Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Komunikace
-
3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
-
3.2 Vibrační systémy
-
3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
-
3.4 Holistický světový názor
-
3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
-
3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
-
3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
-
3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
-
5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
5.6 Shrnutí tématu
-
5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
-
5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
-
5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
-
5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
-
5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
-
28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
-
28.2 Komunikační cesty srdce
-
28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
-
28.4 Naše srdce aktivují naše těla
-
28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
-
28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
-
28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
-
30.1 Úspěch - výsledek sebeuvědomění
-
30.2 Úspěch jako poznání
-
30.3 Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace osobnosti
-
30.4 Vnitřní komunikace ve spojitosti s Egem
-
30.5 Základy bioenergetické komunikace a terapie v díle Alexandra Lowena
-
30.6 Závěry ke změnám osobnosti v rámci jejího růstu
-
30.7 Typické obranné mechanizmy se promítají do třech základních rovin
-
30.8 Tyto krize a psychické bolesti je možno řešit
-
30.9 Fenomén odpuštění má své místo v terapii
1 Komunikace - matrice lidského života
1.1 Holistický pohled na lidskou komunikaci
chcete-li získat lásku - buďte láskyplní
chcete-li materiální bohatství - pomáhejte k němu druhým
chcete-li pozornost - buďte pozorní.
myšlenkou
emocí
gestem, mimikou, postojem
slovem
skutkem
1.2 Komunikace jako forma sociální interakce lidském životě
b) záměrnou i nezáměrnou,
c) osobní, anonymní.
1.3 Komunikace sestry s pacientem (klientem)
2 Nové pohledy v humanitních vědách
2.6 Testovací otázky
2.1 Komunikace je ovlivňována paradigmaty a principy
2.1.1 Schopnost přijímat nové informace
2.1.2 Na co jsou tyto Systémy přesvědčení (Ega) orientovány
2.2 Komunikace a newtonovsko-karteziánské paradigma
2.2.1 Co brání našemu rozvoji a tím i rozvoji komunikace
2.2.2 René Descartes a jeho mentálně – racionální pojetí světa
2.2.3 Sir Isaac Newton (1642 - 1727)
2.3 Na rozhraní dvou světů
2.4 Nové paradigma vnímání světa
2.4.1 Subjaderná říše mikrokosmu a astrofyzikální říše makrokosmu
2.4.2 Závěry výzkumů tvoří nový světonázor
2.5 Holografické paradigma
3 Nový společenský fenomén ve XX. stol.
GROF, S. 1993. Holotropní vědomí. Praha: Chvojkovo nakladatelství, 1993. 228 s. ISBN 80-85206-18-8.
HONTZ, C. A., GILL, C. R. 1994. Strukturální neurologie II. Košice: Amicus, 1994. 71 s.
CHOPRA, D. 1996. Sedm duchovních zákonů úspěchu. Praha: Pragma, 1996. 108 s. ISBN 80-7205-005-2.
LUPIČEV, N. L. 1994. Homeopatie a energoinformatika. Praha: Aspekt, 1994. 160 s. ISBN 80-900053-5-7.
MASTILIAKOVÁ, D. 1999. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. 164 s. ISBN 80-7013-277-9.
MURPHY, J. 2008. Pro blahobyt a úspěch. Bratislava: Aktuell, 2008. 182 s. ISBN 978-80-89153-57-2.
STOKES, G., WHITESIDE, D. 1998 (b). Strukturální neurologie. Košice: Amicus, 1998. 47 s. ISBN 0-9189993-57-1.
TICHOPLAVOV T., TICHOPLAVOVÁ, V. 2010. Neomezené možnosti člověka. Bratislava: Eugenika, 2010. 233 s. ISBN 978-80-89227-11-2.
VIRTUE, D. 2006. Božská magie. Sedm posvátných tajemství manifestace. Praha: Synergie CZ, 2006. 125 s. ISBN 978-80-7370-006-5.
WEINBERG, S. 1996. Snění o finální teorii. Praha: Hynek, 1996. 290 s. ISBN 80-85906-26-0.
WIESNER, I. 2000. Alchymie a theurgie svatého ohně. Ústí n. Labem: AOS Publishing, 2000. 135 s. ISBN 80-86063-28-3.
WIESNER, I. 2001. Stezka draka. Ústí n. Labem: AOS Publishing, 2001. 175 s. ISBN 80-86063-39-9.
WIESNER, I. 2005. Děti moudrých draků. Ústí n. Labem: AOS Publishing, 2005. 254 s. ISBN 80-86063-07-0.
WIESNER, I. 2007. Do ráje projdeš peklem. Ústí n. Labem: AOS Publishing, 2007. 402 s. ISBN 80-86063-63-1.
