Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-
2.3 Normativní, endogenní a exogenní stránky výchovy
2.3 Normativní, endogenní a exogenní stránky výchovy
Pedagogika nestuduje vlivy prostředí ani vlivy biologických činitelů na osobnost člověka, ale využívá poznatků sociologie, biologie člověka a dalších o tom, jak podmiňují působení výchovy:
1. normativní,
2. endogenní (vnitřní):
- dědičné faktory,
- dravotní stav - momentální zdravotní indispozice (teplota, rýma),
- trvalé (handicap duševní nebo fyzický člověka - okolní prostředí je nutné, aby se přizpůsobilo),
- uspokojování vnitřních potřeb: fyzické (příjem potravin, tekutin, vylučování, práce vlastním tempem, potřeba aktivity a odpočinku) nebo psychické (potřeba lásky a náklonnosti, seberealizace, uznání),
- biorytmus (někdo se učí ráno, jiný večer),
- úroveň poznání a intelektu (zjistit počáteční úroveň osoby, kterou vyučuji),
- schopnosti a dovednosti člověka,
- volní a charakterové vlastnosti.
3. exogenní (vnější)
- vše co na jednotlivce působí zvenčí má vliv na formování jeho psychiky
- na člověka působí různé druhy podnětů:
- prostředí - prostor, obsahující množství podnětů působících na jedince a na které on určitým charakteristickým způsobem reaguje,
- prostředí - přírodní, společenské, výchovné,
a) přírodní - složky okolí, které vytvořila příroda, ale i materiální hodnoty, které vytvořil člověk,
b) společenské - celoživotní zařazování jedince do subkultury, ve které žije,
c) výchovné - široký a mnohostranný komplex organizovaných a náhodných vlivů a podnětů - škola, rodina, organizace atd.
Hlediska prostředí:
- podle velkosti prostoru - mikro (rodina), mezzo (škola) a makroprostředí (subkultura ve kterém žijeme),
- podle jedince samotného - osobní (nejužší rodina, základy sociability), lokální (dům, ve kterém žije, nejbližší okolí, vrstevníci, se kterými se stýká), oblastní (škola, zájmové iniciativy, pracoviště), celospolečenské (uvědomění si sounáležitosti k subkultuře, ke které patří),
- podle charakteru - venkovské (v dějinách pedagogiky bylo považováno za mravně nejčistší, protože na venkově k sobě mají lidé blíže a více se kontrolují navzájem), městské, velkoměstské (nabízí nejvíce nejkvalitnějších podnětů za předpokladu, že naučíme jedince si mezi nimi volit) a sídlištní (kvalitních podnětů obsahuje velmi málo a je prostorem pro řadu sociálně patologických jevů,
- podle povahy činnosti - obytné (doma), pracovní (škola, pracoviště), rekreační (volný čas),
- podle frekvence podnětů - podnětově chudé (poskytuje podnětů málo, nízké kvality nebo žádné), podnětově optimální (využívá individuálních a věkových zvláštností, možností a schopností dítěte, poskytuje mu podněty adekvátní), prostředí přesycené (podnětů mnoho, reakci na ně jedinec nezvládá),
- podle struktury a skladby podnětů - podnětově jednostranné (rozvíjí jenom jednu stránku lidské osobnosti), podnětově mnohostranné (rozvíjí intelekt, city a vůli harmonicky a všestranně),
- podle kvality podnětů - podnětově zdravé prostředí, podnětově vadné (týrání, zneužívání, zanedbávání, gamblerství atd.)
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-