Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-
24.4.5 Péče o dítě s tracheostomickou kanylou
24.4.5 Péče o dítě s tracheostomickou kanylou
Příčiny: tracheotomie, postintubační stenózy po kardiologických operacích a u nedonošených dětí, tracheomalácie, nezhoubné novotvary (lymfangiomy, haemangiomy), papilomatózy hrtanu a úrazy.
Druhy tracheostomických kanyl
Dříve se používaly kanyly kovové, nyní se používají převážně kanyly z plastických hmot, které jsou šetrnější. Je celá řada druhů kanyl, jsou to především kanyly komínkové, bez komínku, celoplášťové, perforované, okénkové, s manžetou, speciální fonační (mluvící) kanyly. Používají se podle potřeby tak, aby dětem co nejvíce vyhovovaly. Komínkovou kanylu používáme u dětí, u kterých předpokládáme možnost UPV, a dále u kojenců, kteří si často přiléhají bradou dýchací otvor, vzhledem k tomu, že mají krátký krk. Perforované, okénkové, speciální fonační kanyly se používají pro usnadnění komunikace. Kanyla s manžetou je určená především pro resuscitační péči.
Běžná péče o dítě s tracheostomickou kanylou (TSK):
Dítě s tracheostomickou kanylou vyžaduje neustálou péči. Provádí se odsávání dle potřeby. Při infektu je nutné odsávat i několikrát za hodinu. V období, kdy je dítě zdravé, můžeme odsávání provádět i v několika hodinových intervalech. Vzduch v místnosti je nutné zvlhčovat. Při nasychání sekretu v kanyle se provádějí laváže. TSK se podkládá mulovými nebo speciálními čtverci. Kůži v okolí kontrolujeme, sledujeme zarudnutí, sekret. K ošetření kůže používáme pasty a masti dle ordinace lékaře. TSK vyměňujeme nejméně 1x týdně, v některých případech výměny provádíme častěji.
Příprava na propuštění do domácího ošetřování:
Před propuštěním dítěte do domácího ošetřování je nutné edukovat rodiče. Rodiče musí zvládnout veškerou běžnou péči o dítě s TSK. Důležité je seznámení s problémovými situacemi, které mohou nastat. Nejzávažnější problémovou situací je naprostá neprůchodnost TSK, nebo nechtěné vyjmutí kanyly. Oba tyto stavy lze vyřešit pouze okamžitou výměnou za jinou TSK. Proto před propuštěním každý rodič zkouší svému dítěti kanylu vyměnit. Než dítě odchází domů, je vybaveno potřebnými pomůckami a materiálem (odsávačku, inhalátor, odsávací cévky, 3 resterilizovatelné TSK, roztoky k lavážím (Fyziologický roztok, případně dle ordinace lékaře například Mistabron), roztok k dezinfekci kanyl (Sekusept forte 3%) a další pomůcky.
Komunikační problémy a jejich řešení:
Komunikace s dítětem s TSK je ztížená. Rozhodující je věk, ve kterém je tracheostomie provedena. Pokud se jedná o malého kojence, dobře si zpravidla na TSK zvyká. U dětí v pubertě bývají komunikační problémy velké. Často zpočátku odmítají mluvit. Děti mají potíže s fonací i s vyjadřováním svých pocitů a potřeb. Použitím vhodných pomůcek, jsme schopni komunikaci usnadnit. Mezi tyto pomůcky patří fonační kanyly, se kterými je možné tvořit hlas. Dále tzv. mluvítka, která se nasazují na TSK. Maminky vytvářejí pro děti obrázkové slovníky, ve kterých jsou na fotografiích a obrázcích zachyceny situace běžného života (spánek, hraní, koupání). Děti mohou podle toho, co chtějí dělat obrázky ukazovat. Pro větší děti je možné použít i psací potřeby. Často je nutná péče foniatra.
Dítě s tracheostomickou kanylou v běžném životě:
Snažíme se, co nejdříve propustit děti do domácího ošetřování. Doma, je vhodný modifikovaný režim, který se co nejvíce blíží běžnému režimu dle věku. Předškoláci navštěvují na několik hodin mateřskou školu, maminky zůstávají přítomny (nejčastěji v šatně), kdyby bylo třeba dítě odsát, nebo kdyby došlo k problémové situaci. Vycházky jsou možné bez větších omezení. Není vhodné děti vystavovat extrémním teplotám. Na vycházky je nutné s sebou vždy vzít odsávací pomůcky a kanylu k výměně. Zvýšená opatrnost je třeba při koupání, ale i při hře na pískovišti. Výměna TSK se provádí i v domácí péči nejméně 1x týdně. Z počátku u lékaře, později, když už si jsou rodiče jisti, výměny provádějí doma.
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-