Management

1.2 Vybrané diagnostické metody managementu

1.2 Vybrané diagnostické metody managementu
 
  
Aby mohl manažer vykonávat veškeré své funkce, musí si osvojit řadu manažerských technik včetně diagnostických metod.
Základem úspěchu každého manažera je stanovení si cílů, kterých chce dosáhnout. Poté je nutné zjistit, jaké jsou podmínky, ve kterých pracuje a následně zvolit vhodnou strategii pro dosažení zvoleného cíle. Právě podmínky jsou klíčovým determinantem ovlivňujícím veškeré konání manažera.
 
Mezi základní manažerské diagnostické metody může být zařazeno např.:
Diagram příčin a následků označovaný také jako diagram rybí kosti (dle vzhledu) nebo Išikawa diagram (dle autora Kaoru Išikawy).
Obr. 1 Diagram příčin a následků
Zdroj: Svět produktivity [online], 2012
 
Tento diagram se využívá při hledání možných příčin konkrétního problému.
Problém tvoří hlavu rybí kostry a hlavní kosti vedoucí od páteře pak jednotlivé skupiny sdružující potenciální příčiny.
Možné příčiny lze pro přehlednost rozdělit na skupiny např.:
- Materiály (zdroje, dokumenty, spotřební materiál, nástroje,…)
- Přístroje (informační technologie, sklady, stroje, zařízení,…)
- Metody (standardy, postupy,…)
- Pracovní síly (školení, výcviky, kompetence, zodpovědnosti, kvalifikace, adaptační proces,…)
- Management (organizační struktura, vedení, organizační kultura,…)
- Ostatní – nezařazené
 
Vhodným nástrojem pro užití diagramu příčin a následků je brainstorming, což je kreativní metoda získávání informací (v tomto případě možných příčin problémů), kde moderátor vede zúčastněné k vyslovování svých nápadů, které jsou zapisovány na tabuli.
Poté jsou jednotlivé vyřčené příčiny přiřazeny k příslušné skupině v diagramu a na základě logických vazeb mezi příčinami a důsledky jsou detekovány klíčové zdroje daného problému.
 
SWOT analýza se využívá ke stanovení silných stránek (Strengths), slabých stránek (Weakness), příležitostí (Opportunities) a hrozeb (Threats) např. připravovaného projektu nebo hodnocení pracoviště.
Obr. 2 SWOT analýza
Zdroj: Sun marketing [online], 2012
 
Detekované atributy se zapisují do matice (viz obr. 2). SWOT analýza může být dále využita k vytvoření strategií pro zvýšení kvality. Jedná se o strategie vyplývající z kombinací výše uvedených 4 komponent analýzy:
S-O strategie pro rozvoj silných stránek
S-T strategie pro užití silných stránek k eliminaci hrozeb
W-O strategie pro odstranění slabých stránek pro vznik příležitostí
W-T strategie omezení hrozeb ovlivňujících slabé stránky
 
Vývojový diagram slouží především jako grafická pomůcka pro pochopení nebo identifikaci procesů. Popisuje posloupnost jednotlivých činností v procesu.
V ošetřovatelství lze vývojový diagram využít např. ke znázornění interních postupů daného pracoviště, dále může být součástí ošetřovatelského standardu atd.
V praxi se používají ustálené symboly pro tvorbu vývojových diagramů. Mezi základní patří:
 
 
Obr. 3 Příklad vývojového diagramu
 
5x proč nebo také často užívané označení 5 Why je metoda určení pravděpodobné příčiny problému opakováním si otázky „Proč?“ s využitím odpovědí. Tato metoda se možná jeví jako primitivní, ale díky své efektivitě je často využívána.
Je zde nutné ale klást důraz na odpovědi, aby nedocházelo k jejich opakování.
Příklad: Problém – pacienti si stěžují, že se k lékaři v dané ambulanci nemohou objednat na čas.
- Proč není možné se objednat na čas?
Protože se to tu tak nedělá.
- Proč se to tu tak nedělá?
Protože to tu nikdo nezavedl.
- Proč to tu nikdo nezavedl?
Protože to tu nejde.
- Proč to tu nejde?
Protože je tu moc pacientů.
- Proč je tu moc pacientů?
Protože je tato ambulance pro danou spádovou oblast jediná.
Je samozřejmé, že v některých případech je problematika složitější a kýženého výsledku se lze dobrat po více otázkách a odpovědích, lépe řečeno, podle druhu problému je třeba se v otázkách také zaměřit nejen na důvod jeho vzniku, ale také na jeho detekci (např. proč na problém upozorňují až pacienti a personál jej nevidí). (LEVAY, 2011)
 
Vždy je nutné mít na mysli, že samotné pojmenování možné příčiny problému problém nevyřeší, ale zároveň je to první, tedy ten nejdůležitější, krok k řešení.
 
360° zpětná vazba (viz kapitola 5.1 Řízení lidských zdrojů)
Analýza bodu zvratu (viz kapitola 5.3 Řízení finančních zdrojů)
 
Literatura:
Diagram rybí kosti. In: Svět produktivity Beta [online]. © 2012 CPI Web servis s.r.o. [vid. 2012-12-27]. Dostupné z: http://www.svetproduktivity.cz/slovnik/Ishikawa-diagram.htm
LEVAY, Radek. 5x proč – 5 Why. In: ikvalita.cz. Ing. Radek Levay, 2011. [vid. 2012-12-28]. Dostupné z: http://www.ikvalita.cz/tools.php?ID=138
SWOT analýza. In: Sun marketing Beta [online]. ©2011- 2012 Sun marketing, s.r.o. [vid. 2012-12-27]. Dostupné z: http://www.sunmarketing.cz/nastroje/slovnik/swot-analyza
ŠKRLA, Petr a Magda ŠKRLOVÁ. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. ISBN 978-80-7172-841-1.