3.1 Člověk a svět v systémově holistickém pojetí – vznik, teorie, determinanty
3.2 Vibrační systémy
3.3 Holografické paradigma a evoluce v energii
3.4 Holistický světový názor
3.5 David Bohm a jeho pohled na novou skutečnost (1917 - 1992)
3.6 Pohled Karla Pribrama (*1919)
3.7 Rozpory v porozumění, rozpory v komunikaci
3.8 Komunikace ve vnějším a vnitřním světě člověka
4 Komunikace – sdílení informace
HONTZ, C.A., GILL, C.R. 1994. Strukturální neurologie II. Košice: Amicus, 1994. 71 s.
4.1 Jak člověk přijímá a zpracovává informace
4.2 Vnímání skutečnosti a základní orientace ve světě
4.3 Vnímání skutečnosti je podmíněno stavem naší mysli
4.4 Paradigma dvou pohledů na svět a jejich rozdílné vnímání reality
5 Komunikace - úspěch - dávání
5.7 Testovací otázky
Toto klíčové téma umožní orientaci v paradigmatech komunikace, kterou lidé vyjadřují své pocity, představy, myšlenky, přání, touhy, postoje aj. vůči svému okolí, v jakékoliv osobní roli - v přátelství, partnerství, rodičovství, v kolegialitě i v pracovních vztazích. V současné společnosti je úspěch premisou, je základem společenského vzestupu, kariérního postupu a naplněných vztahů.
Komunikace v obou rovinách - v rovině se sebou samým i v rovině s okolím, však podléhá stejně zákonům jemnohmotné reality - zákonům energie v oblasti fyzické, mentální i emocionální, stejně jako lidský život sám.
Obecně přejímaná představa o úspěchu jako dovednosti správně ovládat a kontrolovat okolí na základě vypracované profesionality, je iluzí, která může působit dočasně, krátkodobě, většinou za jistých obětí nebo výraznou ztrátou základních etických hodnot jedince i společnosti.
Co je tedy vlastně úspěch? I na to je již základní odpověď, respektující zákony jemnohmotné mentální reality - člověk je energoinformační entita, která je ve světě energie a informace stejně doma, jako ve světě fyzické reality. Úspěšný člověk je ten, který má hluboké duševní a duchovní poznání. Vše ostatní je iluze.
5.1 Bližší poznání dialektiky principů dávání a přijímání
Energie této planety, stejně jako energie kosmu se řídí zákonem polarity, to znamená, že probíhá po ose „Dávání“ a „Přijímání“. Abychom mohli cokoliv dát, musíme to nezbytně nejdříve přijmout. Nejde o slovní hříčku, dát nemůžeme nic, co sami nemáme. Abychom to mohli mít, tak to musíme dát nejdříve sobě. To je zákonitost energetické výměny.
Na počátku celého procesu dávání je tedy proces přijetí. Přijímáme - dáváme to sami sobě, abychom to mohli následně předat dál. Nikdy nemůžeme nic dát, pokud to sami nemáme. Teprve když to máme, můžeme to dát, abychom mohli cokoliv přijmout.
Nikdy nedostaneme od zevního světa (okolí) trvale nic, co jsme sami nedali. Očekávání, že přijde do našeho života někdo, kdo, se o nás dokonale postará, vytvoří pro nás příjemný život, zabezpečí nás a bude nás milovat, je iluzorní představa zejména mladých lidí.
Dostáváme-li od druhých to, co nás těší, je pro nás příjemné, neměli bychom zapomínat na dvě slova, která potvrzují (upevňují) příjemná naplnění: jsou to vděčnost a důstojnost. Přijímat s vděčností je projevem důstojnosti dávat.
Ten, kdo neumí přijímat (např. práci druhého, snahu, respekt, loajalitu, pozitivní úsilí, spolehlivost aj.), je ve skutečnosti neschopen dávat. Dávat a přijímat jsou dva aspekty univerzální kosmické energie, jsou to dvě stránky téže mince.
Přijímání se neomezuje pouze na materiální stránku. Přijmout laskavost, kompliment, obdiv nebo respekt v sobě zahrnuje schopnost dávat je jiným.
Je dobré také vědět, že nedostatek úcty, obdivu, zdvořilosti a jiných pozitivních vyjádření vůči druhým lidem, vytváří stav neustálého nedostatku jako vnitřního pocitu, který není závislý na stavu financí.
Holistické pohledy v psychologii i v komunikaci citují mnoho zákonitostí na téma dávání a přijímání. Jedním ze zákonů prozřetelnosti je známé: „čím víc dáváme, tím více přijímáme“.
Považuje-li člověk prosperitu za příležitost dávat, je to důkaz, že správně uplatňuje pravidlo „dávání a přijímání“, které je základem morálního a materiálního bohatství. V západní civilizaci čím dál tím více vládne nenasytnost. Lidé chtějí stále více a většinou na úkor druhých.
Prosperita však není sportovní disciplína ani soutěž, proto není třeba být mnohem bohatším a úspěšnějším, než ti ostatní. Kdo podlehne tomuto trendu, zříká se klidu a míru v duši, stále bude hledat především sebe samého, ale protože zůstává „chudý duchem“, nikdy klid a naplnění nenalezne (HONTZ, 1998).
