Osetrovatelsky_proces_a_potreby_cloveka

15.2 Audit ve zdravotnictví a v ošetřovatelské péči

15.2 Audit ve zdravotnictví a v ošetřovatelské péči
 
 
Zdravotnický audit
– systematická kritická analýza zdravotní péče včetně postupů užívaných v diagnostice a léčbě, ve využívání zdrojů
i hodnocení úrovně kvality života pacientů. Jde o systematický proces, při němž lékaři a další odborníci vyhodnocují svou práci a výsledek své činnosti.
 
Audity:
-  jsou nezbytnou součástí dobrého fungování organizace,
- potvrzují dobrou praxi,
- vyzdvihují oblasti, které je třeba rozvíjet,
- představují proces, jehož cílem je objektivně vyhodnotit skutečný stav věcí,
- porovnávají realitu se standardem,
- zjišťují, zda je standardu v praxi dosahováno,
- představují jeden z nejefektivnějších nástrojů hodnocení,
- jsou nedílnou  součástí měření kvality ve zdravotnickém zařízení,
- analyzují úspěch sester, lékařů, organizace tím, že porovnávají data,
- odkrývají problémové oblasti,
- poukazují na úspěchy.

Pokud v organizaci není jasně definována kvalita nelze realizovat audit.
 
Materiály, kterými je v praxi definována kvalita,  a které slouží jako podklad pro provádění auditů, jsou:
- zákony, vyhlášky, směrnice MZ atd.,
- standardy,
- standardní postupy,
- příkazy a metodické pokyny ředitele atd.
 
Typy auditů:
a) dle auditora
- interní (provádí organizace sama),
- externí.

b) dle oblasti (předmětu) auditu
- audit ošetřovatelské péče,
- zdravotnická dokumentace,
- finanční,
- personální,
- účetní,
- ekonomický.
 
Ošetřovatelský audit:
- představuje systematické vyhodnocení ošetřovatelské praxe s cílem zlepšit kvalitu ošetřovatelské péče,
- je založen na profesních standardech,
- má za úkol zjistit, jak dalece se ošetřovatelský proces – neboli péče o pacienta, práce nebo výkony sestry se těmito standardy řídí nebo se s nimi slučuje.

Cíl: není hledání chyb, ale nalezení slabých míst a zajištění co nejrychlejší nápravy. Hodnocení péče je průběžné a zpětné.
 
Účel:
a) odůvodnění nákladů na personální a materiální zdroje,
b) sledování efektivity péče,
c) podpora kritického myšlení směřující u sester k analýze vlastní práce a skutečných potřeb pacientů.
 
Provedení auditu:
- volba členů auditorského týmu,
- stanovení sledované oblasti (předmět a čas předem oznámen),
- stanovení standardu (ověřit si, zda je standardu v praxi dosahováno),
- sestavení kontrolního listu (obsahuje hlavičku a vlastní kontrolní list),
- jmenování auditorů,
- určení časového rozmezí auditu,
- sběr a analýza dat,
- sepsání nálezů/výsledků,
- interpretace dat a navržení nápravných opatření,
- zpětná vazba.
 
Akreditace zdravotnického zařízení: je proces, při kterém externí organizace hodnotí zdravotnické zařízení a posuzuje, do jaké míry toto zařízení postupuje ve shodě s požadavky na zvyšování kvality péče. Je dobrovolná a je znakem kvality, který ukazuje, že organizace splňuje dané standardy.
 
Oblasti:
- kvality,
- diagnostické postupy,
- péče o pacienta,
- kontinuita péče,
- dodržování práv pacientů,
- podmínky poskytované péče,
- standardy,
- péče o zaměstnance,
- sběr a zpracování informací,
- protiepidemická opatření atd.