Komunikace

20.2 Potřeba informovat pacienta

20.2 Potřeba informovat pacienta
 
   
Informovanost vyžaduje, aby sestra podávala fakta a specifické informace jednoduše a přímo. Pokud informaci podat nemůže, nebo s ní není obeznámena, musí pacienta poučit, kdy, kde a jak může informace získat.
V dnešním moderním ošetřovatelství je informovanost pacienta (klienta) velice důležitá a smysluplná. Většina pacientů se zajímá o všechno, co se týká jejich zdravotního stavu, a od zdravotnického personálu vyžadují veškeré informace nejrůznějšího charakteru, např. o diagnóze, diagnostice, způsobech a délce léčby, lécích, bolesti, dietním režimu a mnoho jiných informací. Pokud pacient odpovědi na své otázky nedostane nebo se na ně bojí z nějakých příčin zeptat, tak se z něj časem stává člověk úzkostlivý, nejistý, nerozhodný a podezřívavý. Následuje ztráta důvěry ve zdravotnický personál. Je nutno ovšem upozornit, že ze zákona podává informace o diagnóze, diagnostice a délce léčby zásadně lékař.
Sestra si musí uvědomit, jak je ten který pacient schopný přijmout informace a brát v úvahu, že lidské vnímání má omezenou kapacitu a svou roli také hraje stres. Optimální situací je, kdy sestra pacientovi sděluje přiměřené množství informací s následným ověřením. Podle potřeby je dobré podat pacientovi informaci opakovaně.