Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-
11.4.1 Stadia chování v nemoci
11.4.1 Stadia chování v nemoci
Na chování lidí v nemoci mají vliv různé faktory, jako jsou věk, pohlaví, povolání, socioekonomický stav, náboženství, národnost, psychická stabilita, osobnost, vzdělání i způsob poddajnosti.
Stádia chování v nemoci jsou:
1. Stádium setkání se s příznaky - jde o přechodné stádium, během kterého začínají lidé zjišťovat, že něco není v pořádku, stádium má tři aspekty: fyzické prožívání příznaků (např. bolest), kognitivní aspekt (vysvětlení si příznaků) a emocionální odpověď (strach, úzkost) → během tohoto stádia se nemocní obvykle radí s blízkými o svých pocitech a příznacích,
2. Osvojení si role nemocného - druhé stádium, signalizuje přijetí nemoci, postižená osoba uvažuje, že příznaky jsou dostatečně závažné pro přijetí (asumpce) choroby → v tomto stádiu jsou nemocní zpravidla vystrašení, dokáží se zříci určitých činností, mohou vyhledat lékařskou pomoc,
3. Stádium kontaktu s lékařskou péčí nemocní lidé vyhledávají odbornou lékařskou pomoc ať už z vlastní iniciativy nebo na popud jiných → v tomto stádiu vyžadují tři typy informací: potvrzení svého onemocnění, vysvětlení svých příznaků, ujištění, že bude zase v pořádku (popř. předpověď následků),
4. Stádium role závislého nemocného
- potvrdí odborník, že je osoba opravdu nemocná, stává se závislou na jeho pomoci
- zavazující role (např. živitel rodiny, otec, matka, student, sportovec) ztěžují rozhodnutí zříci se samostatnosti,
- většina lidí se však smíří se svou závislostí na lékaři, i když se snaží uchovat kontrolu nad vlastním životem,
- v tomto období se nemocní často stávají tzv. pasivními příjemci,
5. Stádium uzdravení nebo rehabilitace - během tohoto období se pacient učí vzdát se role nemocného a vrátit se k předchozím rolím a funkcím:
- pro lidi s akutním onemocněním je role krátká a uzdravení bývá rychlé,
- pacienti s chronickými chorobami, kteří se musí přizpůsobovat novému životnímu stylu, mohou pokládat uzdravování za těžší.-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-