5.2 Principy polarity jako zákonitosti duality a lidské komunikace
Přijímaní a dávání jsou dvě protikladné energie, stejné jako všechny ostatní energie, prostupující lidský život. Princip polarity by bylo možno nazvat „Principem praktičnosti“, neboť nabízí velice praktický nástroj pro život, pro komunikaci, pro manifestaci, uzdravení a naplněné vztahy.
Celý vesmír je energetický systém, který je tvořen množstvím různě velkých energetických systémů. Druhá kapitola Komunikace pojednávala o základních holistických aspektech a vibračních systémech, kde se energie odlišují podle výšky vibrací.
Komunikace sama je také rozsáhlý energetický systém, který člověk používá k vyjádření, sdělení, sdílení, k porozumění i ke skutkům, kterými svůj život povznáší a zvelebuje nebo destruuje a ničí. Nejnižší vibrací je vibrace hmoty a s ní často spojena energie strachu, spěchu, úzkosti a stresu; naopak duchovní realita, duše a bezpodmínečná láska má vibraci nejvyšší. Pro všechny platí stejné zákony.
Komunikací dáváme i přijímáme, sdílíme informace slovem, myšlenkou, postojem, pocitem
Přijímání a dávání je současně principem jakéhokoliv vztahu. Každý vztah obsahuje braní a dávání. Jedno plodí druhé. Platí zde i princip polarit: Co je nahoře, je i dole. Co jednou vystoupí nahoru, klesá, co klesne, vrací se do původní výše. To je zákon. Také dávání a přijímání (odliv a příliv informací) jsou jen různé aspekty energetického toku. Jsou to opačné póly na stupnici reality, stále dochází ke změně, vše se neustále proměňuje.
Připomeňme si, že Dávat znamená předávat, uvolňovat, vysílat, odevzdávat a rozdávat.
Přijímat vyjadřuje získávat, brát, dostávat, uvědomovat si.
Cokoliv, co má v životě nějakou hodnotu, se zmnožuje pouze tehdy, je-li to dáváno. Co se dáváním nezmnožuje, nemá cenu to dávat, ani nestojí za to, to dostat (CHOPRA, 1996).
Doprovází-li dávání pocit ztráty, lítosti nebo ochuzení, není dávání podloženo energií, takže nesplní účel oboustranné radosti a my jsme vlastně nic nedarovali. Tím nejdůležitějším, co doprovází dávání je úmysl - záměr.
V energetickém pojetí člověka je záměr středem bytosti, stejně jako energetické jádro je středem atomu.
Stačí si uvědomit, že komunikace je sdílení informací, které jsou vesměs vyjadřováním polarit: dávání a přijímání, emocí a logiky, intuice a rozumovosti, úmyslu a činu, spravedlnosti a soudu, vůle a rozumu, lásky a strachu a jiných.
Princip polarity vstupuje do veškerých lidských činností, vztahů, komunikace a bývá vyjadřován Univerzálními symboly
Symboly hovoří o neustálé proměně v lidském životě. Základním taoistickým symbolem je „Monáda existence“, znázorněná sepjetím a napětím dvou základních principů existence: energie expanzivní - odstředivé pojmenované již před tisíci lety energií Jang a energie přijímající, dostředivé a kreativní - energie Jin.
Monáda existence je znázorněna uzavřeným kruhem, který je plošným zobrazením koule - nejdokonalejšího prostorového tvaru. V každém jednotlivém kapkovitém útvaru principu je pojat princip opačný v podobě kroužku opačné barvy. Tím je zdůrazněno, že v principu jednom je pojat i princip druhý. Tam, kde jeden sílí, druhý ustupuje. Nejde však o zánik, nýbrž o proměnu (SLÁMOVÁ, 2010).
V dalším textu si tyto principy přiblížíme, neboť jsou to síly, které ovlivňují všechny lidské vztahy i odlišná vyjádření muže a ženy.
Významný pro celý lidský život je univerzální symbol Nekonečna a nekonečného odvíjení, znázorněný symbolem ležaté osmičky. Ukončením jednoho cyklu začíná další cyklus, vždy návratem k Volbě. Destrukce předchází tvorbě/tvorba předchází destrukci. Věčná pravda nekonečného odvíjení.
Stejně univerzální symbol Vlny. Vlny představují příliv a odliv života, vzájemné působení těla a ducha. Duch (vyšší počáteční bod) sestupuje do těla, narůstá přes vědomí, aby se opět stal sebou samým. Tělo (nižší počáteční bod) začíná při početí, narůstá do schopností a nakonec se vrací do země, zničené emocemi mysli. Vlna opravdu nemá žádný začátek, žádný konec - je otevřená.
Práce se symboly umožňují v celostních terapeutických systémech - zejména v systému One Brain regenerovat (odblokovat) rozsáhlé energetické bloky a harmonizovat tok energie v energetických drahách a tím obnovit harmonické přijímání a dávání.
Holistické terapeutické systémy vnesly na světlo další rozměr komunikace - komunikace s tělem člověka formou svalového testu k otevření informatiky těla a tím velmi jemnou a účinnou harmonizaci v jemnohmotné oblasti těla, psychiky i duše.
