Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

7.5.1 Základní organizační formy výuky

7.5.1 Základní organizační formy výuky
 
  
Přehled základních organizačních forem výuky:
a) individuální,
b) hromadné (frontální),
c) individualizované,
d) diferencované,
e) skupinové a kooperativní,
f) projektová výuka,
g) otevřené vyučování,
h) týmová.
 
Hromadná frontální výuka - činnosti učitele/sestry
- vytváří podmínky,
- seznamuje studenty/pacienty  s novým učivem,
- v další etapě reguluje učební činnosti pacienta tak, aby si učivo upevnil a prohloubil,
- zpětnou vazbu (diagnostikuje) pro pacienta a pro sebe.
 
a) Druhy vyučovacích hodin - hromadné frontální
- hodina přípravy studentů/pacientů na osvojení nových vědomostí a dovedností (hodiny motivační apod.),
- hodiny osvojování nových vědomostí,
- hodiny opakování a upevňování,
- hodiny vytváření a upevňování dovedností,
- hodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech,
- hodiny ověřování a hodnocení - diagnostické,
- hodiny kombinované (smíšené).
 
b) Hodina kombinovaná - smíšená - obsahuje základní články
Dílčí etapy smíšené vyučovací jednotky/hodiny:
- úvodní část (organizační zahájení hodiny, zápis do dokumentace, motivace apod.),
- opakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce studentů/pacientů,
- výklad nového učiva,
- opakování a procvičování probraného učiva, aplikace,
- shrnutí a utřídění nových poznatků,
- zadání a vysvětlení domácího úkolu.