Osetrovatelska_pece_o_dite

5.5 Metodika hudební výchovy

5.5 Metodika hudební výchovy
 
 
Během třetího roku dělají děti pokroky v pěveckém a rytmickém projevu, v koordinaci pohybů při hudbě. Obsah a organizační formy jsou stejné jako u mladších dětí.  
Vlivem jednotlivých činností v rámci hudební výchovy dítě zlepšuje samostatný řečový projev, obohacuje se jejich slovní zásoba. Hudba zároveň vyvolává kladné emoce, radost, spokojenost.
 
Metodika
Vokálně pěvecká činnost – přípravnými činnostmi jsou hlasová a dechová cvičení, která jsou z hlediska regulace dechu náročnější. Např. zrychlování a zpomalování dechové frekvence (pomalé š-š-š, když vlak jede do kopce, rychlé, když vlak jede z kopce), střídání hlasitých a tichých zvuků.
Zpěv dětí je aktivnější, zpíváme jednoduché popěvky a písně. Děti mohou doprovázet zpěv rytmickými pohyby celého těla, rukou i hraček.
Instrumentální činnost – používání jednoduchých rytmických nástrojů, kterými děti vyjadřují rytmus za pomoci sestry/dospělého. Používat můžeme – bubínek, rolničky, chrastítko, zvoneček, triangl apod.
Sluchová výchova – tato část má velký didaktický význam, klademe důraz na vypěstování rozlišovacích schopností, učíme děti odlišovat zvuky nehudebního charakteru. Rozlišovat kvalitní rozdíly zvuků. Vyvoláváme sluchové představy (podbarvit určité situace zvukem nástroje). Do vyprávění pohádek, maňáskových scének zařazujeme zvukový doprovod. Jinou formou je hudební vyprávění, při němž klademe hlavní důraz na zvukové podněty, které doplňujeme a ilustrujeme slovem. Jde vlastně o hru na různé nástroje, které dáváme smysl vyprávěním jednoduchého děje (např. spuštění lijáku v pohádce nebo ve scénce budou děti prožívat silněji, podbarvíme-li situaci klepáním na buben).
Naslouchání hry na hudební nástroje – je součástí hudebních zaměstnání a chvilek, ale může oživit i jiné zaměstnání.
Hudebně pohybová a taneční činnost – jedná se o spojování hudby s pohybem. Děti mají z pohybu doprovázeného hudbou a zpěvem radost. Pohyb dětí můžeme doprovázet rytmickými hudebními nástroji. Jeden popěvek nebo píseň doprovázíme zpočátku dvěma pohyby, postupně přidáváme další; děti mohou koncem třetího roku střídat čtyři až pět pohybů. Ve druhé polovině třetího roku zařazujeme taneční prvky.
 
Organizační formy hudební výchovy:
Hudební chvilka, 2–5 minut, každodenní krátké hudební zaměstnání, procvičování známých popěvků. Může být součástí jiného výchovného zaměstnání.
Hudební zaměstnání, 10–15 minut, jednou týdně se skupinkou dětí, práce s novým popěvkem. Popěvek opakujeme při různých příležitostech, volíme nové prvky nácviku