Vyzkum_v_osetrovatelstvi
7.1 Přípravná fáze
7.1 Přípravná fáze
Naplánovat kvalitativní výzkum, a tento plán striktně dodržet od jeho počátku až do úplného konce, jde jen výjimečně. Vždy musí výzkumník počítat s tím, že se objeví nové okolnosti, které nějakým způsobem celý výzkumný proces ovlivní. Přesto, nebo spíše právě proto, je třeba na počátku kvalitativního výzkumu promyslet celou řadu otázek, mezi které se řadí:
a) stanovení výzkumného problému, což lze rozdělit na několik částečně samostatných oblastí:
- účel celého výzkumu - čeho a proč chce výzkumník dosáhnout (např. popis, vysvětlení určitého jevu, procesu apod.)
- celkový konceptuální rámec výzkumu – výzkumník si připraví teoretické podklady k dané problematice, dále kriticky zhodnotí své zkušenosti v dané oblasti apod.
- výzkumné otázky – ústřední neboli centrální výzkumná otázka, která je obecným vyjádřením zkoumané problematiky a vedlejší čili dílčí výzkumné otázky
b) výběr způsobu sběru dat, se kterým souvisí:
- strategie výběru výzkumného vzorku (viz kapitola 5 Výzkumný vzorek) můžeme rozdělit na dvě skupiny
-- teoreticky zaměřený výběr – výzkumník současně data shromažďuje, kóduje, analyzuje a určuje, která data jsou ještě zapotřebí a také jak a kde je možné je získat;
ukončení sběru dat je podmíněnou teoretickou saturací
-- výběr s danou strukturou – výzkumník před započetím sběru dat stanoví kritéria pro výběr výzkumného vzorku (např. v případě výzkumu prováděném v konkrétní organizaci/nemocničním oddělení, popisující zkušenosti lidí z určité specifické události apod.)
c) organizační zabezpečení – výzkumník na základě definovaných výzkumných otázek stanoví, kolik výzkumníků bude potřeba, jaké finanční prostředky je nutné zabezpečit (finanční odhad a způsob získání finančního obnosu, případně další související otázky), příprava potřebných pomůcek (např. diktafon, kamera)
Výzkumník by měl také zvažovat, jakým způsobem výzkum ovlivní zkoumané prostředí či jev a jaká rizika (nejen pro zkoumané osoby a jevy, ale i pro samotného výzkumníka) s sebou výzkum přináší.
Další důležité oblasti, kterými se výzkumník musí před zahájením vlastního výzkumu zabývat, patří také zajištění vstupu do výzkumného terénu.
V souvislosti s výzkumem v ošetřovatelství se budeme nejčastěji pohybovat ve zdravotnických, případně sociálních, organizacích. V těchto institucích je pro realizaci výzkumu zapotřebí povolení etické komise nebo povolení vedení dané organizace.
Pro získání tohoto povolení (nebo pro schválení výzkumu v rámci studia školitelem, získání financí pro provedení výzkumu apod.) se předkládá výzkumný projekt. Funkcí výzkumného projektu je ale především detailnější popis výše uvedených oblastí, vysvětlení dané problematiky, ujasnění si souvislostí a vytvoření určitého rámce, který zahrnuje (s možnými obměnami s ohledem na relevantnost dle zaměření výzkumu):
1) výzkumný problém
- popis daného problému
- odůvodnění výběru
- teoretické poznatky o daném problému
- metodologické aspekty zkoumání daného problému
2) výzkumné otázky
- centrální výzkumné otázky
- dílčí výzkumné otázky
3) data
- popis předpokládané struktury získaných dat
4) metodologie sběru dat
- popis přístupu do prostředí
- popis výběru informátorů/účastníků výzkumu
- popis ochrany práv účastníků výzkumu (např. informovaný souhlas, prozatímní informační moratorium)
- popis způsob shromažďování dat (terénní poznámky, audio nahrávky, video nahrávky apod.)
5) analýza dat
- popis metody analýzy získaných dat
6) kvalita výzkumu
- popis zajištění kvality výzkumu, která je dána např.
-- jednotností aplikace využívaných metod sběru dat a jejich vyhodnocování (především v případě, že výzkum provádí více výzkumníků)
-- triangulací – vzájemná validizace výzkumných metod (např. různorodé zdroje informací, využití více výzkumníků za účelem eliminace subjektivity)
-- transparentností výzkumu, která je dána důkladným popisem celého procesu
-- předložením předběžné závěrečné zprávy účastníkům výzkumu k jejich vyjádření
-- spoluprací s konzultantem
7) účel výzkumu
- popis předpokládaného přínosu daného výzkumu
8) organizační zabezpečení výzkumu
- popis výzkumného týmu
- popis předpokládaného využívání techniky (nahrávání na diktafon, pořizování fotodokumentace, videozáznamy apod.)