V souvislosti s rozvojem holistické psychologie, která umožňuje také poznávat principy komunikace, zejména její vnitřní rozměr, se otevírají nové pohledy na předávání i přijímání informací.
Ve druhém tématu této práce je zařazena základní zmínka o hermetické filozofii, která s pojetím celistvosti v lidském životě přímo souvisí. Nyní je čas rozvést další téma, které se nazývá „Čtvrtým posvátným principem - Principem polarity (STOKES, WHITESIDE, 1998).
Čtvrtý posvátný princip - Princip polarity
Velký hermetický princip, Princip polarity, ztělesňuje pravdu, že všechny projevené věci mají dva aspekty, dvě strany či póly. Rozdíl mezi věcmi zdánlivě diametrálně protikladnými, je pouze záležitostí stupně vibrace. Například Duch a Hmota jsou dvě krajnosti téže věci, mezi nimiž leží mezilehlé roviny. Tyto zdánlivé protiklady jsou však součástí téže stupnice s tím rozdílem, že leží na opačných koncích (VIRTUE, 2007).
O principech života, které byly v minulosti přístupné pouze nepatrné části zasvěcenců v hermetické filozofii, hovoří mimo jiné i kniha Kybalion. Připomeňme, že hermetické principy byly předány pouze těm, kdo prošli několika stupni zasvěcení, jež znamenaly učení, zasvěcování a pěstování dovedností. Principy se vyučovaly pouze ústně a vskrytu.
Pro vytvoření představy časové osy je nutno si uvědomit, že hermetická filozofie byla začleněna do mystického židovského učení a do alexandrijské větve gnóze, (což byla starověká, mystická křesťanská sekta). Mezi významné Hermovy knihy patří Corpus hermetikum a Božský pastýř. Knihy byly přeloženy nejprve do řečtiny a později do arabštiny a latiny. Hermetizmus vzkvétal v období středověku a renesance - zvláště v období mezi 800 a 1600 n. l. Mezi významné hermetiky patřili například Sir Issac Newton a Carl Gustav Jung.
V minulosti se jednalo o velmi uzavřené a utajené učení, neboť nebylo schváleno vládnoucím náboženstvím. Prozrazení vždy bylo spojeno se smrtí, většinou na hranici. Do dnešní doby známe pojem „hermeticky uzavřený“.
Kniha Kybalion jako příručka pro hermetiky vyšla poprvé v roce 1908. Jazyk Kybalionu byl však velmi obtížný a nesrozumitelný. Rukopis zredigovala a převedla do současného jazyka doktorka psychologie a filozofie, ale především spisovatelka paní Doreen Virtue.
Pro studenty předmětu Komunikace, zvláště v tématech o vnitřním rozhovoru, který bez ustání stále každý člověk uplatňuje, je nezbytné o principech polarity vědět co nejvíce, protože umožní připravenému jedinci navýšit vlastní mentální vibrace tak, aby mohly z reality jeho života odstraňovat nežádoucí a negativní vlivy. V současné psychologii je již obecně známo, že svou realitu tvoříme vlastním způsobem myšlení.
V Kybalionu se praví: „Rozdíl mezi naprosto protikladnými věcmi je pouze ve stupni.“ Takže například mezi dvěma polaritami - tvrdého a měkkého, hlučného a tichého, dobrého a zlého, klidného a vznětlivého, milosrdného a krutého, stísněného a uvolněného, nevšímavého a pozorného - což je nepatrná část lidských vlastností, je nesčetný počet stupňů od tvrdosti do měkkosti, stejně jako od milosrdenství do krutosti. To je základem lidské komunikace ve všech vztazích a situacích. Když se setkáme s jednou věcí, najdeme také potenciál pro její opak (VIRTUE, 2007).
Princip polarity, je-li dobře pochopen, nabízí schopnost transmutovat nežádoucí situaci do druhého konce pólu a manifestovat v realitě situaci žádoucí. Pochopení tohoto principu je zvláště nezbytné pro sestru, díky tomuto poznání může pomáhat druhým inteligentně, jemně a pozitivně zvyšovat jejich polaritu.
V tématech, kde se budeme zabývat vnitřní komunikací, rozvedeme oba základní způsoby této komunikace, přispívající k seberozvoji, k sebepřijetí a úzdravě sebe i druhých - mentální transmutaci a mentální indukci. Doporučujeme obeznámení s uvedeným Principem polarity, neboť jeho správné pochopení umožní osvětlit mnoho lidských témat a traumat.
