Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

3.7.4 Problémové vyučování

3.7.4 Problémové vyučování
 
  
Problémové vyučování:
Doba: 20. století – dosud
 
Východisko:
- formulace vhodných problémových úkolů - na základě didaktické analýzy učiva.
  
Podstata vyučování
- rozvoj potřeby získávat nové poznatky,
- rozvoj tvořivosti a myšlenkové samostatnosti,
- řešení problémových situací.
  
Etapy
- konflikt, pocit napětí a nejistoty,
- žáci hledají princip, dostávají se k podstatě problému,
- formulace hypotéz,
- ověřování hypotéz – experiment,
- strategie řešení problému:     
1. pokus – omyl,
2. vhledem (intuicí),
3. heuristické řešení,
4. neúplný algoritmus.
 
- využití předchozích zkušeností,
- závěr, zobecnění.