Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

1.5 Pedagogika jako věda

1.5 Pedagogika jako věda
 
  
normativní - tvoří výčet norem, zásad, principů a pravidel, které je nutno respektovat,
deskriptivní - popisná,
- explorativně explanační - objevuje a vysvětluje,
- projektující.
 
Předmět pedagogiky
- předmětem pedagogiky je výchova dětí a mládeže a organizované formy druhy výchovy dospělých,
v současné době pedagogika zkoumá zákonitosti vývoje člověka ve všech obdobích jeho života,
- vychází přitom ze skutečnosti, že výchova a vzdělávání se stávají v současné době celoživotním procesem, a proto je nutné zkoumat tento proces v jeho nepřetržitosti ve všech obdobích lidského života,
- pedagogika se však nezabývá jen otázkami současné výchovy a výchovy blízké budoucnosti, ale i výchovou v minulosti,
- pedagogika zkoumá společenskou a historickou podmíněnost cílů a úkolů výchovy tak, aby podle nich mohla určit cíle výchovy v současnosti i budoucnosti,
předmětem výchovy je také žák jako objekt i subjekt výchovy a učitel jako řídící činitel výchovně vzdělávacího procesu,
- protože kromě školských činitelů výchovy mají na výchovu velký vliv i mimoškolní činitelé, jsou předmětem pedagogiky i rodina, organizace dětí a mládeže a všechny masové komunikační prostředky výchovy, které se buď přímo, nebo nepřímo zúčastňují výchovy dětí,
- pedagogika jako vědní obor musí nejdříve pedagogické jevy popsat a klasifikovat, dále je musí srovnávat, vyhodnocovat a zobecňovat, čímž se dopracovává k obecným pedagogickým kategoriím, podle nichž se orientuje v složitém množství pedagogických jevů,
- tím odhaluje dílčí a obecné pedagogické zákonitosti a modeluje pedagogický systém.