„Vše je duální, vše má své póly; všechno má své dvojice protikladů;
stejné a rozdílné je totéž; protiklady jsou v své podstatě totožné;
liší se jen svým stupněm; krajnosti se setkávají;
všechny pravdy jsou pouze polopravdami; všechny paradoxy lze uvést v soulad.“
Kybalion
5.3 Protiklady určují dvě základní energie lidského života
5.4 Láska a strach - dvě základní polaritní energie, které utvářejí lidské vztahy
5.5 Přijímání a dávání jako podstata kreativní energie
Úkolem současného člověka, zejména vzhledem k nastávající transformaci vědomí, je co nejvíce rozvinout obě polaritní energie, které řídí životy nejen všech lidí, ale určují i řád Vesmíru. Život každého člověka se utváří v zastoupení energie východní filozofií nazývané Jin (té ženské a přístupné) a Jang (té mužské, aktivní), to znamená, že vše v kosmu je postaveno na souhře těchto dvou sil. Obě energie se promítají do všech aspektů komunikace muže a ženy.
Tento vnitřní proces probíhá v každém z nás a je podstatou lidského přijímání a dávání neboli kreativního procesu.
5.6 Shrnutí tématu
6 Nové pohledy v teorii poznání – noetice
To největší souvisí s tím nejnepatrnějším, to nejbližší s tím nejvzdálenějším. Vytváří se jednotný, do sebe uzavřený svět. Touto novou skutečností v poznání světa, se zabývá stále víc vědců. Např. Richard Steinpach se podobnou problematikou zabývá ve své knize „Skryté souvislosti určují náš pozemský život“ (STEINPACH, 1992).
Jiný vědec, světoznámý odborník v biochemii Frederic Vester k tomu dodává: „Jestliže se zjistilo, že každý systém zasahuje do jiného, že se ani jediný ve svém okruhu nevyčerpává, pak je jasné, že zde nemohou být žádné oddělené zákonitosti“ (VESTER, 1997).
BOADELLA, D. a E, FRANKEL. 2009. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7387-297-7.
BOROŇOVÁ, J. 2010. Kapitoly v ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2010. 196 s. ISBN 978-80-902876-8.
ČECHOVÁ, V. a A. MELLANOVÁ. 1997. Speciální psychologie. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1997.
ECCLES, J. C. 1992. The Human Psyche : The GIFFORD. Lectures Univ. of Edinburgh 1978-1979. London: Routledge, 1992. 279 s.
GROF, S. 1993. Holotropní vědomí. Praha: Chvojkovo nakladatelství, 1993. 228 s. ISBN 80-85206-18-8.
HARISH, J. 1994. Lila-hrou k sebepoznání. Praha: Mandala, 1994. 118 s. ISBN 80- 901835-0-6.
LOWEN, A. 2009. Bioenergetika : terapie duše pomocí práce s tělem. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 273 s. ISBN 978-80-7367-189-1.
6.1 Pojem poznání
6.2 Jak se orientujeme ve světě - průběh vjemu jako předpoklad poznání
6.3 Významní vědci přispívají k novým teoriím poznání
Vědci uskutečnili nová poznání v oblasti lidského vědomí
6.4 Stupně vyššího poznání
Holistický světový názor otevřel prostor nejen k nahlédnutí, ale k pojmenování a pochopení jemnohmotné reality nadsmyslového světa. Obdivovaný a uznávaný myslitel, filozof a antropozof Rudolf Steiner, velký znalec duchovních věd a zakladatel Waldorfských škol, žijící na konci 19. a počátkem 20. století, vždy zdůrazňoval, že schopnosti nadsmyslových prožitků dřímají v každém člověku. Zdůrazňoval, že nejde o žádné vizionářské zážitky nebo mediální zjevení, které spíše patří do světa „podsmyslového“. Naproti tomu vstup do nadsmyslové reality se při rozvoji duševních prožitků děje přesně opačným směrem – to znamená, že vede k menší závislosti na smyslovém i volním životě.
7 Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
7.3 Testovací otázky
Proces komunikace obsahuje 4 základní složky
BOADELLA, D. a E, FRANKEL. 2009. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7387-297-7.
BOROŇOVÁ, J. 2010. Kapitoly v ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2010. 196 s. ISBN 978-80-902876-8.
ČECHOVÁ, V. a A. MELLANOVÁ. 1997. Speciální psychologie. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1997.
ECCLES, J. C. 1992. The Human Psyche : The GIFFORD. Lectures Univ. of Edinburgh 1978-1979. London: Routledge, 1992. 279 s.
GROF, S. 1993. Holotropní vědomí. Praha: Chvojkovo nakladatelství, 1993. 228 s. ISBN 80-85206-18-8.
HARISH, J. 1994. Lila-hrou k sebepoznání. Praha: Mandala, 1994. 118 s. ISBN 80- 901835-0-6.
LOWEN, A. 2009. Bioenergetika : terapie duše pomocí práce s tělem. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 273 s. ISBN 978-80-7367-189-1.
7.1 Pravidla pro efektivní komunikaci
7.2 Komunikační proces
Zakódování znamená výběr specifických znaků nebo symbolů pro přenos informací. Například výběr jazyka, výběr a uspořádání slov, intonace hlasu i doprovodné signály těla, mezi které patří např. gestikulace.
