Management

4.5 Kvalita v sociálních službách

4.5 Kvalita v sociálních službách
 
  
Kvalita v sociálních službách je legislativně podporována od roku 2007, kdy se staly Standardy kvality sociálních služeb, které byly od roku 2002 doporučované Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV), závazné pro poskytovatele sociálních služeb.
 
Znění kritérií Standardů je uvedeno v příloze č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., která je prováděcím předpisem některých ustanovení zákona o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů (poslední změna této vyhlášky je provedena vyhláškou č. 391/2011 Sb.). Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách také prošel řadou úprav. Poslední úprava je účinná od 1. 1. 2012 (zákon č. 366/2011 Sb.).
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, definuje druhy sociálních služeb, stanovuje povinnost registru poskytovatelů sociálních služeb a v neposlední řadě vymezuje kvalifikační požadavky pracovníků v sociálních službách.
 
V oblasti poskytování sociálních služeb je také legislativně zakotveno kladení důrazu na zachovávání důstojnosti a lidských práv klientů, individuální přístup a na aktivní spolupráci v rozhodování a plánování sociálních intervencí poskytovatelů sociálních služeb s jejich uživateli.
 
Standardy kvality sociálních služeb jsou rozděleny do oblastí:
a) procesní (vztahy mezi poskytovatelem a uživatelem sociálních služeb)
1. cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
2. ochrana práv osob
3. jednání se zájemcem o sociální službu
4. smlouva o poskytování sociální služby
5. individuální plánování sociální služby
6. dokumentace a poskytování sociální služby
7. stížnosti na kvalitu poskytování sociální služby
8. návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
 
b) personální
1. personální a organizační zajištění sociální služby
2. profesní rozvoj zaměstnanců
 
c) provozní
1. místní a časová dostupnost poskytované sociální služby
2. informovanost o poskytované sociální službě
3. prostředí a podmínky
4. nouzové a havarijní situace
5. zvyšování kvality sociální služby
 
Standardy týkající se sociálních služeb a jsou formulovány obecně. A to z důvodu, aby byly použitelné pro celé spektrum sociálních služeb bez ohledu na její charakter nebo právní formu poskytovatele.
Hlavním smyslem standardů je zajistit, aby poskytování služby respektovalo a chránilo práva jak uživatelů sociálních služeb, tak i jejich poskytovatelům, pro které jsou zároveň pracovní oporou.
 
 
Inspekcemi v oblasti poskytování sociálních služeb je pověřen Úřad práce ČR, konkrétně jeho krajské pobočky.
Předmětem inspekce podle zákona o sociálních službách je:
- plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb stanovených v § 88 a 89
- kvalita poskytovaných sociálních služeb ověřovaná v souladu s § 99 pomocí standardů kvality sociálních služeb ve znění přílohy č. 2 prováděcí vyhlášky
- posouzení náležitostí smlouvy o poskytování sociální služby podle § 91
- posouzení, zda je výše úhrady sjednána v rámci výše úhrady stanovené v § 73-77
 
Průběh inspekce je dán metodikou MPSV, která rozlišuje tyto typy inspekcí:
- základní inspekce
a) v zúženém rozsahu (dokumentace poskytovatele sociálních služeb)
b) v místě zařízení sociální služby (dokumentace, rozhovory s poskytovateli sociálních služeb, uživateli sociálních služeb, prohlídka zařízení)
- hloubková inspekce – v plném rozsahu předmětu kontroly na základě zjištění nedostatků během základní inspekce
- následná inspekce – kontrola nápravných opatření z provedených inspekcí
 
 
Externí systém pro hodnocení kvality sociálních služeb, konkrétně v domovech pro seniory, z pohledu uživatele v ČR je Značka kvality (ZQ) prováděná Asociací poskytovatelů sociálních služeb ČR (APSS).
Jde o doplňující systém pozitivního hodnocení poskytovatelů sociálních služeb.
 
Principy ZQ:
- hodnocení z pohledu uživatele
- dobrovolnost
- transparentnost
- dostupnost
 
V rámci certifikace ZQ poskytovatel sociální služby provádí na základě poskytnutých kritérií sebehodnocení, na jehož základě nejen rozpozná pravděpodobný výsledek externího hodnocení, ale může připravit nápravná opatření, která povedou k vyššímu hodnocení.
 
Celkové množství posuzovaných kritérií je 283. Tyto kritéria jsou obsažena v 5 oblastech:
1. ubytování
2. stravování
3. kultura a volný čas
4. partnerství
5. péče
 
Domovy pro seniory, které získají ZQ zvyšují svou prestiž a jednoznačně deklarují zájem o zvyšování kvality služeb, které poskytují.