diagnóza
- popisuje odpověď jednotlivce na chorobný proces, stav nebo situaci,
- je zaměřena na jednotlivce,
- mění se tak, jak se mění odpovědi pacienta,
- usměrňuje nezávislé sesterské činnosti: plánování, realizaci a vyhodnocení,
- je doplňkovou k lékařské diagnóze,
- nemá obecně přijatý klasifikační systém,
- skládá se ze dvou částí plus zahrnuje i údaje o etiologii, pokud je známá.
Lékařská diagnóza
- popisuje specifický chorobný proces,
- je zaměřena na patologii,
- usměrňuje lékařské ošetření, část jich může vykonávat i sestra,
- je doplňkovou k sesterské diagnóze,
- má dobře vyvinutý klasifikační systém, přijatý lékařskou profesí,
- skládá se z 2 – 3 slov.
Diagnóza je analyticko-syntetický proces.
Diagnostický proces má tyto fáze:
Zpracování údajů – interpretace shromážděných dat.
Má tyto fáze:
a) uspořádání údajů,
b) porovnání údajů se standardy,
c) seskupení údajů,
d) zjištění mezer a rozporů.
Zjištění, resp. hodnocení pacientových zdravotních problémů, zdravotních rizik a pozitiv, silných a slabých stránek.
Po zpracování údajů sestra a pacient společně ohodnotí silné a slabé stránky, tedy zdravotní pozitiva a negativa
- toto je v podstatě rozhodovací proces.
- toto je v podstatě rozhodovací proces.
Formulování ošetřovatelských diagnóz
- v tomto konečném stadiu sestra formuluje příčinné vztahy mezi zdravotními problémy a faktory, které je ovlivňují.
Forma ošetřovatelské diagnózy (PES):
- termíny popisující problém (P) - tato složka se týká označení nebo názvu diagnostické kategorie, je popisem pacientova individuálního, rodinného nebo komunitního zdravotního problému, který vyžaduje ošetřovatelskou péči;
- etiologie problému (E) - nebo jiných ovlivňujících faktorů, tato složka identifikuje jednu nebo více možných příčin zdravotního problému a dává směr nezbytné sesterské léčbě;
- charakteristiky pro seskupování znaků a symptomů (S) - určující charakteristiky poskytují informace nezbytné
pro stanovení diagnostické kategorie.
pro stanovení diagnostické kategorie.
Psaní diagnostického závěru:
- dvousložková ošetřovatelská diagnóza: P + E (problém + etiologie),
- třísložková ošetřovatelská diagnóza: P + E + S (problém + etiologie + symptomy).
Charakteristika diagnostického závěru:
- diagnostický závěr je jasný a stručný,
- je specifický a zaměřený na pacienta,
- vztahuje se na jeden problém pacienta,
- je přesný,
- vychází ze spolehlivých a podstatných posuzovacích údajů.
Chyby a omyly, které se mohou vyskytnout při stanovení ošetřovatelské diagnózy:
- uvádění pacientovy odpovědi jako potřeby namísto problému,
- používání úsudku/domněnky v závěrech,
- kladení etiologie před pacientovu odpověď (problém),
- používání lékařské terminologie namísto sesterské,
- používání závěrů, které neurčují specifický směr pro plánování nezávislých ošetřovatelských činností,
- zahájení diagnózy ošetřovatelským zásahem,
- použití jednoho symptomu vyskytujícího se u pacienta.
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-