Zprostředkovaný komunikační kanál znamená, že není přímý kontakt mezi komunikátorem a komunikantem - odesílatelem a příjemcem. Známe kontakt:
- kulturní - životní styl, systémy přesvědčení, hodnotová stupnice
- sociálně-psychologické - citové rozměry vztahu, vztah mezi odesílatelem a příjemcem
- časové - posloupnost a následnost podání informací. Nepříjemná sdělení bývají často zpomalena, oproti např. zprávě o úspěchu, která se oznamuje rychleji a radostněji
8 Verbální komunikace
Přímá komunikace
Literatura:
ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M. 2001. Speciální psychologie. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-243-4.
HONTZ, C. A. 1998. Nekonečné možnosti. 2. přeprac. a rozš. vyd. Košice: Amicus, 1998. 119 s. ISBN 9638518812.
LEWIS, D. 1989. Tajná řeč těla. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 2010. 226 s. ISBN 80-85605-49-X.
NAKONEČNÝ, M. 1999. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
SLÁMOVÁ, J. 2012. Komunikace a předávání informací. Praha: PHOENIX Duopol, 2012. ISSN 1214-1984.
STOKES, G., WHITESIDE, D. 1996. Zlepši uvědomění učení. Burbank: Magnolia Boulevard, 1996. 122 s. ISBN 0-918993-77-6.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
8.1 Verbální komunikace (řečová komunikace)
8.2 Činitelé, kteří se podílejí na verbální komunikaci ve vztazích - v osobních, společenských i profesionálních
8.3 Složky verbálního projevu
8.4 Holististický pohled na komunikaci - účinek volby a slova
9 Osobní zóny v komunikaci
9.3 Testovací otázky
Literatura:
ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M. 2001. Speciální psychologie. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-243-4.
HONTZ, C. A. 1998. Nekonečné možnosti. 2. přeprac. a rozš. vyd. Košice: Amicus, 1998. 119 s. ISBN 9638518812.
LEWIS, D. 1989. Tajná řeč těla. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 2010. 226 s. ISBN 80-85605-49-X.
NAKONEČNÝ, M. 1999. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
SLÁMOVÁ, J. 2012. Komunikace a předávání informací. Praha: PHOENIX Duopol, 2012. ISSN 1214-1984.
STOKES, G., WHITESIDE, D. 1996. Zlepši uvědomění učení. Burbank: Magnolia Boulevard, 1996. 122 s. ISBN 0-918993-77-6.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
9.1 Struktura osobní zóny
Intimní sféra
Osobní sféra
Veřejná sféra
9.2 Anatomie setkání
10 Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas
Literatura:
10.1 Zásady verbální komunikace pro sestru a pacienta
Cíle rozhovorů mezi sestrou a pacientem
10.2 Profesionální komunikace
10.3 V praxi rozlišujeme tři základní druhy profesionální komunikace
1. Sociální komunikace
10.4 Rovina vertikální a horizontální v profesionální komunikaci – learyho model
V rovině horizontální je „kladný vztah či láska“ na jednom pólu a „negativní vztah nebo nenávist“ na pólu opačném. Vztah rozvíjí v rovině partnerské, rodinné, přátelské, kolegiální. Jsou zde přítomny dva póly, dva protikladné pocity. Jednak se uplatňují stavy srdce (pozitivní pocity), jako je náklonnost, láska, přátelství, zájem, etika, empatie, odpovědnost; a naopak - všechny modifikace emoce strachu, jako je nepřátelství, zášť, nepřejícnost, závist, pohrdání a další emoce z oblasti vztahů. V tomto modelu hraje chování klíčovou roli.
11 Význam rozhovoru, kritéria úspěšné komunikace
Sdělení má být stručné a jasné. Neefektivní je zdlouhavé popisování situace nebo používání terminologie, kterou posluchač nezná. Používáme běžné slovní obraty. Ve zdravotnickém zařízení je nezbytné, aby profesionálové – lékaři, sestry i jiní zdravotníci vždy ověřili, zda nemocný porozuměl sdělovanému. Proto je také důležité ověřit, jakou má posluchač schopnost porozumět. Je dobré se přizpůsobit jeho schopnosti vnímání a předcházet obavám nemocného zeptat se na cokoliv, co mu není jasné.
Nemocní lidé se svými obavami, starostmi, tělesnými obtížemi nebo bolestmi a nejasnými očekáváními, jsou vždy citliví na čas. Proto stručná informace působí profesionálně. Zbytečné okliky vzbuzují nedůvěru. Je nutno si však uvědomit, že není možné zaměňovat stručnost za strohost. Naslouchající to může vnímat jako neochotu mluvit. Po stručném sdělení je potřeba ponechat prostor na dotazy. Čas, ve kterém poskytujeme informaci, nemocný vnímá jako dobu, kdy je mu věnována pozornost. Stručnost je významná při písemné formě komunikace. Vyhýbáme se pokud možno zkratkám, jejich nesrozumitelnost vytváří u nemocných nejistotu a obavy.
