Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
2 Výchova jako součást pedagogického procesu
2 Výchova jako součást pedagogického procesu
2.5 Testovací otázky
Definice:
- výchova je cílevědomé, záměrné, organizované a plánovité působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnosti a dále má permanentní (dlouhodobý) adaptační, anticipační a všestranný charakter,
- je to specifická lidská činnost, která se týká jen člověka,
- všestranná výchova se zaměřuje na rozvoj člověka z hlediska rozumového a smyslového, dále z hlediska charakterového a mravního, citového a tělesného,
- všestranná výchova se skládá z jednotlivých složek výchovy, kterými jsou složka estetická, pracovní, tělesná, rozumová, jazyková a mravní,
- výchova v širším slova smyslu – tou se myslí právě rozvoj člověka z hlediska všech pěti složek tzn. z hlediska složky rozumové, mravní, tělesné, estetické a pracovní,
- někdy se rozumová složka označuje za vzdělávání,
- vzdělávání je někdy považováno za rozumové vzdělávání,
- pokud se člověk formuje ze zbývajících 4 složek, bývá to označováno za výchovu v užším slova smyslu,
- tento pohled se uplatňuje tam, kde se hovoří o výchově užší, širší a vzdělávání.
Jiná definice:
- výchova v širším slova smyslu je veškeré cílevědomé působení na člověka včetně následných psychických a fyzických změn,
- výchova v užším slova smyslu je vytváření pozitivních mravních, estetických a pracovních schopností, zájmů a návyků,
- v jiných učebnicích můžeme najít jiný pohled rozdělení: výchova je proces, při kterém dochází k formování člověka z hlediska všech stránek člověka,
- když dojdeme k určitému stupni výchovy, hovoříme o vzdělávání - vyšší stupeň výchovy,
- výchova je spojena s učením základních návyků potřebných pro přežití,
vzdělání je výsledkem vzdělávání.
Literatura:
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika: celistvé a otevřené pojetí výchovy: sylabus. 1. vyd. Brno : Konvoj, 1994. 22 s. ISBN 80-85615-30-4.
JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido. 1994. 110 s. ISBN 80-85931-78-8.
KOLÁŘ, Zdenek. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta UJEP, 1996. 93 s. ISBN 80-7044-135-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2. aktualit. vyd. Praha : Portál, 2006. 271 s. ISBN 80-7178-944-5.
SOLFRONK, Jan. Kapitoly ze školní pedagogiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993, 189 s. ISBN 80-7066-747-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozšíř. a aktualit. vyd. Praha : Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha : ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999, 282 s. ISBN 80-246-0003-X.
VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany : H&H, 2000. 175 s. ISBN 808 -602-279 X.