Osetrovatelska_pece_o_dite

4.3 Tělesná výchova

4.3 Tělesná výchova
 
 
Tato složka výchovy je zaměřená na zkvalitnění pohybových dovedností dítěte. Pohyb a cvičení má vliv na formování kladných charakterových vlastností dítěte, na rozvoj poznávacích procesů a na kladné citové ladění.
 
Druhy cviků
- přirozené, rozvoj chůze, běh, skok, lezení, ovládání ruky – chytání, házení.
- Zdravotní, aktivizují určitou skupinu svalů (ruky, šíje, břicha, nohou) nebo slouží k nácviku správného držení těla. Dechová cvičení jsou formou zdravotních cviků, které zvětšují kapacitu plic, posilují dýchací svaly apod.
- Cviky rovnováhy a odvahy, děti se učí udržovat rovnováhu, pohotově reagovat na různé situace a vyrovnávat se se změnami polohy těla. U těchto cviků je nutná pomoc sestry, která spočívá ve správném držení dítěte za pevné části těla – hrudník, boky, podpaží, celé předloktí. Nikdy ne za ruce a nohy.
- Pohybové hry, obsahují přirozené i zdravotní cviky. Je-li pohyb nějak podmíněn (děti mohou utíkat jenom na tlesknutí), nazýváme ji pohybovou hrou s pravidly. Doprovází-li pohyb říkanka nebo zpěv mluvíme o hudebně pohybové hře.
Nepřípustné cviky, které u batolat nepoužíváme, jsou:
Kotoul dozadu, vytrvalostní cviky, skoky z větší výšky než je pas dítěte, cviky spojené s tahem nebo prudkým nárazem na kloub, visy za ruce, provaz, chůze po rukou, doskoky na tvrdou podložku.
 
Organizační formy tělesné výchovy
- rozcvička, pravidelné ranní cvičení, které trvá asi 10 minut. Úkolem je aktivizovat děti, vyvolat pocit osvěžení. Zahrnuje cviky, které procvičí celé tělo, především přirozené s četným střídáním poloh, cviky zdravotní a pohybové hry známé i nové. Děti motivujeme dramatizací, říkankami, písněmi. Zahrnujeme také dechové cviky.
- tělovýchovná chvilka, je krátká 3–5 minutová aktivita, má děti osvěžit, prokrvit tkáně, povzbudit náladu. Je zařazena několikrát denně za využití přirozených, zdravotních cviků. Prostředí nevybíráme, využijeme místo, kde se děti právě nacházejí. Motivujeme říkankami, písněmi.
- tělovýchovné zaměstnání, je plánovaná výchovná činnost, která trvá asi 10–15 minut, je zařazena minimálně 1x týdně. Opakujeme a upevňujeme již známé pohyby a doplňujeme náročnější formy pohybů. Obsahuje všechny dříve uvedené druhy cviků. Tělovýchovné zaměstnání má vzestupný a sestupný charakter a tím se dělí na tři části. Rozcvičení trvá 1–2minuty nejčastěji pohybové hry, ve které jsou přirozené cviky a dechová cvičení, hlavní část trvá 8–10 minut obsahuje náročné přirozené cviky, akrobatické cviky, zdravotní cviky, dechová cvičení a uklidnění trvá 2–3 minuty, obsahuje nenáročné pohybové hry, uvolnění např. hadrová panenka, dechové cviky.
- Individuální cvičení, jehož cílem je pomáhat pohybově zaostávajícím dětem.
- pobyt na vzduchu, za každého počasí asi 2 hodiny denně
- vycházka, doplňuje i další druhy výchovného zaměstnání, důležitý je kontakt s dětmi a slovní komentář poznávaných činností.
- otužování, větrání, pobyt v nepřetopené místnosti, po dohodě s rodiči vhodné oblečení apod.
 
Metodické zásady při tělesné výchově
Příprava dětí, vhodný oděv, volné cesty dýchací, příprava prostoru, zajímavá motivace, dobrá organizace, která vede k zapojení všech dětí, aktivizace dětí (lákavé situace např. rozhození kroužků po místnosti; předvádění a napodobování dospělého, který činnost předvádí; motorické instrukce, kdy dítě vezmeme a cvik provedeme s ním; slovní instrukce „děti skákejte jako žába“), pochvala, nenásilné ukončení a přechod k jiné činnosti.
Pohybové hry zařazujeme, až když dítě bezpečně chodí, volíme jednoduchý nácvik, nové hry zařazujeme, až když děti ovládají předchozí. Hry opakujeme podle zájmu dětí.