Je zcela zásadní, že při jakékoliv komunikaci je žádoucí jasně vyjádřit podstatu věci. To je nezbytným pravidlem při komunikaci s nemocným člověkem. Posluchač nebo pacient při rozhovoru také zřetelně vnímá neverbální projevy toho, kdo sděluje informaci. Problematická jsou dvojsmyslná sdělení, přílišná zobecnění nebo osobní názory.
Při přípravě rozhovoru je nezbytné zvážit všechny souvislosti. Například i to, zda je vhodný čas sdělit určité informace nebo zda je „teď vhodné“ rozhovor zahájit. Také hraje roli náš vlastní čas, zda můžeme trpělivě vyslechnout dotazy, připomínky a odpovědět na otázky. Načasovanost zdůrazňujeme zvláště u závažných témat. Podmínkou je prostor pro rozhovor, klid ke sdělení informace, trpělivost k dotazům a dostatek času na obou stranách (VENGLÁŘOVÁ, MAHROVÁ, 2006).
Styl rozhovoru přizpůsobujeme schopnostem, možnostem a reakcím posluchače. Zvláště je naše přizpůsobení nezbytné v konverzaci s nemocným člověkem. Nemocní vzhledem k osobnímu obtížnému, fyzickému nebo psychickému stavu, často nemají zájem se přizpůsobovat. V rozhovoru s nemocným je adaptabilita profesionální dovedností zdravotníka. Stejně tak schopnost sledovat reakce a neverbální projevy nemocného i odhad, kdy je nutno ponechat čas na oddych.
11.1 Druhy rozhovoru
11.2 Fáze rozhovoru
a) navázání vztahu: společenské formality, vyjasnění důvodu k rozhovoru
3. Pracovní fáze: pomoc při vyjasnění pocitů, přání, vyjádření sounáležitosti stanovení cílů, vyjádření empatie, zdůraznění úspěchů, realistické zpracování neúspěchů (VENGLÁŘOVÁ, MAHROVÁ, 2006, s.30)
11.3 Neformální cílený rozhovor – „focus groups“ (fg)
12 Sdělování činy - konativní složka komunikace
12.2 Testovací otázky
Literatura:
12.1 Devalvace a evevace v komunikaci
13 Základní faktory ovlivňující komunikaci
13.1 Osobnost a vztahy mezi lidmi determinují komunikaci
13.2 Tři roviny existenční hloubky, promítané do komunikace osobnosti
13.3 Schopnost přijímat nové informace
14 Další faktory ovlivňující komunikaci mezi jednotlivci a ve skupině
Proto rozlišujeme komunikaci:
Abychom dobře porozuměli tomu, co je sdělováno, je třeba vnímat sdělení v širších souvislostech. Proto vnímáme kromě slov a neverbálních projevů i celou situaci, ve které se komunikace odehrává. To jsou tzv. metakomunikační faktory, které doprovázejí komunikaci a upřesňují obsah (VYBÍRAL, 2000).
Literatura:
14.1 Schopnosti, vnímavost a síla slova
Na počátku bylo Slovo,
14.2 Komunikační jedy
15 Prostorová komunikace a aspekty celkového vzhledu
15.1 Držení těla v prostor
15.2 Šest stupňů k perfektnímu držení těla
15.3 Držení těla, výraz a způsob myšlení
15.4 Spirituální rozměr komunikace - napřímenost, odpovědnost
16 Nonverbální komunikace
16.1 Historie neverbální komunikace
16.2 Principy a aspekty nonverbality
Gesty, mimikou, pantomimikou a pozicemi můžeme vyjádřit svůj postoj, náladu i skutečné pocity. Řeč beze slov bývá zpravidla upřímnější, než slova. Řeč těla nám dokáže prozradit mnohem víc ze skutečných myšlenek a pocitů druhé osoby, než mluvená řeč, neboť se často řídí podvědomím. Neverbální komunikace je tedy většinou neúmyslná a často ji používáme mimovolně.
„Řečí svého těla“ jedinec sděluje nechtěně něco ze svých vnitřních stavů (VYBÍRAL, 1997). Prostřednictvím gest, mimiky, pantomimiky a tělesných pozic, se děti dorozumí daleko lépe, než dospělí. U dospělých se tato schopnost snižuje s rostoucím věkem a také podle toho, v jakém společenském postavení se nacházejí.
S druhými lidmi již komunikujeme také tím, jak držíme tělo v prostoru - jak chodíme, jak si sedáme, jaké zaujímáme k lidem pozice. Pozicemi a prostorovými vzdálenostmi se zabývá obor, který se jmenuje kinetika a informativní řečí těla se zabývá kineziologie. Schopnost kontrolovat a ovlivňovat pohyby lidského těla se většinou snižuje ve vypjatých situacích - např. ve stresu, ve spěchu, v bolesti a strachu.
Neverbální komunikaci - komunikaci beze slov, můžeme rozdělit na několik skupin. První skupinou je vnitřní rozhovor.
