Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

3.6.2 Druhy výuky

3.6.2 Druhy výuky
 
  
Druhy výuky:
- můžeme rozlišit několik paralelních druhů, výuky,
- rozlišují se na základě převažujícího charakteru osvojovaného učebního obsahu a vzhledem k charakteru učební aktivity žáků a jejího řízení,
- vzhledem k převažujícímu charakteru řízenosti výchovně-vzdělávacího procesu rozlišujeme tyto druhy výuky:
1. výuka informativní - dominantou je předávání informací učitelem,
2. výuka heuristická - dominantou je heuréza, objevování, výzkumná činnost žáků řízená učitelem,
3. výuka produkční - dominantou je produkce, praktická činnost žáků, motorická aktivita, pracovní činnost,
4. výuka regulativní - dominantou je automatická regulace, řízení učební aktivity žáků prostřednictvím programů, algoritmů, vyučovacích automatů, počítačů.
 
Koncepce vyučování:
- vyučování je komplexní systém, v němž se uplatňuje mezi jeho prvky (mezi jeho komponenty) mnoho vztahů a souvislostí,
- prvky tohoto systému jsou vnitřně spjaty a ve svém souhrnu představují určité pojetí - koncepci vyučování,
- k těmto prvkům (či komponentám vyučování) řadíme: cíle procesu vyučování, jeho obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody a organizační formy vyučování, jeho pomůcky, pojetí žáka, pojetí učitelské role a podmínky, za nichž vyučování probíhá,
- podle J. Skalkové (2007) se projevuje působení vzájemných vztahů mezi těmito komponentami v dynamice vyučovacího procesu,
- společná činnost učitele a žáků je naplněna obsahem a směřuje k určitému cíli,
- ve vztahu učitele a žáka se žák uplatňuje jako aktivní subjekt, který je charakteristický potřebou seberealizace a sebe rozvoje,
- to se promítá do obsahu i metod vyučování,
- budeme nyní sledovat vývojovou linii koncepcí vyučování - z hlediska proměn cílů vyučování, vzájemného vztahu učitele a žáka, obsahu vzdělání, řízení a organizace vyučování, metodické výbavy učitele apod.