Osetrovatelska_pece_o_seniory

6.8 Kvalita a bezpečí v péči o seniory

6.8 Kvalita a bezpečí v péči o seniory
 
 
Strategie cesty ke zvyšování bezpečí pacientů je v současnosti jednou z prioritních oblastí ministerstva zdravotnictví, přestože v minulosti byla zřetelně opomíjena. Jedná se o proces dlouhodobý, který nezbytně vyžaduje aktivní zapojení odborné i laické veřejnosti. Předpokladem úspěchu je změna řízení, myšlení a chování jednotlivých skupin a jejich aktivní snaha o dosažení stanovených cílů. Ideálem je zavedení kultury bezpečí do zdravotnických zařízení – stavu, kdy všichni pracovníci zdravotnických zařízení i pacienti budou vnímat bezpečí jako prioritu.
Každé zdravotnické zařízení by mělo rozvíjet, sledovat a vyhodnocovat projekt zvyšování kvality a bezpečí poskytovaných služeb a naplňování potřeb zdravotní péče. Nedílnou součástí celkového zvyšování kvality je průběžné snižování rizik pro pacienty a personál.
Rizika se mohou nacházet v oblasti procesů zdravotní péče stejně jako v nemocničním prostředí. V programu zvyšování kvality a bezpečí poskytovaných služeb je nutné, aby zdravotnická zařízení přijala základní cyklus procesního řízení, založeného na principech kontinuálního zvyšování kvality. Úlohou státu je především nastavení legislativních parametrů, pravidel dozoru, metodického vedení, zajištění dostupnosti informací a edukace pacientů, zdravotnických i nezdravotnických pracovníků. Prostředí musí být přátelské k těm, kteří se do procesu zvyšování bezpečí ve zdravotnictví aktivně zapojují.
V dubnu 2005 byla na summitu členských států Evropské unie (EU) schválena tzv. Lucemburská deklarace o bezpečí pacientů. Mezi její hlavní doporučení patří zejména umožnění volného přístupu pacientů k informacím, které o nich byly shromážděny po dobu hospitalizace, vytvoření systému hlášení mimořádných událostí a sledování indikátorů kvality.
Česká republika (ČR) přijala Národní plán bezpečí pacientů a kvality zdravotních služeb. Projekt zdůrazňuje především význam externího hodnocení kvality a bezpečnosti poskytovaných zdravotních služeb. Dále je u nás kladen důraz na zavádění systémových modelů kontinuálního zvyšování kvality a bezpečnosti poskytované zdravotní péče. Nedílnou součástí je rozšíření informovanosti odborné i laické veřejnosti a také zařazení bezpečnosti pacientů do procesu celoživotního vzdělávání zdravotnických profesionálů. Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZČR) jako další krok ke zvyšování kvality a bezpečnosti zdravotní péče vytvořilo a spustilo na svých webových stránkách Portál kvality a bezpečí, který má část určenou pro odborné pracovníky ve zdravotnictví a část pro laickou veřejnost, zejména pro pacienty. Součástí portálu je tzv. Kniha bezpečí, která slouží všem, kteří přicházejí do styku se zdravotnickým prostředím, a poskytuje důležité informace o tom, jak se v tomto prostředí chovat, jaká jsou práva jednotlivců a zároveň jak mohou sami pacienti ovlivnit efektivitu, bezpečnost a kvalitu poskytování služeb.