16.3 Komunikace ve vnitřním prostoru člověka
Rozdíl mezi modlitbou a meditací
17 Doprovodné signály těla
17.1 Neverbální signály těla - 4. oblasti
1. Symboly: jde o specifický jazyk těla, vyjádřený pohyby rukou, prstů a doteky, kterými jsou symbolicky vyjadřovány celé situace a záměry, kterými se obvykle osoby srozumitelně vyjadřují beze slov. Specifické symboly mohou mít profesionální skupiny, například filmový štáb, vojáci, lékaři při operaci, ale může jít i o národní symboly, jejichž znalost zmírňuje stresy a odvrací nedorozumění při cestách do zahraničí. Například v Saudské Arábii jeden člověk políbí druhého na temeno hlavy, chce-li naznačit omluvu. Jsou známé symboly, vyjadřující vítězství, OK, pauzu, ukončení něčeho nebo pokračování, sympatie, antipatie a jiné.
3. Regulátory: jsou to usměrňující a řídící signály, obvykle signály změn, které mají často důležitou roli pro ukončení nebo započetí komunikace. Například podání ruky slouží jako regulátor, ale také vyjadřuje důležité sdělení o síle a postavení jedince. Regulátorem se upozorňuje řečník na zpomalení nebo zrychlení komunikace, stejně jako vyjádření žádosti, aby předal slovo druhému.
17.2 Síla prvního dojmu
Základní pravidla:
18 Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
18.1 Testovací otázky
19 Další faktory nonverbální komunikace
19.1 Vnitřní nástroje neverbální komunikace
19.2 Mentálně-racionální dogma
19.3 Vnitřní rozhovor a psychologický čas
19.4 Prožívání - komunikace s vnitřním tělem
19.5 Potvrzení - afirmace
19.6 Telepatie - mentální komunikace
19.7 Vztah k sobě samému
19.8 Rozvíjení intuice
20 Význam komunikace pro sestru a pacienta (klienta)
20.1 Tři druhy profesionální komunikace v ošetřovatelské praxi
20.2 Potřeba informovat pacienta
20.3 Empatický rozhovor jako základní dovednost sestry
20.4 Profesionálné komunikace v náročných situacích
21 Psychosomatické bloky v komunikaci
21.4 Testovací otázky
21.1 Obranné mechanizmy psychiky - stresový reflex obrany a úniku
21.2 Některá doporučení pro rychlé zahájení procesu úzdravy
21.3 Souvislosti stresu s některými onemocněními (artritida)
22 Asertivita v komunikaci
22.1 Asertivní chování - asertivní člověk
22.2 Typy asertivního chování
22.3 Asertivní techniky
23 Hierarchie energoinformačních vazeb v lidské komunikaci
23.1 Kdo jsme – a o čem je naše komunikace
23.2 Emoce a jejich účinek v komunikaci
23.3 Mysl ve vztahu k emocím
24 Témata levého a pravého mozku
24.4 Testovací otázky
24.1 Témata levého mozku vyjadřovaná v psychických i fyzických procesech
24.2 Témata pravého mozku vyjadřovaná v psychických i fyzických procesech
24.3 Bolest
25 Komunikace a informace v symbolech
25.1 Některé univerzální symboly
26 Paradigmata a principy v životě společnosti determinují lidskou komunikaci
26.1 Posun paradigmatu – posun vnímání a myšlení
26.2 Je možno posuny paradigmat ovlivnit
26.3 Principy
27 Etika charakteru a etika osobnosti v komunikaci
27.4 Testovací otázky
zasej čin a sklidíš návyk,
zasej návyk a sklidíš charakter,
zasej charakter a sklidíš osud.
(Aristoteles)
27.1 Etika charakteru
27.2 Etika osobnosti
27.3 Primární a sekundární rysy
28 Komunikační cesty srdce
Komunikace je výměna zkušeností,
které reprezentují tělesné reakce
na různé situace a zážitky, protože
základem každé řeči je řeč těla.
Alexander Lowen
Nejnovější vědecké poznatky jednoznačně prokazují, že prostřednictvím našich myšlenek, přesvědčení a pocitů, získáváme schopnost cokoliv zvládnout. Prostřednictvím síly našich myšlenek a přesvědčení, můžeme provést ve svém osobním životě i okolí mnoho změn, které si přejeme, stejně jako v důsledku destruktivních úvah a myšlenek, si život obvykle zkomplikujeme.
28.1 Uskutečnění volby - rozhodování
28.2 Komunikační cesty srdce
28.3 Srdce jako integrující činitel v rozvoji osobnosti
28.4 Naše srdce aktivují naše těla
28.5 Bioenergetické hledisko v tématech srdce
28.6 Souvislost srdce se čtvrtou – centrální čakrou - Nahátou
28.7 Srdce jako jádro úzdravy člověka – význam laskavosti a empatii v přístupu sester
29 Některé techniky pro práci s podvědomou oblastí
29.4 Testovací otázky
všechno bylo zapsáno v tvé knize“.
(Žalm 139)
29.1 Komunikace v mozku při změněném stavu vědomí
29.2 Relaxační technologie - ASYS
29.3 Subliminální techniky
30 Zlatá pravidla sebeúcty
30.10 Testovací otázky