- předpokládaný časový rámec
- předběžná finanční kalkulace
9) prezentace výsledků výzkumu
- popis způsobu interpretace získaných dat
Jak již bylo uvedeno, každý výzkumný projekt se liší vzhledem ke svému účelu a také s ohledem na způsob nebo metodologii plánovaného výzkumu.
Níže uvedená ukázka představuje příklad výzkumného projektu předkládaného etické komisi zdravotnického zařízení pro schválení kvalitativního výzkumu prováděného v rámci studia.
Projekt kvalitativního výzkumu - příklad
Jméno:
Instituce:
Výzkumný problém: Profesionální chování všeobecných sester v péči o psychiatrické pacienty v souvislosti s problematikou etiky
V ošetřovatelské literatuře se často setkáváme s pojmem profesionalita. Nejčastěji bývá vysvětlen jako odbornost v daném oboru. Toto vysvětlení je velice široké a naskýtá široký prostor pro různorodou interpretaci. V souvislosti s profesionalitou ve zdravotnictví se všeobecné sestry setkávají s problematikou etiky a to nejen prostřednictvím etických kodexů a etických komisí, ale i běžným, často nevědomým, řešením dilematických situací.
Současná společnost klade velký důraz na profesionalitu a profesní etiku. V oblasti zdravotnictví, tedy i psychiatrie, jsou tyto tendence také patrné, zvláště pod tlakem veřejnosti a sdělovacích prostředků.
Profesionálním chováním se zabývá řada autorů, jako např. …
Základní poznatky o profesionalitě a profesionálním chování v ošetřovatelství lze shrnout …
Cílem tohoto kvalitativního výzkumu je vymezení obsahu pojmu profesionální chování všeobecných sester v péči o psychiatrické pacienty v souvislosti s problematikou etiky.
Centrální výzkumná otázka pro tento kvalitativní výzkum byla definována:
Co je obsahem pojmu profesionální chování všeobecných sester v péči o psychiatrické pacienty v souvislosti s problematikou etiky?
Vzhledem k tomu, že je třeba získat informace o povaze odbornosti dané profese, budou osloveny všeobecné sestry, které pracují na psychiatrii a znají problematiku jak ošetřovatelství obecně, tak i specifika psychiatrie.
Účastníky výzkumu budou tedy všeobecné sestry pracující na psychiatrickém oddělení … nemocnice a v ….
Jako kontaktní osoba na obou pracovištích je hlavní sestra, pomocí které bude kontaktován první účastník/účastníci výzkumu. Další účastníci budou následně oslovovány na základě doporučení.
Sběr dat bude probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů, které budou nahrávány na diktafon.
Každý z účastníků bude předem srozuměn s účelem rozhovoru, se zajištěním anonymity a důvěrností informací, metodou sběru dat. Účastníci výzkumu podepíší informovaný souhlas s poskytnutím rozhovoru. Před podpisem budou seznámeni s účelem výzkumu, s jeho metodologií, zpracováním a využitím získaných dat; zajištěním jejich anonymity a budou zodpovězeny jejich případné otázky.
Rozhovory budou probíhat vždy tak, aby bylo zaručeno soukromí a klid a aby nenarušovaly chod oddělení.
S ohledem na šíři výzkumného cíle byly stanoveny následující dílčí otázky, které tvoří základ polostrukturovaného rozhovoru:
1. Co si představíte pod pojmem profesionalita?
2. Co profesionalitu ovlivňuje?
3. Co považujete za profesionální chování všeobecné sestry na psychiatrii?
4. Jak můžeme odlišit co je a co není profesionální?
5. Jak se profesionalita vytváří?
6. Jaký je váš ideál profesionála všeobecné sestry? Proč právě ona/on?
7. Co považujete za etický problém v psychiatrickém ošetřovatelství?
8. Jak se projevuje etický přístup všeobecné sestry v péči o psychiatrické
pacienty?
Nahrané rozhovory budou přepsány a získaná data budou analyzována (kódována) a dále zpracována do výzkumné zprávy, která bude součástí závěrečné/diplomové práce v rámci studia na …
Výzkum bude probíhat pod vedením …, která/ý je vedoucím závěrečné/diplomové práce.
Výsledky výzkumu přispějí k rozšíření poznatků o profesionalitě v ošetřovatelství cíleně v oblasti psychiatrie a jeho souvislosti s etikou.
Výzkum bude probíhat na psychiatrickém oddělení … nemocnice a v …, v období od … do …
Personálně bude výzkum zajištěn studentem/studentkou …, název školy…, obor…
Veškeré případné finanční náklady budou hrazeny výzkumníkem.
Výsledky výzkumu budou použity pouze pro studijní účely. (TOŠNAROVÁ, 2011)
Literatura:
BÁRLOVÁ, Sylva, Petr SADÍLEK a Valérie TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. ISBN 978-80-7013-467-2.
CORBINOVÁ, Juliet a Anselm SRTAUSS. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Druhé, přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
TOŠNAROVÁ, Hana. Problematika etiky v profesionálním chování zdravotních sester v péči o psychiatrické pacienty. Praha: UK 2011. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií.